Perspectives on a winged fiction or the method as butterflying. Method, criticism and poetics in the rhythm’s notion
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43327Keywords:
rhythm, criticism, method, poetics, flutterAbstract
In his/her way, the researcher is led by the hand by a dominant passion in an endless journey that we will can call a method.
When an indefatigable search mobilizes poetic or critical writing, perhaps we are in front of what we recognize as a poetic or a method: the insistence of a form and a movement, a rhythm. And to make is the real name of that obstinacy. Criticism, like poetics, requires thinking in terms of what has not yet been done or thought, and escapes any immobilizing will.
What do poetics and method, fiction and theory have in common? Do their limits touch each other? If writing only begins where it “let to define what has already been defined” (as Meschonnic suggests), it’s because it has been able to suffer in language the mystery of an unknown form-sense. This insistence on the postponement of the end is nothing more than the “custody of an unappropriable” (according to Agamben), that outlines a system there: poetics or method.
And if (as Didi Huberman points out) a question of method is also a question of tempo, it’s also a question of rhythm: the tracing of a form-meaning that is articulated as a legible form in movement.
Downloads
References
Agamben, G. (1989). Idea de la prosa. Barcelona: Península. Libro
Agamben, G. (2006). Estancias. La palabra y el fantasma en la cultura occidental. Valencia: Pre-Textos. Libro
Agamben, G. (2007). La potencia del pensamiento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. Libro
Agamben, G. (2016). El fuego y el relato. México: Sexto Piso.
Agamben, G. (2018). Signatura rerum. Sobre el método. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. Libro
Barthes, R. (2002). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (2003). Cómo vivir juntos. Soluciones novelescas de algunos espacios cotidianos. Buenos Aires: Siglo XXI. Libro
Busquet, A. (2016). Materialismo, muerte y lenguaje. Cuadernos materialistas (1), Colectiva Materia, 6-15. https://ca36940f-8c79-42e0-9c57-6d82bf92bd0e.filesusr.com/ugd/848f09_69e34348914d4d5db8bd723eb5709d64.pdf Revista en línea
Benjamin, W. (2014). Calle de mano única. CABA: El Cuenco de Plata. Libro
Benveniste, É. (1966). La notion de «rythme» dans son expression linguistique [La noción de “ritmo” en su expresión lingüística]. En Autor, Problèmes de Linguistique Générale. Vol. 1, (pp. 327-335). París: Gallimard. Libro.
Canseco, A. (2014). Escribir la lectura. Consideraciones en torno al método en el abordaje teórico-crítico de la obra poética. En G. Milone (Ed.). Violencia y método. De lecturas y crítica. CABA: Letranomade. Libro
Deleuze, G. (2006). La literatura y la vida. Córdoba: Alción. Libro
Derrida, J. (2009a). Carneros. El diálogo ininterrumpido: entre dos infinitos, el poema. Buenos Aires: Amorrortu. Libro
Derrida, J. (2009b). La difunta ceniza. Adrogué: La Cebra. Libro
Derrida, J. (2017) Psiché. Invenciones del otro. Adrogué: La Cebra. Libro
Didi-Huberman, G. (2015a). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Trad. de Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Didi-Huberman, G. (2015b). Fasmas. Ensayos sobre la aparición, 1. Madrid: Shangrila. Libro
Didi-Huberman, G. (2015c). Falenas. Ensayos sobre la aparición, 2. Madrid: Shangrila. Libro
Ducrot, O. y Todorov, T. (2014). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. CABA: Siglo XXI.
Foucault, M. (1995). Discurso, poder y subjetividad. Buenos Aires: El cielo por asalto.
Maccioni, F.; Milone, G.; Santucci, S. (2019). Imaginar, hacer: ficciones y fricciones teórico-críticas. Revista Landa, 8 (1), 311-323. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/202950/19.%20Santucci%20Milone%20Maccioni-%20Imaginar%20hacer.pdf?sequence=1 Artículo en línea
Maldinay, H. (2016/ 1967). La estética de los ritmos. Trad. Guadalupe Lucero. Cuadernos materialistas (1). Colectiva Materia, 38-58. https://ca36940f-8c79-42e0-9c57-6d82bf92bd0e.filesusr.com/ugd/848f09_69e34348914d4d5db8bd723eb5709d64.pdf Revista en línea
Meschonnic, H. (2006a). La rime et la vie. París: Gallimard. Libro
Meschonnic, H. (2006b) Vivre poème. Reims: Dumerchez. Libro
Meschonnic, H. (2007). La poética como crítica del sentido. CABA: Mármol Izquierdo. Libro
Milone, G. (2022). Ficciones fónicas. Materia, paisajes, insistencia de la voz. Santiago de Chile: Mímesis. Libro
Nancy, J-L. (2000). La comunidad inoperante. Trad. J. M. Garrido Wainer. Santiago de Chile: Arces-Lom. Libro
Nancy, J-L. (2013). Hacer, la poesía. Trad. Gabriela Milone. Revista Babedec, 3 (5), 155-163. Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/15622/Hacer%2c%20la%20poes%c3%ada..pdf?sequence=2&isAllowed=y Artículo en línea
Nancy, J-L. (2014). Lengua apócrifa. Santiago de Chile: Cuadro de Tiza. Libro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).