Theatrical Conceptions of Precarity: Metaphors for Dealing with the Strangeness of a Complex World

Authors

Keywords:

metaphor, scene, theatrical praxis, performance, stage direction

Abstract

Within the theatrical landscape of Buenos Aires, we have consistently observed how metaphor seeps into the expressions of theatrical creators, shaping distinctive scenic conceptions and delineating poetic areas of convergence. This suggests that the intersections not achieved through collaborative work are, in these instances, realized through a shared language. Upon detecting these recurrences emerging from the stage, traversing language, and returning to the stage, the possibility of constructing a policy for conserving these words becomes, at the very least, tempting. Such a potential inventory of evanescent terms could account for the network that forms a lexical tapestry referring to a constellation of creators engaged in dialogue—whether real or virtual—as well as specific and situated performance concepts. But what interest lies in inventorying the precariousness of the expressions circulating within the theatrical realm? We contend that, although not their ultimate purpose, these categories that permeate the scenes function as immediate-use resources while simultaneously enriching enduring poetic trajectories, distinguishing characteristic local methods of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carla Pessolano, Universidad Nacional de las Artes

    Artista escénica e investigadora teatral. Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la UBA y Doctora en Théâtre et Arts de la Scène por la UFC (Francia). Posdoctora en Ciencias Sociales y Humanas de la UBA. También es Licenciada en Actuación por la UNA y Magister en Théâtres et Cultures du Monde por la UFC. Trabajó como actriz en Argentina y en el exterior. Ha dictado conferencias y presentado su trabajo en diversas universidades. En 2018 ganó una beca de formadores del Fondo Nacional de las Artes. Su investigación contó con una beca doctoral de CONICET y como parte de ella ha realizado una estancia de investigación con el Grupo PEEK de la University of Applied Arts Vienna, en Austria. En 2019 obtuvo una Beca de investigación del Instituto Nacional del Teatro para la elaboración de un Glosario de la Praxis Teatral. Desarrolló su investigación Postdoctoral con Beca de CONICET y actualmente se desempeña como investigadora asistente del CONICET con sede de trabajo en el Instituto de Investigación en Teatro del Departamento de Artes Dramáticos de la Universidad de las Artes.

References

Audivert, P. (2019). El piedrazo en el espejo. Buenos Aires: Libretto.

Austin, John L. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Barcelona: Paidós.

Bartís, R. (2003). Cancha con niebla. Buenos Aires: Atuel.

Blumenberg, H. (2003a). Paradigmas para una metaforología. Madrid: Editorial Trotta.

Blumenberg, H. (2003b). Trabajo sobre el mito. Barcelona: Paidós.

Canal Facultad de Artes, Universidad de Chile (2020, 22 de junio). Diálogos sobre creación e investigación artística. Conversación con Victoria Pérez Royo [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=dsUs-g1a9XM

Cappa, B. (2015). Buenos Aires: paraíso fiscal de verdades falsas. En Detrás de escena. Buenos Aires: Excursiones.

Cauquelin, A. (2012). Las teorías del arte. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Couceyro, A. y Sestua, V. (2022). La Edad Justa. Córdoba: Ediciones DocumentA/Escenicas.

Garrote, A. (2015). Se puede ver el cristal roto. En Detrás de escena. Buenos Aires: Excursiones.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Oliveras, E. (2021). La metáfora en el arte. Fundamentos y manifestaciones en el siglo XXI. Buenos Aires: Paidós.

Onetto, M. (2021). Notas del II Coloquio Nacional de Investigación en Teatro. Taller de actuación con María Onetto [material inédito].

Pellettieri, O. (Dir.) (1998). El teatro de resistencia. El caso de Postales argentinas. En Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998) (pp. 487-498). Buenos Aires: Galerna.

Pavlovsky, E. (2001). La voz del cuerpo. Notas sobre teatro, política y subjetividad. Buenos Aires: EUDEBA.

Rodríguez, M. (2000). La puesta en escena emergente y su futuro. En Teatro Argentino del 2000 (pp. 115-128). Buenos Aires: Galerna.

Ure, A. (2003). Sacate la careta. Buenos Aires: Norma.

Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Theatrical Conceptions of Precarity: Metaphors for Dealing with the Strangeness of a Complex World. (2024). Avances, 33, 391-402. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45520

Similar Articles

81-90 of 90

You may also start an advanced similarity search for this article.