School Libraries beyond technical processes and reading promotion
school libraries as countercultural spaces
DOI:
https://doi.org/10.58312/2591.3905.v8.n12.45290Keywords:
Libraries, School libraries, Counterculture, Culture, Cultural extensión, Education, Non-formal education, HumanitiesAbstract
The following article explores and questions the concepts of the school library and its limited dissemination regarding cultural extension and the various types of activities that can be carried out inside and out side this space. With in this frame work, the article poses a doublé question: the role of school libraries as countercultural sites in the information age, and the invisibility of these learning and non-formal education spaces in the curricula of different library science programs, teacher training programs, and universities in Argentina.
Downloads
References
Biblioteca Nacional de Maestros (consulta 2024). Historia. http://www.bnm.me.gov.ar/la-biblioteca/institucional/historia/
Biblioteca Nacional de Maestros (2009). Programa Bibliotecas Escolares y Especializadas de la República Argentina. Fundamentación. http://www.bnm.me.gov.ar/redes_federales/bera/institucional/fundamentacion/
Dorado Santana, Y. Hernández Galán I. (2015) Patrimonio Documental, Memoria e identidad. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181441052006.pdf
Dorado Santana, Y., & Hernández Galán, I. (2015). Patrimonio documental, memoria e identidad: una mirada desde las Ciencias de la Información. Ciencias de la Información, 46(2), 29-34.
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2002). Directrices de la IFLA/UNESCO para la Biblioteca escolar. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-es.pdf
Parada, A. (2013). Historia de las bibliotecas en la argentina. Una perspectiva desde la bibliotecología. Rev. Fuent. Cong. 7(29), 6-23.
Quesada, E. (2003) Teoría bibliológico informativa. Félix Varela.
Ley 26.917 (2014). Sistema de Bibliotecas Escolares y Unidades de Información Educativas.
http://www.bnm.me.gov.ar/redes_federales/ley-bibliotecasescolares/index.htm
Mayol, M. (2021) Bibliotecas escolares, maestros, y difusión de la lectura en Nordpatagonia (1884-1930). https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/5292/4224
Rendón Rojas, M. (2020). Ciencia bibliotecológica y de la información en el contexto de las ciencias sociales. Investigación Bibliotecológica.
Smith, J. (1999). Archivología, biblioteconomía y museología: semejanzas y diferencias. Ciencias de la Información. Revista Ciencias de la Información 30(3 julio- septiembre) 3-10
Unesco (2022). El Manifiesto de las Bibliotecas Públicas actualizado al 2022 genera un impacto mundial y nacional en las bibliotecas públicas. https://www.unesco.org/es/articles/el-manifiesto-de-las-bibliotecas-publicas-actualizado-al-2022-genera-un-impacto-mundial-y-nacional
Unesco (1970). Convención sobre la protección del patrimonio mundial, cultural y natural. https://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf