Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years

Authors

  • Lucas Panaia Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29426

Keywords:

aestheticization, argentine narrative, marginality, mass medi, villa miseria

Abstract

In the months before December 2001 and even in a stronger way in the years that
follow, a significant interest in social exclusion seems to increase and take over
journalistic micros, series and documentaries in Argentine televisión. At the same time,
different cultural manifestations like the cinema and cumbia undertake the task of
narrating the routine of those that live in the urban periphery. The fenomenon has its
replica in literary fiction and thus many writers of the new generations begin to chronicle the social emergency in their narratives and focus their attention on the space
of villa miseria. Among these texts there can be found Cuando me muera quiero que me
toquen cumbia. Vida de pibes Chorros (2003) by Cristian Alarcón, Santería (2008) and
Sacrificio (2010) by Leonardo Oyola and La virgen cabeza (2009) by Gabriela Cabezón
Cámara. Closer to fascination than to political denounciation, literature will sway
between the aesthetization of desperate delinquency and the bizarre celebration of
marginality. Such options bring together the narrative to the show put on by television
programmes such as Policías en acción or Crónica TV reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lucas Panaia, Universidad de Buenos Aires

    Docente en cátedra de Literatura Latinoamericana en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad
    de Buenos Aires (UBA). Buenos Aires, Argentina.

References

Alarcón, C. (2003). Cuando me muera quiero que me toquen cumbia. Vida de pibes chorros. Argentina: Norma.

Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política 1980-2007. Argentina: Colihue.

Bernabé, M. (2010). Sobre márgenes, crónica y mercancía. Boletín, (15), 1-17. Recuperado de http://179.43.112.212/webapp-storage/adjuntos/43652-Bernabe,%20M%C3%B3nica-%20Sobre%20M%C3%A1rgenes,%20Cr%C3%B3nica%20y%20Mercanc%C3%ADa%20(completo).pdf

Blajaquis, C. (2010). La venganza del cordero atado. Argentina: Continente.

Cabezón Cámara, G. (2009). La virgen cabeza. Argentina: Eterna Cadencia.

Cellino, R. (2013). La lógica del espectáculo en las crónicas literarias del presente. En Actas del III Congreso Internacional “Cuestiones Críticas”. Rosario, Argentina: FHyA, UNR. Recuperado de http://www.celarg.org/trabajos/cellino_reginocc.pdf

Cucurto, W. (2003). Cosa de negros. Argentina: Interzona.

Fariña, O. (2011). El guacho Martín Fierro. Argentina: Factotum.

Lewis, O. (1978). Los hijos de Sánchez. México: Joaquín Mortiz.

Margulis, M. (1968). Migración y marginalidad en la sociedad argentina. Argentina: Paidós.

Martin, E. (2011). La cumbia villera y el fin de la cultura del trabajo en la Argentina de los años ‘90. En P. Seman y P. Vila (Eds.), Cumbia: nación, etnia y género en Latinoamérica (pp. 209-244). Argentina: Gorla-EPC. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28239026_La_cumbia_villera_y_el_fi n_de_la_cultura_del_trabajo_en_la_Argentina_de_los_90

Moraña, M. (2013). Documentalismo y ficción: testimonio y narrativa testimonial hispanoamericana en el siglo XX. En A. Pizarro (Ed.), América Latina: palabra, literatura y cultura (pp. 113-150). Chile: Universidad Alberto Hurtado.

Oyola, L. (2008). Santería. Argentina: Aquilina.

Oyola, L. (2010). Sacrificio. Argentina: Aquilina.

Ratier, H. (1971). Villeros y villas miserias. Argentina: Centro Editor de América

Latina.

Rotker, S. (1992). La invención de la crónica. Argentina: Letra Buena.

Scobie, J. (1977). Buenos Aires. Del centro a los barrios, 1870-1910. Argentina: Solar.

Sebreli, J. J. (1965). Buenos Aires, vida cotidiana y alienación. Argentina: Siglo Veinte.

Spivak, G. C. (2011). ¿Puede hablar el subalterno? Argentina: El cuenco de plata.

Viñas, D. (1973). Armando Discépolo: inmigración, grotesco y fracaso. Argentina: Corregidor.

Walsh, R. (1994). Operación masacre. Argentina: Planeta.

Published

2020-07-21

How to Cite

Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years. (2020). Recial, 11(17), 168-186. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29426

Similar Articles

101-110 of 187

You may also start an advanced similarity search for this article.