Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n1.23892Keywords:
Adaptation, Cinematographic transposition, Testimony, Horror films, Chronicle of an EscapeAbstract
The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view in the transposition of a first person testimony, as well as the use of horror genre codes in the cinematographic representation of concentration camps in Argentina’s last military dictatorship (1976-1983). The construction of characters and the effects of suspension of morality inside the clandestine center of detention and torture are also studied. Finally, the article discusses the limits of literary and audiovisual representation of horror, in order to avoid spectacularization and sensationalism.References
Agamben, G. (2001). Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-textos.
Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Andermann, J. (2015). Nuevo cine argentino. Buenos Aires: Paidós.
Baer, A. (2006). Holocausto. Recuerdo y representación. Madrid: Losada.
Daney, S. (2011). El travelling de Kapo. En AA.VV. Diálogos sobre la ética de la representación cinematográfica. Buenos Aires: OPFyL.
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: FCE.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI.
Mullaly, L. (2009). La (est)ética del margen en el cine de Adrián Caetano. Pandora, (9), 149-162.
Page, J. (2009). Crisis and Capitalism in Contemporary Argentine Cinema. Durham y Londres: Duke University Press.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Schwarzböck, S. (2007). Estudio crítico sobre Crónica de una fuga. Buenos Aires: Picnic.
Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.