Victoria Ocampo and the historiography of architecture.
A strange invisibility.
Keywords:
modernism, Argentina, invisibilization, Victoria Ocampo, architectureAbstract
Victoria Ocampo is central to thinking about the Argentine culture of the 20th century and yet, this did not prevent the invisibility of her role in the development of modern architecture in Argentina. That is, in the historiography of architecture, it is not easy to find that she built two of the first rationalist houses in Latin America –in 1927, in Mar del Plata, and in 1928, in Buenos Aires–; or that since the beginning of the magazine Sur de ella, she published articles by Walter Gropius and Alberto Prebisch. On the contrary, there is a tendency to disqualify it. For example, Bustillo himself refers to Ocampo as “a flirt who always got her way. This house looks like a maquette with giraffes, for that reason I did not sign it "and Ramón Gutiérrez also operates like this when talking about the project that Ocampo requests from Le Corbusier, calling it a" fickle client ".
References
AA.VV (1929). Nuestra arquitectura. Número 3, Año I, octubre de 1929.
AA.VV(1982) Materiales. Del departamento de análisis crítico e histórico. Número 1. Buenos Aires
Álvarez Rea, Victor. (2012). Arquitecto y Destinatario: proyecto dirección y construcción de un encuentro. Buenos Aires: Novuko.
Arias Laurino, Daniela. (2018). La construcción del relato arquitectónico y las arquitectas de la modernidad. Un análisis feminista de la historiografía. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Politécnica de Catalunya.
Berjman, Sonia. (2007). La Victoria de los Jardines. El paisaje en Victoria Ocampo. Buenos Aires: Papers Editores.
Borghini, Sandro; Salama, Hugo y Solsona, Justo. (1987). 1930-1950. Arquitectura moderna en Buenos Aires. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Bullrich, Francisco. (1963). Arquitectura argentina contemporánea. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
(1969). New directions in Latin American architecture. New York: G. Braziller.
(1969a). Nuevos caminos de la arquitectura latinoamericana. Barcelona: Editorial Blume.
(1969b). Arquitectura latinoamericana. 1930/1970. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
(1986). La arquitectura moderna en la Argentina. Summa, número 230: pp. 24-
Carranza, Luis. y Luiz Lara, Fernando. (2015). Modern architecture in Latin America : art, technology, and utopia. Texas: University of Texas Press.
Chikiar Baer, Irene (2016), “Virginia Woolf y Victoria Ocampo: el arte de conjugar modernismo con una domesticidad sin constricciones” en Revista de Culturas y Literaturas Comparadas. Córdoba, vol 6, pp. 1-17.
(2020). Un análisis comparado de los escritos autobiográficos, testimonios y ensayos personales de Virginia Woolf y de Victoria Ocampo: En búsqueda de un espacio propio. Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata.
Fernández, Silvia. (2019). Señal Bauhaus. Victoria. La Plata: Nodal.
Grementieri, Fabio. (2010) Las casas de Victoria Ocampo. Summa+, número 84: pp. 66-67.
Gropius, Walter, Simón Marchán Fiz, Joaquín Medina Warmburg, Jorge Sáinz Avia, María Santolo, and Carola Herr (2018). Walter Gropius: Proclamas de modernidad : escritos y conferencias, 1908-1934.
Gutiérrez, Ramón. (1983) Arquitectura y urbanismo en Iberoamérica.Madrid: Ediciones cátedra.
Gutiérrez, Ramón. (Coord) (1998). Arquitectura latinoamericana en el siglo XX. Barcelona: Lunwerg.
(Coord) (2009). Le Corbusier en Buenos Aires. Nuevas lecturas sobre el viaje de 1929. Le Corbusier en el Río de la Plata, 1929. Buenos Aires: . CEDODAL-FARQ.
Katzenstein, Ernesto. (1988). Un fénix poco frecuente. Buenos Aires. Summa 257/258: pp. 25-32.
Levisman, Martha. (2010). Bustillo. Un proyecto de “arquitectura nacional”. Buenos Aires: Archivos de Arquitectura Contemporánea Argentina.
Liernur, J. Francisco. (1986). El discreto encanto de nuestra arquitectura. Summa, número 223.
(2001) Arquitectura argentina en el siglo XX. La construcción de la modernidad. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
Liernur, J. Francisco. y Pschepiurca Pablo. (2012). La Red Austral. obras y proyectos de Le Corbusier y sus discípulos en la Argentina: 1924-1965. Quilmes: Editorial UNQ. Prometeo.
Le Corbusier (1960) Precisiones respecto a un estado actual de la arquitectura y el urbanismo. Barcelona: Poseidón.
Moisset, Inés. (2020). “Los silencios de la historia: mujeres en la Bauhaus”. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Cuaderno 113: pp 165-180.
Ocampo, Victoria. (1931). “La aventura del mueble” en Sur, Verano 1931, Año I, Buenos Aires, pp. 1-10
(1935) “Sobre un mal de esta ciudad”. Testimonios. Segunda serie. Buenos Aires: Sur.
(1937). “Dejad en paz a las palomas (un nuevo cine abre sus puertas)”, en Sur, número 34, Buenos Aires, pp.84-86.
(1971) ”La trastienda de la historia” en Sur, 326-328, 1971, Buenos Aires, pp. 5-21.
(1972). La autenticidad de Alberto Prebisch. Alberto Prebisch (pp.9-11). Buenos Aires: Academia Nacional de Bellas Artes.
(1975). “A propósito del Bauhaus”, en Testimonios. Novena serie. Buenos Aires: Sur, pp. 67-72.
(1981) Autobiografía III. La rama de Salzburgo. Buenos Aires: Sur.
(1982). Autobiografía IV. Viraje. Buenos Aires: Sur.
(1983). Autobiografía V. Figuras simbólicas. Medida de Francia. Buenos Aires: Sur.
Otero, Néstor. (1992) Casas 25.
Queirolo, Graciela (2005). “La mujer en la sociedad moderna a través de los escritos de Victoria Ocampo (1935-1954)”. X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Escuela de Historia de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional del Rosario. Departamento de Historia de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Litoral, Rosario. Disponible online en: http://cdsa.aacademica.org/000-006/707.pdf. Fecha de consulta: 27 de julio de 2020.
Rega. Alejandra (2015) Victoria Ocampo y la construcción del pensamiento arquitectónico moderno entre 1910 y 1945. Tesis de maestría. Universidad Nacional de Tucumán.
Rinaldi, Julio. (1929) La casa de Victoria Ocampo. La Nación, 4 de agosto, p.18.
Sarlo, Beatriz. (1998[2017]). La máquina cultural. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
(1988). Una modernidad periférica. Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires: Siglo XXI.
Scarone, Mabel. (1995) Arquitectura doméstica, el movimiento moderno en la Argentina. Maris Casal, Stella y Lasgolty, María Agustina (comp.) El patrimonio arquitectónico. Textos escogidos. Buenos Aires: Facultad de Arquitectura y Urbanismo, pp. 45-51.
Warmburg Medina, Joaquín (2018). “Bauhaus: huellas del estilo alemán en América”, Clarín, Revista Ñ, 15 de junio de 2018. Disponible online en: https://www.clarin.com/revista-enie/ideas/bauhaus-huellas-estilo-aleman-america_0_Byvj55ZZ7.html.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Manuela Barral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4 license.
b. Authors may separately establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
d. 4.0 International Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License.