Identikit.Museo: a proposal of artistic deconstruction of the opera Identikit.Show

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42251

Keywords:

contemporary opera, laboratory, artistic deconstruction, collective work, museum

Abstract

This work presents a reconstruction of an artistic event named “Identikit.Museo”. It was part of the last stage of CePIABIERTO 2021/2022 production project “Music between music: a proposal of cognitive counterpoint based on the concepts of musical intertextuality and intersemiotic processes”. In order to create it, we launched a call for artists to deconstruct the opera “Identikit.Show”, composed within the framework of this project. Over the course of five meetings, in the format of laboratory, the group created a new artistic proposal by interdisciplinary and collective work. This new state of the art questioned and allowed us to reflect on authorship, recordings, artistic work and form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tomás Santiago Pisano, National University of Córdoba

    Licenciado y Profesor en Composición Musical, UNC. Director musical. Profesor adscripto en “Dirección Orquestal II” e “Instrumentación y Orquestación II” (FA, UNC). Integrante en formación del Proyecto SeCyT/UNC “Música Contemporánea Cordobesa del siglo XXI: cartografía, diferencias y vínculos desde una perspectiva técnico-musical. Segunda etapa”. Integrante del proyecto “Lontano: creaciones colectivas entre música y escena” (CePIABIERTO 2023/2024).

  • Valentina Tavip, National University of Córdoba

    Profesora en Educación Musical por la Universidad Nacional de Córdoba. Cantante. Profesora Adscripta en Técnica Vocal y Cuidados de la Voz II (FA, UNC). Integrante del proyecto “Rompo la mesa: laboratorio de exploración coral sobre los cuerpos sonoros” (CePIABIERTO 2023-2024).

  • Hernando Varela, National University of Córdoba

    Licenciado en Composición Musical por la Universidad Nacional de Córdoba. Doctorando en Artes (FA-UNC). Director musical. Profesor en “Práctica y Dirección Coral I y II” de la Licenciatura en Dirección Coral y el Profesorado en Educación Musical (UNC). Miembro del Proyecto de Investigación Consolidar “Las ritualidades de las Performance. El hecho artístico y las cuatro tesis de Erika Fischer-Lichte desde una mirada local” (Secyt-UNC, 2018-2023). 

References

López-Cano, R. (2018). Música dispersa: Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Barcelona: Musikeon Books.

Published

2023-09-01

How to Cite

Identikit.Museo: a proposal of artistic deconstruction of the opera Identikit.Show. (2023). Artilugio, 9, 212-228. https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42251

Similar Articles

61-70 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.