Constancias. Una lectura topológica de la cotidianeidad cubana contemporánea
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n26.47345Keywords:
topology, recent narrative, CubaAbstract
The notion of “topology” coming from the hard sciences brings to literary criticism its operativity to describe the narrative as a space that locates places of literary reading. The topicalized spaces are recognized by drawing a spatiality created by the experience of recent writers of Cuban literature, in a fictional representation. Havana is constituted by its subjects that inhabit, migrate and demolish symbolic walls to figure their existence. We will follow the movement they make through tiny corners that make literary “the common” everyday and that, somehow, create topologies as a political way of responding to the being-there, with which they act in strategic decisions and splits. Thus, they become writing material that places them in the Cuban, islander or exiled literary body. In this way, we recognize a “non-epic” in this critical study that uncovers a way to account for a literary procedure and a desire to narrate life in Cuba.
Downloads
References
Álvarez, Carlos Manuel (2018) Los caídos, Sexto Piso, México
(2017) La Tribu, Sexto piso, México
Antelo, Raúl (2015) Archifilologías latinoamericanas. EDUVIM, Villa María, Argentina
Asevis, Andrés (2023) Cosa Negra, De Parado, Buenos Aires
Gómez, S y Ali, Ma. A (2023) “O arquivo como espaço topológico: contribuições críticas de uma categoria para pensar um arquivo literário digital. Manuscritica - Revista de critica genetica. Sao Paulo Universidade de São Paulo. 2023 vol. n°48. p165 - 179.
Gómez, S y Viera Hernández, K. (2023) “Crónica de La Habana revelada: Carlos Manuel Álvarez” Hispamérica; Maryland; 2023 vol. LI p. 111 - 119
Guerra, Wendy (2006) Domingo de Revolución, Anagrama, Barcelona
Gutiérrez, Pedro Juan (2002) El insaciable hombre araña, Anagrama, Barcelona.
(2002) Trilogía sucia de La Habana, Anagrama, Barcelona
Iriarte, Ignacio (2020) “Una antología de la literatura cubana actual”, en Bazar Americano, Recuperado el 12/9 /2024: http://www.bazaramericano.com/buscador.php?cod=941&tabla=resenas&que=ignacio %20iriarte
Maccioni, L. (2020) “Políticas de la escritura de la Generación Cero: intervenciones en la lengua y el archivo en Orlando Luis Pardo Lazo”, en Confluenze Vol. XII, No. 1, 2020, pp. 495-511, ISSN 2036-0967, DOI: https://doi.org/10.6092/issn.20360967/11398 , Dipartimento di Lingue, Letterature e Culture Moderne, Università di Bologna.
Portela, Ena Lucía (2006) “Alguna enfermedad muy grave”, en libro homónimo, Kliczkwoski, Madrid.
Viera Hernández, K.; Kabalin Campos, J. K. (2020) “Sujetos racializados en La(s) Habana(s) de Pedro Juan Gutiérrez y Ahmel Echevarría”, publicado en la revista Revell, Brasil, vol. 2, n.o 25, 2020. Recuperado el 11/09 de https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/5309/pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).