Habits, behavior and risk practices in the school community in Santoral, Department of Canelones, Uruguay, year 2011

Authors

  • C. Arbelo Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).
  • G. Castellano Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).
  • M. Cuadrado Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).
  • P. Rava Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).
  • R. Regueira Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v18.n1.11641

Keywords:

rural health, children health, eating habits, sexuality, self-esteem

Abstract

Abstract The aim of this work is to make a diagnosis of children health conditions in the region “El Santoral”, in the Department of Canelones, using self-administered survey. The information about anthropometric variables was gathered: weight, height, body mass index, systolic and diastolic blood pressure, as well as information regarding dietary habits, hygiene standards, accidents, leisure activities, smoking and alcohol consumption, sexuality and psycho-emotional aspects. Descriptive and analytical statistics were analyzed using Epi Info and SPSS software version 17. The differences between eating habits among rural and urban children and generalized low self-esteem among the children surveyed are significant conclusions to be considered when taking health related decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • C. Arbelo, Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

    Dr. en Medicina. Docente de Medicina Familiar. 

  • G. Castellano, Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

    Asist. Depto. de Medicina Preventiva y Social.

  • M. Cuadrado, Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

    Dr. Prof. Adj.Depto. de Medicina Familiar y Comunitaria.

  • P. Rava, Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

    Asist. Depto. de Medicina Familiar y Comunitaria.

  • R. Regueira, Unidad Docente Asistencial Santoral ( Unidad Docente Asistencial).

    Docente de Medicina Familiar.

References

1. Anep: “Misiones sociopedagógicas en el Uruguay: documentos para la Memoria. (1945-1971)”. 2012.

2. Departamento de Programación Estratégica en Salud. “Estrategia de Escuelas Promotoras de Salud”. MSP, 2011.

3. Instituto Nacional de Estadística. Disponible en : http// www.ine.gub.uy

4. Plan Nacional de Salud Rural: “ Un medio rural habitable para un país de primera”, MSP. Departamento de Programación Estratégica de Salud, Área de Promoción de la Salud y Prevención. Marzo 2011. Versión al 1/4/2011.

5. Goleman, D. La inteligencia emocional, Ed. Zeta, 2008.

6. Gardner H. “Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica”. Ed. Paidós. 1998.

7. Belltzky R. Bernardi R. Brockhorst N. Canetti A. Material de apoyo para la promoción, protección y vigilancia de la salud del niño. Publicación científica del Centro Latinoamericano de Perinatología y Desarrollo Humano 1304. Montevideo 1994.

8. Canetti A. Cerutti A. Schwartzmann L. Bernardi R. Caminando por la vida con los hijos: los primeros 5 años. Publicación científica del Centro Latinoamericano de Perinatología y Desarrollo Humano. N° 1363. Montevideo.

9. Gesell A. IIg F.L Bates Ames L. El niño de uno a cinco años. Buenos Aires.Ed.Paidós 1980.

10. Instituto de Pediatría. Atención Pediátrica. Normas Nacionales de diagnostico , tratamiento y prevención. 7° edición. Oficina del Libro. FEFMUR. 2008

11. Hoekelman R. Atención Primaria en Pediatría. Ed. Harcourt. 1999.

12. Universidad Autónoma de Madrid. Residentes Hospital Infantil “La Paz”. Manual de diagnostico y terapéutica en Pediatría. 3° edición. 1996. Madrid.

Downloads

Published

2015-07-14

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

1.
Habits, behavior and risk practices in the school community in Santoral, Department of Canelones, Uruguay, year 2011. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2015 Jul. 14 [cited 2024 Nov. 23];18(1):7-14. Available from: https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/11641