Multiple intelligences and creativity in spanish students of the teacher's degree

Authors

  • Isabel Martínez-Álvarez UDIMA
  • María Josefa Sospedra-Baeza Universidad de Valencia
  • Sergio Hidalgo-Fuentes UDIMA

Keywords:

creativity, emotion, higher education, intelligence, academic achievement

Abstract

Teaching from an integrative perspective that includes social and emotional aspects is one of the main challenges within the field of education and psychology today. Currently, being smart involves more than having a high IQ, it requires being able to solve problems flexibly and creatively, as well as creating innovative products transforming knowledge. Therefore, it is essential to take into account cognitive, social and emotional aspects. The objective of this study is to analyze the level reached in university students of the Teaching Degree in terms of their multiple intelligences, emotional intelligence, creativity and academic achievement, as well as the existing relationships and differences according to sex and academic performance in degree of the variables analyzed. 175 students of the Teaching Degree participated voluntarily in this research. Academic achievement was evaluated through the previous average grade and the Creative Intelligence test (CREA), the adapted Trait Meta-Mood Scale and the Revised Self-Efficacy Inventory for Multiple Intelligences (IAMI-R) were administered in order to evaluate the variables involved in the study. After analyzing the responses offered by the sample, we found that there are relationships between the different variables analyzed, as well as differences regarding sex and academic performance of the study participants. In conclusion, these results highlight the importance of the joint work of the evaluated variables, which include social and emotional aspects, for the general performance of future teachers.

Author Biographies

  • Isabel Martínez-Álvarez, UDIMA

    Doctora en Psicología de la Educación. Profesora Doctora acreditada por la ANECA, cuenta con un tramo de investigación reconocido por CNEAI (Sexenio). Directora del grado en Magisterio de Educación Primaria de la Universidad a distancia de Madrid (UDIMA). Participa en proyectos de investigación de carácter competitivo, y en grupos de investigación como miembro estable. Ha publicado diferentes artículos en revistas científicas indexadas y valoradas en su área de conocimiento.

  • María Josefa Sospedra-Baeza, Universidad de Valencia

    Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Doctora en Psicología por la Universidad de Valencia. Profesora de la Universidad de Valencia. Sus principales intereses de investigación están relacionados con los factores emocionales y de personalidad en el ámbito educativo y la aplicación de técnicas de análisis estadístico.

  • Sergio Hidalgo-Fuentes, UDIMA

    Doctor en Psicología por la Universidad de Valencia y Máster de Metodología de las Ciencias del Comportamiento y la Salud por la UNED. Profesor de la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) y de la Universidad de Valencia. Sus principales intereses de investigación están relacionados con las adicciones y los usos problemáticos de las nuevas tecnologías, los factores emocionales y de personalidad asociados al ajuste escolar y la aplicación de técnicas meta-analíticas.

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Published

2023-10-24

How to Cite

Multiple intelligences and creativity in spanish students of the teacher’s degree. (2023). Educación, formación E investigación, 9(15), 31-50. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42847