Vision of Local Development from the University in a Cuban Municipality

Authors

  • Carlos Alberto Hernández Medina Centro Universitario Municipal Camajuaní. Villa Clara (Cuba)
  • Alexander Báez Hernández Facultad de Ciencias Administrativas. Universidad Central de Ecuador (Ecuador)
  • Magdalys Alibet Carrasco Fuentes Centro Universitario Municipal Camajuaní. Villa Clara (Cuba)

Keywords:

CUM, local development, university knowledge management, indicators, impacts

Abstract

A series of basic definitions taken into account in the process of formation of Local Development Management Group in Camajuaní Municipality are conceptualized. Training is confirmed as a basic process in preparation for Territory to assume a sustainable and self-managed local development rocess. Highly complex challenges posed by University Knowledge Management at local level are clarified. The role and functions of Municipal University Center (MUC) as a Local University in the Local Development Network, the main actors of the Network, the results of the initial diagnosis of the Municipality, the main Strategic Lines of the Territory and the basic composition of the Local Development Management Group in the town. Work was done on the application of indicators and the measurement of the impact of Higher Education on local development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Báez, A.; Hernández, C.; Perdomo, J. M.; Garcés, R.; Carrasco; M. A. (2018) Modelo de gestión universitaria del conocimiento y la innovación para el desarrollo agropecuario local. Revista Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo regional. 28(51)28, 2 - 26. DOI: https://dx.doi.org/10.24836/es.v28i51.517

Casas, R. (2003) La formación de Redes de Conocimiento. Una perspectiva desde México. Barcelona: Ed. Anthropos.

CEPAL, (1994) Procedimientos de gestión para el desarrollo sustentable (Un breve glosario). Folleto sin editar.

Equipo Técnico del Grupo Ministerial de Trabajo Comunitario Integrado. (1997). Barreras al Trabajo Comunitario Integrado. Municipio Los Palacios. Equipo Técnico del Grupo Ministerial de Trabajo Comunitario Integrado. La Habana.

Hernández, C. (2010). Perfeccionamiento participativo de la estrategia de posgrado del Centro Universitario Municipal para contribuir al desarrollo de la ciencia e innovación tecnológica en el municipio Camajuaní, Cuba. Soc. de la Información. (22). http://www.sociedadelainformacion.com

Hernández, C. (2011). Diseño de un Sistema de Innovación Local apoyado en una Red de Información Científica y Académica para el Municipio de Camajuaní, Cuba. Hekademus. 4(12), 26-33. http://www.hekademus.calidadpp.com/

Hernández, C., Alonso, I., Leiva, B., Cala, B. (2011). La integración en función del desarrollo local sostenible: Gestión del conocimiento desde la Universidad hacia el territorio del Municipio Camajuaní. Lámpsakos. 3(6), 56-67. Julio-dic. http://www.funlam.edu.co/lampsakos/n6/n6a2.pdf.

Hernández, C.A., Cala, B., Alpízar, E. (2013). Vínculo de la universidad con su entorno social. Ed. LAP LAMBERT Academic Publishing: Leipzig, Alemania.

Hernández, C. (2012). Roles de los Centros Universitarios Municipales (CUM) en el desarrollo local de los municipios cubanos. Ing. USBMed. 3(1), 43-49. http://web.usbmed.edu.co/usbmed/fing/v3n1/v3n1a5.pdf.

Hernández, C., Alonso, I. (2014). La integración en función del desarrollo local sostenible. Experiencia de gestión del conocimiento del CUM

Camajuaní. En Núñez, J. (2014). Universidad, conocimiento, innovación y desarrollo local. pp. 325. Ciudad de La Habana: Ed. Univ. Félix Varela.

Hernández, C. (2015). Editorial: Relación Universidad Sociedad en Función del Desarrollo. Lámpsakos. (14), 10-12, Julio–Dic. http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/lampsakos/article/view/1706/1421

Hernández, C., Carrasco, M., Garcés, R. y Casas, R. (2016). Colaboración y alianzas del CUM a la Red Local de Conocimiento e Innovación: estudio de caso de Camajuaní, Cuba. En Núñez, J. y Alcázar, A. (coord.) Universidad y desarrollo local: contribuciones latinoamericanas. pp. 111. México: Ed. Félix Varela-UDUAL.

Hernández, C.; Garcés, R.; Perdomo, J. M.; Carrasco, M. A. (2018) Gestión universitaria del conocimiento para el desarrollo local. Lámpsakos, 18, 44-57. http://dx.doi.org/10.21501/21454086.2317

Hourruitinier, P; Hernández, P y Sánchez, M. (2009). La universalización de la educación superior. Rev. de la Soc. Cultural José Martí. 10, 8-19.

Lage, A. (2005) Intervención en el Taller Nacional sobre Gestión del Conocimiento en la Nueva Universidad. 27 de Junio al 1 de Julio. Ciudad de La Habana.

MES. (2004). La Universidad que queremos. C. de La Habana: Oficina del Viceministro Primero.

Núñez, J.; L. Montalvo; Isarelis Pérez (2006) La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la Nueva Universidad: una aproximación conceptual. En: La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento. Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana.

Socorro, A., Ojeda, R. (2013). Gestión Agraria. Un Análisis Multidimensional de su sostenibilidad. Cienfuegos: Editorial Universo Sur. Universidad de Cienfuegos.

Wagle, U. (2002) Volver a pensar en la pobreza: definición y mediciones. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 171. Marzo. http://www.campus-oei.org/salacts i.

Downloads

Published

2022-07-01

How to Cite

Vision of Local Development from the University in a Cuban Municipality. (2022). Actualidad Económica, 32(106), 17-28. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/acteconomica/article/view/38186