The representationof the popularfestival in the dictatorship, monster festival? Analysis of the novels There are some guys down and Winter barracks
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29423Keywords:
detective genre, literary tradition, popular celebration, surveillanceAbstract
This article analizes the way in which two novels, Antonio Dal Masetto's Hay unos
tipos abajo and Osvaldo Soriano's Cuarteles de invierno, re-present popular
celebrations during the last military dictatorship in Argentina. The objective of this
work is to demonstrate that these celebrations take place in a climate of tension,
vigilance and control because it is the military state that organizes them. I shall
therefore focus on the importance of the detective genre to provide a means to narrate
the events from a surveillan and controlling point of view. Finally, I will consider
whether the representations of these celebrations proceed from the literary tradition
initiated by Bustos Domecq's short story “La fiesta del monstruo”, where the joy
proceeds from the annihilation of the victim.
Downloads
References
Agamben, G. (2014). Estado de excepción. Homo sacer, II, 1. Argentina: Adriana Hidalgo.
Bajtín, M. (1994). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Argentina: Alianza.
Blanco, M. (2014). La fiesta del monstruo y sus precursores. Variaciones Borges, 37, 157-175.
Borges, J. L. y Bioy Casares, A. (1977). La fiesta del monstruo. En Autores, Nuevos cuentos de Bustos Domecq (pp. 87-103). Argentina: Librería de la Ciudad.
Dal Masetto, A. (2008). Hay unos tipos abajo. Argentina: Debolsillo.
Deleuze, G. (1991). Posdata sobre las sociedades de control. En C. Ferrer (Comp.), El lenguaje literario (Tomo II). Uruguay: Nordan.
Echeverría, E. (2004). El matadero. En Autor, La cautiva y El matadero. Argentina: Gárgola.
Feinmann, J. P. (1991). Estado policial y novela negra argentina. En G. Petroni, J. B. Rivera y L. Volta (Eds.), Los héroes difíciles: la literatura policial en Argentina y en Italia (pp. 155-163). Argentina: Corregidor.
Gallone, O. (2012). Un monstruo en el matadero. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcvt2b4
Girard, R. (1986). El chivo expiatorio. Argentina: Anagrama.
Gramuglio, M. T. (1989). Bioy, Borges y Sur. Diálogos y Duelos. Punto de Vista, 34(XII), 11-16.
Hopkins, C. (2008). Teatralidad y celebración popular. En Autor, Tincunacu. Teatralidad y celebración popular en el noreste (pp. 11-41). Argentina: Instituto Nacional del Teatro. Recuperado de http://inteatro.gob.ar/Files/Publicaciones/135/2008%20Tincunacu.pdf
Kubiszyn, G. (s. f.). La circularidad histórica en la “Fiesta del Monstruo” de Bustos Domecq. Recuperado de https://www.academia.edu/20059550/La_circularidad_hist%C3%B3rica_en_La _fiesta_del_monstruo_de_Bustos_Domecq
La carta apócrifa de Krol. (2013). Recuperado de https://www.espn.com.ar/noticias/nota?s=futbol/mundiales&id=1867465&type= story
Lafforgue, J. y Rivera, J. (1996). Asesinos de papel: ensayo sobre la narrativa policial. Argentina: Colihue.
Marengo, M. del C. (2002). El mundo cultural de H. Bustos Domecq o ¿Quién leyó esos libros?: de lo residual y el olvido en la cultura argentina del siglo XX. Espéculo. Revista de estudios literarios, 37. Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero37/hbustos.html
Masiello, F. (2014). La Argentina durante el proceso: las múltiples resistencias de la cultura. En Ficción y política. La narrativa Argentina durante el Proceso militar. Argentina: Eudeba.
Piglia, R. (2015). Sobre Borges. En Autor, Crítica y ficción (pp. 73-83). Argentina: Anagrama.
Piglia, R. (2017). La ficción paranoica [Entrada en un blog]. Recuperado de https://revistaelinterpretador.wordpress.com/2017/01/08/la-ficcion-paranoica/
Reati, F. (1992). Nombrar lo innombrable: Violencia política y novela argentina, 1975- 1985. Argentina: Legasa.
Rodríguez Monegal, E. (1977). Borges y la Política. Revista Iberoamericana, 43(100-101), 269-291.
Roldán, D. (2007). La espontaneidad regulada: fútbol, autoritarismo y nación en Argentina '78. Una mirada desde los márgenes. Prohistoria, 11. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-95042007000100007
Rosso, E. de (2018). El octavo círculo: ficciones policiales argentinas. En N. Jitrik (Ed.), Historia crítica de la Literatura Argentina, J. Monteleone (Dir. de volumen), Una literatura en aflicción (pp. 617-652). Argentina: Emecé.
Soriano, O. (2006). Cuarteles de invierno. Argentina: Seix Barral.
Soriano, O. (2014). No habrá más penas ni olvidos. Argentina: Seix Barral.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).