The use of cinema as a passer of the real in the documentary film “Lemebel”
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v13.n2.41973Keywords:
Performance, Art, Psychoanalysis, Real, Body, Sexual dissidenceAbstract
The following work seeks to understand the relationship between cinema as a passer of reality and the use of the body as a tool in Pedro Lemebel’s performance. For this, use is made of the documentary film "Lemebel" where it is shown and found between art and artist. Since, it is presented as a subject, product and artistic production through its body, "political body" that denounces systemic violence during the military dictatorship in Chile in the 80’s towards marginalized sexual dissidents. And, on the other hand, it seeks to vindicate the term "colisa" referring to "faggots sudacas" differentiating them from "gays". To carry out the above, use is made of the real, symbolic and imaginary registers, to then make a tour of the notion of real within Lacan’s work. So, later on, the real is related to art and the use of the body in performance art.
References
Referencias bibliográficas
Badiou, A. (1989) Manifiesto por la filosofía. Buenos Aires, Argentina. Ed Nueva Visión.
Laso, E. y Michel Fariña, J. (2020). El cine como pasador de lo real. Journal Etica y Cine, 87–93.
Lacan, J. (1953-1954). Los escritos técnicos de Freud, El Seminario, Libro 1. Buenos Aires, Argentina, Ed Paidós.
Lacan, J. (1955-1956). La psicosis, El Seminario, Libro 3. Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós
Lacan, J. (1958-1959). El deseo y su interpretación, El Seminario, Libro 6, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós
Lacan, J. (1959-1960). La transferencia, El Seminario, Libro 7, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós
Lacan, J. (1962-1963). La angustia, El Seminario, Libro 10, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1964). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis, El Seminario, Libro 11, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1969-1970). El reverso del psicoanálisis, El Seminario, Libro 17. Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1970-1971). De un discurso que no fuera del semblante, El Seminario, Libro 18, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1971-1972). … o peor, El Seminario, Libro 19, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1972-1973). Aun, El Seminario, Libro 20. Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1974). Le Non-Dupes Errent, El Seminario, Libro 21, Inédito.
Lacan, J. (1974-1975). RSI, El Seminario, Libro 22, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1975-1976). El Sinthome, El Seminario, Libro 23, Buenos Aires, Argentina: Ed Paidós.
Lacan, J. (1978). Momento de concluir, El Seminario, Libro 25, Inédito.
Lacan, J. (1991). Función y campo de la palabra y el lenguaje en psicoanálisis. En Escritos 1. México: Siglo Veintiuno
Memoria Chilena. (2023). Hablo por mi diferencia. Memoria Chilena. Biblioteca Nacional de Chile. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-96700.html
Referencias filmográficas
Reposi, J. (Director). (2019). Lemebel (película). Solita producciones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.