Counter-presentations, irony and parody in disputes over representation
Keywords:
Social representations, Marginality, Argentinian cinemaAbstract
aking as its starting point, the debate reopened by the publication of César González's book, El fetishismo de la marginidad (2021),
this work reflects on the different ways of representing the other, specifically in those cases in which it refers to subjects in situations
of marginality and exclusion. Overcoming the dichotomy representation - counter-representation, the article proposes to consider the potentialities offered by different resources such as irony, parody or satire, to confront dominant discourses and generate the conditions for the development of new representations. To do so, we consider the work of González himself, and two obligatory
reference texts, the Colombian film Agarrando pueblo (Ospina and Mayolo, 1977) and the Argentininian film Estrellas (León and
Martínez, 2007).
Downloads
References
Aguilar, G (2013). Las villas miseria en el cine argentino: un elefante oculto detrás del vidrio. Grumo, 10(4), 15-35.
Amado, A. (2010). Actores secundarios. Representación y autorrepresentaciones de la pobreza. En Aguiluz Ibargüen, M. y Briones, P. (Coords.) Corporalidades (pp. 132-148.). Universidad Nacional Autónoma de México.Berone, L. (2006). Parodia. En AA. VV, Nuevo diccionario de la teoría de Mijail Bajtín. Ferreyra editor.
Bruzos Moro, A. (2005). Modalidad irónica, medio paródico, fin satírico. En J. J. Alonso Perandones, J. Matas Caballero y J. M. Trabado Cabado (Coords.), La maravilla escrita, Antonio de Torquemada y el Siglo de Oro (pp. 199-212). https://scholar.princeton.edu/sites/default/files/albertobruzos.ironia.satira.parodia_0.pdf.
González, C. (2021). El fetichismo de la marginalidad. Editorial Sudestada.
Greimas, A. J. (1991). Ironía. En A. J. Greimas y J. Courtés, Semiótica. Diccionario razonado de la Teoría del lenguaje. Tomo II. Gredos.
Foucault, M. (1987). El orden del discurso. Tusquets Editores.
Mayolo, C y Ospina, L. (1977), Manifiesto de la pornomiseria, versión digital. http://geografiavirtual.com/2015/03/carlos-mayolo-luis-ospina-manifiesto-de-la-pornomiseria/
Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Paidós comunicación.
Pauls, A. (1980). Tres aproximaciones al concepto de parodia. Lecturas críticas. Revista de Investigación y teoría literarias, (1)1. https://www.ahira.com.ar/ejemplares/lecturas-criticas-no-1/.
Filmografía
Antico, S. (Dir.) (2001). El nexo [12']. Argentina: Universidad del cine.
Antico, S. (Dir.) (2007). El nexo [extensión]. Argentina: Sebastián Antico, Daniel Antico, Guillermo Pilosio y Pablo Nolla Productores.
González, C. (Dir.) (2013). Diagnóstico esperanza [85']. Argentina: Todo piola producciones.
González, C. (Dir.) (2015). Qué puede un cuerpo [70']. Argentina: Todo piola producciones.
González, C. (Dir.) (2019). Atenas [76']. País: Argentina: Todo piola S.R.L./Pensar con las manos.
León, F. y Martínez, M. (Dirs.) (2007). Estrellas [62']. Argentina: Tresplanoscine.
Mayolo, C. y Ospina, L. (Dirs.) (1977). Agarrando pueblo [28']. Colombia: Satuple.
Parker, A. (Dir.) (1996). Evita [136']. Estados Unidos: Hollywood Pictures, Summit Entertainment, Cinergi Pictures.
Fuentes
González, C. (2021). Audiovisual “sin título”. El museo aprende. ¿Qué miramos, qué escuchamos, qué leemos? https://palaisdeglace.cultura.gob.ar/actividad/cesar-gonzalez-audiovisual/.
Respighi, E. (2021, 6 de octubre). César González: El ciudadano proyecta en el villero las peores perversiones. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/372801-cesar-gonzalez-el-ciudadano-proyecta-en-el-villero-las-peore?gclid=CjwKCAiAuaKfBhBtEiwAht6H7-Nxqr22L1WI9tUDTn4pdCv8mhKHgyTuAq6babF6SerX0K801DygABoCidcQAvD_BwE.
Blanco, C. (2019, 13 de octubre). FAN La directora Cecilia Blanco elige su película favorita: Estrellas (2007) de Federico León y Marcos Martínez. Radar. Suplemento cultural de Página 12. https://www.pagina12.com.ar/224194-estrellas-2007-de-federico-leon-y-marcos-martinez.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paola Sola, Ximena Triquell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.