Autoficciones líricas (una vez más, el ‘enigma enunciativo’)

Authors

  • Graciela Liliana Ferrero Universidad Nacional de Córdoba.

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v4.n4.8218

Keywords:

autofictional poetry, enuntiation enigma, ambiguous pact, metamemory, one self poetics

Abstract

We propose to consider the notion of autofiction, conventionally applied only in the narrative genre, also in the lyric one.In order to arrive to this purpose, we try to answer to previous issues related to the generic status of poetry, referentiality, authorship and intentionality. Our interest stays in the incidence of this lyrical autofiction in which we consider "the enuntiation enigma" and the 'personal density' that gives to the rhetorical category of "poetical I", the textual ambivalence generated by the oscillation between autobiography and fiction.

We also ask about the ‘ autofictional pact’ (also called ambiguous pact) in its performance in some particularly complex poems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Graciela Liliana Ferrero, Universidad Nacional de Córdoba.
    Dra. en Letras (UNC) Prof. Titular de Estudios textuales del español contemporáneo I - Fac. Lenguas (UNC); Prof. Titular de Teorías de la Literatura (Fac. de Filosofía y Humanidades- UCC). Docente/Investigadora acreditada ante la SECYT- Fac. de Filosofía y Humanidades, UNC.

References

Primaria:

GARCÍA Montero, Luis. (2008). Vista cansada. Madrid: Visor.

PESSOA, F. (1995) Antologia poética.(Seguida de fragmentos do “Libro do desassossego”)Lisboa: Editora Ulisseia.

Secundaria:

ALBERCA, Manuel. (2007) El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

ASTUTTI, Adriana. (2002) “El retorno de la infancia en Los misterios de Rosario y Cómo me hice monja, de Cesar Aira”. Iberoamericana II, Nº.8

BENSON, Ken.(2012) “La autoficción dialógica” en Actes du XVIIIe congrès des romanistes scandinaves Romanica Gothoburgensia 69, Acta universitatis Gothoburgensis. Göteborg, 2012 (Disponible en http://du.divaportal.org/smash/get/diva2:561640/FULLTEXT01.pdf#page=135, Consultado 13-11-2013)

BOURDIEU, Pierre (1995) Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

CASAS, Arturo (2005) “Metapoesía y (pos) crítica: punto de fuga”. En Anthropos, Nº 208. