Learning opportunities in the forums of a distance course

A microethnographic and discursive analysis

Authors

  • Irán Guadalupe Guerrero Tejero UNAM
  • Eduardo Javier Fernández Quintal Colegio de bachilleres

Keywords:

Learning opportunities, Online forums, Distance education, Academic writing, Microethnographic method

Abstract

Several researches have analyzed the teaching and learning processes that occur in distance education, specifically discussion forums, using different approaches and highlighting the need to explore new ways that allow knowing the specific conditions in which these processes occur. However, there are still difficulties in accounting for the learning that takes place in these environments. The objective of this article is to analyze the learning opportunities that are generated in the distance course forums on academic writing aimed at university professors. A micro ethnographic research design and ethnographically based discourse analysis were used to analyze the participation in forums in the context of the workshop. The results show that it is possible to intentionally generate these learning opportunities in a distance course to collectively negotiate meanings, question ideas or previous experiences about academic writing.

Author Biographies

  • Irán Guadalupe Guerrero Tejero, UNAM

    Doctora y maestra en Ciencias en la especialidad de Investigaciones Educativas por el Departamento de Investigaciones Educativas (CINVESTAV-IPN, México). Profesora del Sistema Universidad Abierta y Educación a Distancia de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México, en la Licenciatura en Pedagogía, modalidad a distancia. Investiga aspectos relacionados con la sociedad, la cultura escrita, la tecnología y la educación. Es autora de artículos y libros sobre tecnologías en procesos educativos, así como sobre escritura académica y titulación.

  • Eduardo Javier Fernández Quintal, Colegio de bachilleres

    Maestro en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México. Especialista en Docencia y licenciado en Ciencias de la Computación por la Universidad Autónoma de Yucatán. Se desempeña como docente del Colegio de Bachilleres en la Ciudad de México. Investiga temas relacionados con la retroalimentación de la evaluación de los aprendizajes en educación media superior, y en tecnologías digitales en educación.

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Published

2023-10-24

How to Cite

Learning opportunities in the forums of a distance course : A microethnographic and discursive analysis. (2023). Educación, formación E investigación, 9(15), 13-30. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42786