Coexistence and educational inclusion. Challenges in the face of a scenario of expanded rights
Keywords:
young people, coexistence, inclusion, strategies, educatorsAbstract
In the present article, we describe the development a project that was carried out in a Provincial Institute of Technical Education (IPET) of the city of Córdoba, Argentina, which aimed at addressing the problem of school coexistence and inclusion in a context of political and institutional expansion of the right to education, reconfiguration of intergenerational relationships, and the right to an equal inclusion of differences. The proposal consisted in a university outreach project carried out from March to November of 2016, whose objective was to promote the socio-educational inclusion of young people and to re-elaborate strategies and projects with educators to strengthen their educational careers. The target population were two groups of first-year students, who attended morning classes, and one group of second-year students, who attended classes in the afternoon. To this end, participatory action research was incorporated as a coadjutant strategy to create activities that implied active participation at school and in the process of promoting coexistence, generating meeting spaces with adults. In order to do this, following a collaborative psychosocial approach, we carried out workshops to identify and address problems from a youth perspective.
Downloads
References
Aparici, R. (1992). El cómic y la fotonovela en el aula. 2a Ed. Madrid, España: Ediciones de la Torre.
Capdevielle, J., Ceconato, D., Mandrini, M. (20013). Segregación urbana y mercantilización del territorio en la ciudad de Córdoba, Argentina: el caso de Villa La Tela. Revista Iberoamericana de Urbanismo, Nº9 pp.47-71.
Paulín, H. Tomasini, M. (2008). Conflictos en la escuela secundaria: diversidad de voces y miradas. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.
Risler, J. & Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón.
Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares: del problema individual al desafío de política educativa. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Yuni y Urbano (2005). Mapas y Herramientas para Conocer la Escuela. Investigación etnográfica e investigación-acción. -3ª ed.- Córdoba, Argentina: Brujas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).