CREACIÓN DEL PROGRAMA DE PROCURACIÓN Y DONACIÓN DE CUERPOS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE CÓRDOBA – ARGENTINA
DOI:
https://doi.org/10.31051/1852.8023.v13.n2.33968Palabras clave:
Donación de cuerpos, Programa de donación, Procuración de cuerposResumen
x
Referencias
Anyanwu EG, Obikili EN. 2012. Dissecting the dissectors: knowledge, attitude, and practice of body bequests by Nigerian anatomists. Anat Sci Educ. 5: 347-53. doi: 10.1002/ase.1298.
Anyanwu EG, Obikili EN, Agu AU. 2014. The Dissection Room Experience: A Factor in the Choice of Organ and Whole Body Donation - A Nigerian Survey. Anat Sci Educ 7: 56–63.
Arraéz-Aybar LA, Castaño-Collado G, Casado Morales MI. 2004. Dissection from the Spanish anatomist’s perspective: Aims, attitude and related aspects. Rec. Anat. 281B: 15-20.
Ashraf Aziz M, Mckenzie JC, Wilson JS, Cowie RJ, Ayeni SA, Dunn BK. 2002. The human cadaver in the age of biomedical informatics. Anat. Rec. 269: 20-32.
Azer SA, Eizenberg N. 2007. Do we need dissection in an integrated problem-based learning medical course? Perceptions of first- and second-year students. Surg Radiol Anat. 29:173-80
Biasutto SN, Caussa LI, Criado del Río LE. 2006. Teaching Anatomy: Cadavers vs. Computers. Annals of Anatomy 188: 187-90
Biasutto SN, David OP, Spinelli MA, Urrutia D, Bertocchi Valle AJ, Weigandt DM, Molina Vargas IE, Vargas RAA, Navarro LM, Siemsen SG, Turri F, Longoni N, De Oro F, Prost SA. 2019c. Research on body donation willingness in Cordoba-Argentina: medical and dentist doctors’ attitude. Rev Arg de Anat Clin 11: 107-14.
Biasutto SN, Garay MB, Rives MV, Uanini F, Albrecht A, Ortiz LB, Gerbaldo MV. 2018a. La percepción de los estudiantes de primer año de Medicina en la sala de disección y su incidencia sobre la procuración de cuerpos. Rev Arg de Anat Clin 10: 44-51.
Biasutto SN, Molina Vargas IE, Weigandt DM, Mora MV, Vargas RAA, Bertocchi Valle AJ, Uanini MF, David OP, Urrutia D, Spinelli MA, Olivera MNJ, Gimenez M, Nefa Salera M, Decouvette A, Ferrero LJ. 2019a. Reactions of first year medical students in the dissection room, with prosected corpses, and the incidence on own body donation. Rev Arg de Anat Clin 11: 18-29
Biasutto SN, Navarro LM, Turri F, Longoni N, Bertocchi Valle AJ, Siemsen SG, De Oro F, Molina Vargas IE, David OP, Spinelli MA, Urrutia D. 2020. Diferencia entre médicos y odontólogos respecto a la donación del propio cuerpo para docencia e investigación en Córdoba – Argentina. Rev Arg de Anat Clin 12: 17-22.
Biasutto SN, Navarro LM, Siemsen SG, Turri F, Longoni N, Bertocchi Valle AJ, David OP, Spinelli MA, Urrutia D, Weigandt DM, De Oro F, Molina Vargas IE. 2021. Voluntad para la donación del cuerpo en la población de Córdoba en Argentina. Rev Arg de Anat Clin 12: 17-25.
