Social Work Questioned from Feminist Perspectives

Authors

  • Ruth Noemi Parola UNCuyo

Keywords:

Social Work, Professional Practice, Experience, Feminism

Abstract

   In this article, we propose as a theme the fact that the professional practice of Social Work can be seen from critical epistemologies, such as feminist ones, as an experience that enables the construction of knowledge, assuming that between 80 and 90% of those who make up the professional collective in Argentina are women (although these percentages do not differ much in the rest of Latin America). The subalternity of Social Work marks a certain construction of knowledge in the field of Social Sciences in general and social intervention in particular. This subalternity is made more acute and complex by the fact that it is a feminised profession, which means that it is associated with the qualities that in our culture are attributed to the feminine: care, communication, affection and accompaniment. Added to this is the fact that the direct interlocutors of this profession are, for the most part, subaltern social groups, and it is not new to say that women are the preferred recipients of a large part of these actions. Epistemologies of diversity, such as the Epistemologies of/from the point of view, Decolonial and Latin American Feminisms propose to make room for these despised, marginalised, discredited and silenced experiences and, therefore, to reveal the coloniality of knowledge and power in order to seek alternatives that are both utopian and realistic. Being able to think about the experience we live as women social workers and the impact this has on the construction of knowledge would contribute to making visible the strength and potential of feminism to construct another view of the professional practice of Social Work. In this sense, critical, situated reflection will enable us to think (us) from other places.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alayón, N. (2019) Apuntes para la práctica del trabajo social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Margen. https://www.margen.org/epub/Apuntes_para_la_practica.pdf

Arévalo, L, Ártico Fenoglio, J. y Santa Cruz, P. (2021) Informe cuantitativo. Perfil de ingresantes a las carreras de grado. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Córdoba.

Bach, A.M. (2010). “El rescate del conocimiento”. En: Temas de mujeres. Revista del CEHIM. A 6 N°6. pp. 6- 29. http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/temasdemujeres/article/view/34

Bidaseca, K. (2018) Desbordes. Estéticas descoloniales y etnografías feministas post-heroicas. En Meneses, M. P. y Bidaseca, K. A. (Coord.) Epistemologías del Sur - Epistemologias do Sul. CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais - CES, 2018. Pág. 165/181. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf

Chakravorty Spivak, G. (2003) “¿Puede el subalterno hablar?” En: Revista Colombiana de Antropología. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano de Antropología e Historia. Vol 3.

Cifuentes Gil, R. Ma. y Pantoja Kauffman, G.F. (2019) Sistematización de experiencias para construir saberes y conocimientos desde las prácticas: sustentos, orientaciones, desafíos. Editorial Brujas.

Espinosa Miñoso, Y. (2019) “Hacer genealogía de la experiencia, el método hacia la crítica a la colonialidad de la razón feminista desde la experiencia histórica en América Latina” en: Revista Direito e Praxis. Hacer genealogía de la experiencia de Espinosa Miñoso. https://www.scielo.br/j/rdp/a/FYW97NwqWXXXGH33NzBt9qP/abstract/?lang=es

Genolet, A., Lera, C., Gelsi, M., Musso, S., y Schoenfeld, Z. (2005). La profesión de Trabajo Social ¿Cosa de mujeres? Estudio sobre el campo profesional desde la perspectiva de los trabajadores sociales. Buenos Aires: Espacio

Grassi, E. (1989). La mujer y la profesión de asistente social. El control de la vida cotidiana. Buenos Aires: Humanitas.

Haraway, D. (1995). “Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial”. En: Ciencia, ciborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: ediciones cátedra. pp 313-345.

Harding, S. (1987). Is there a Feminist Method?. In Feminism and Methodology. Indianapolis: Indiana University Press.

Harding, S. (2016) Punto de vista y visión controvertida https://www.youtube.com/watch?v=xOAMc12PqmI

Hartsock, N. (1983) "The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism. En: Harding, S. Ciencia y Feminismo. Ediciones Morata.

Hill-Collins, P. (2012). Rasgos distintivos del pensamiento feminista negro. En M. Jabardo (Ed.), Feminismos Negros. Una antología (pp. 99-134). Madrid: Traficantes de Sueños.

Menseses, M.P. (Coord.) (2018) Epistemologías del Sur. CLACSO; Coímbra: Centro de Estudos Sociais – CES

Nebra, J. (2018). Feminización del Trabajo Social: implicancias en la construcción del perfil y la identidad profesional en estudiantes y docentes de la Universidad de Buenos Aires. Trabajo y sociedad, (31), 261-284. Recuperado en 10 de agosto de 2023, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1514-68712018000200261&lng=es&tlng=es.

Parola, R. N., y Linardelli, M. F. (2021). La sistematización en Trabajo Social y la epistemología feminista del punto de vista. Diálogos sobre la producción de conocimiento sustentada en experiencias. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (31), 71-92. https://revistaprospectiva.univalle.edu.co/index.php/prospectiva/%20article%20/view%20/10562

Pessolano, D. (2010). Mujeres y Trabajo Social. Las marcas de género en la profesión. Millcayac. Anuario de Ciencias Políticas y Sociales, (9), 367-403.

Rose, H., Hand, B. and H. A Feminist Epistemology for the Natural Sciences, Signs, Vol. 9. No. 1. 1983.

Servicio de Apoyo Pedagógico y Orientación al Estudiante (2017) Informe sobre el Ingreso a la Carrera de Licenciatura en Trabajo Social. Facultad de Ciencias Políticas Sociales, Universidad Nacional de Cuyo. Inédito

Smith, Dorothy (2016). El punto de vista (standpoint) de las mujeres: conocimiento encarnado versus relaciones de dominación. Temas de Mujeres - Revista del CEHIM, 8 (8), 5-27. http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/temasdemujeres/article/view/57

Travi, B. (2008) El Trabajo Social y las Ciencias Sociales. Aportes frente a la invisibilización y el “epistemicidio” disciplinar. II Froto Latinoamericano “Escenarios de la vida social, el Trabajo Social y las Ciencias Sociales en el siglo XXI”. Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de La Plata. http://www.diporets.org/ponencias/Travi%20II%20Foro%20UNLP%20corregido.pdf

Wylie, Alison (2004), Why Standpoints Matters, in Sandra Harding (org.), The Feminist Standpoint Theory Reader: Intellectual and Political Controversies. London: Routledge, 339-451.

Yañez, S. (2011) Develando la propuesta de Dorothy Smith: aportes epistemológicos y metodológicos para el abordaje de lo social. En diálogos, Revista Científica de Psicología, Ciencias Sociales, Humanidades y Ciencias de la Salud. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/95054

Downloads

Published

2024-07-12

How to Cite

Social Work Questioned from Feminist Perspectives. (2024). Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 13(25), 93-112. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41054