The landscapes of grief: spaces of loss on the Argentine coast
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n2.41968Keywords:
Mourning, Landscape, Coast, Space, HapticAbstract
This article presents a spatial approach to grief through the analysis of Pinamar (2016) by Federico Godfrid, Las olas by Natalia Dagatti (2017) and Los miembros de la familia (2019) by Mateo Bendesky. The recent death of the mother is the starting point of these three films that are set in coastal towns or cities of Buenos Aires during the off season. This essay examines the relationship between grief and space by exploring how the return to a liminal space (the coast) and materiality of its landscape create a cinematic form and narrative that represents the dislocation of the self when it faces the absence left by death.
References
Referencias bibliográficas
Allouch, J. (1997). Erótica del duelo en los tiempos de la muerte seca. El cuenco del plata.
Armstrong, R. (2012). Mourning Films: A Critical Study of Loss and Grieving in Cinema. Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. Basic Books.
Boym, S. (n.d.). “Ruinophilia: Appreciatio of Ruins”. Atlas of Transformation. http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/html/r/ruinophilia/ruinophilia-appreciation-of-ruins-svetlana-boym.html
Bruno, G (2002). Atlas of emotion. Journeys in Art, Architecture, and Film. Verso.
Bruno, G. (2017) “Una Geografía de la Imagen en Movimiento”. La fuga, No. 20.
Butler, J. (2006) Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.
De Lauretis, T. (1996). “La tecnología del género”, Revista Mora, No 2, Noviembre, pp. 6-34.
Freud, S. (1992a). “Duelo y melancolía”. Obras Completas. Tomo XIV (pp. 235-255). J Amorrortu Editores.
Freud, S. (1992b). “Lo ominoso”. Obras Completas. Tomo XVII (pp. 215-251). Amorrortu Editores.
Foucault, M. (1986). “Of Other Spaces”. Diacritics. Vol. 16, No. 1, pp. 22-27.
Kratje, J. (2019). Al margen del tiempo. Deseos, ritmos y atmósferas en el cine argentino. Eudeba.
Huyssen, A. (2007). “La nostalgia de las ruinas”. Punto de vista 89, pp. 34-40.
Lefebvre, M. (2011). “On Landscape in Narrative Cinema”. Canadian Journal of Film Studies. Vol 20, No 1, pp. 61-78.
Maddrell, A. (2016). “Mapping grief. A conceptual framework for understanding the spatial dimentions of bereavement, mourning and remembrance.” Social and Cultural Geography, Vol 17, No 2, pp. 166-188
Marks, L. (2000). The Skin of the Film. Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham y London: Duke University Press.
Montesoro, J. (2019). “Mateo Bendesky estrena «Los miembros de la familia»: «Hablo sobre la reparación del vínculo entre dos hermanos»”. GPS Audiovisual. 2 de mayo. https://gpsaudiovisual.com/2019/05/02/mateo-bendesky-estrena-los-miembros-de-la-familia-hablo-sobre-la-reparacion-del-vinculo-entre-dos-hermanos/
Mulvey, L. (1988). “Placer visual y cine narrativo”, Documentos de trabajo vol. 1, Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo, Valencia, Fundación Instituto Shakespeare/ Instituto de Cine y RTV y Minneapolis, University of Minnesota.
Swales, M. (2016). The German Bildungsroman from Wieland to Hesse. Princeton University Press.
Referencias filmográficas
Bendesky, M. (Director). (2019). Los miembros de la familia. Varsovia y Volpe films.
Dagatti, N. (Directora). (2017). Las olas. Fulgor productora audiovisual.
Godfrid, F. (Director). (2016). Pinamar. Sudestada cine.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.