Biasutto SN, Sharma N, Weiglein AH, Martinez Benia F, McBride J, Bueno-López JL, Kramer K, Blyth P, Barros MD, Ashiru O, Ballesteros LE, Moxham BJ, Krishnan S. 2014a. Human Bodies to Teach Anatomy: Importance and Procurement – Experience with Cadaver Donation. Rev Arg de Anat Clin 6 (2): 72-86
Biasutto SN, Sharma NA, McBride J, Krishnan S, Vatsalaswamy P, Garud RS, Kharat VS, du Toit DF, Redwood C, Fisk W, Townsend G, Piplani ML, Romero-Reverón R, Rae G, Kachlik D, Barut C, Khayrullin RM. 2014b. Part II - Human Bodies to Teach Anatomy: Importance and Procurement – Experience with Cadaver Donation. Rev Arg de Anat Clin 2014, 6 (3): 163-175
Biasutto SN, Spinelli MA, Weigandt DM, Mora MV, Bertocchi Valle AJ, Vargas RAA, Molina Vargas IE, David OP, Urrutia D. 2019b. Attitude of medical students to body donation in the National University of Cordoba – Argentina. Rev Arg de Anat Clin 11: 70-83.
Burgess A, Ramsey-Stewart G. 2015. Anatomy by whole body dissection: a focus group study of students’ learning experience. Adv Med Educ Pract. 6: 533–37.
Cornwall J, Stringer MD. 2009. The wider importance of cadavers: Educational and research diversity from a Body Bequest Program. Anat Sci Educ 2: 234–37.
da Rocha AO, Tormes DA, Lehmann N, Schwab RS, Teixeira Canto R. 2013. The body donation program at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre: A successful experience in Brazil. Anat Sci Educ 6: 199–204.
Drake RL, Lowrie DJ (jr), Prewitt CM. 2002. Survey of gross anatomy, microscopic anatomy, neuroscience, and embryology courses in medical school curricula in the United States. Anat. Rec. 269: 118-22.
Garay MB, Albrecht A, Rives MV, Ortiz L, Uanini F, Gerbaldo V, Biasutto SN. 2015. Perception of first year medical students in relation with the cadaver and the dissection room. Rev Arg de Anat Clin 7: 213.
Habicht JL, Kiessling C, Winkelmann A. 2018. Bodies for Anatomy education in medical schools: An overview of the sources of cadavers worldwide. Aceptado para publicación en Academic Medicine DOI: 10.1097/ACM. 0000000000002227.
Halou H, Chalkias A, Mystrioti D, Iacovidou N, Vasileiou PVS, Xanthos T. 2013. Evaluation of the willingness for cadaveric donation in Greece. A population-based study. Anat Sci Educ 6: 48-55. DOI: 10.1002/ase.1304
International Federation of Associations of Anatomists. 2017. Recommendations of good practice for the donation and study of human bodies and tissues for anatomical examination. http://www.ifaa.net/wp-content/uploads/2017/ 09/IFAA-guidelines-220811.pdf (11/07/21).
Kramer B, Hutchinson EF. 2015. Transformation of a cadaver population: Analysis of a South African cadaver program, 1921-2013. Anat Sci Educ. 8: 445-51. DOI: 10.1002/ase.
McKlea K, Stringer MD. 2013. Why do potential body donors decide against donating?. N Z Med J. 126: 51-58.
Miller SA, Perrotti W, Silverthorn DU, Dalley AF, Rarey KE. 2002. From college to clinic: Reasoning over memorization is key for understanding anatomy. Anat. Rec. 269: 69-80.
Narváez-Hernández E, Murillo-Rábago EI. 2014. Herramientas de estudio utilizadas por alumnos de ciencias de la salud en la materia de Anatomía. Inv Ed Med 3: 204-08
Riederer BM, Bolt S, Brenner E, Bueno-López JL, Circulescu ARM, Davies DC, De Caro R, Gerrits PO, McHanwell S, Pais D, Paulsen F, Plaisant O, Sendemir E, Stabile I, Moxham B. 2012. The legal and ethical framework governing Body Donation in Europe – 1st update on current practice. Eur J Anat 16: 1-21.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Susana N. Biasutto
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. Su utilización estará restringida a fines no comerciales.
Una vez aceptado el manuscrito para publicación, los autores deberán firmar la cesión de los derechos de impresión a la Asociación Argentina de Anatomía Clínica, a fin de poder editar, publicar y dar la mayor difusión al texto de la contribución.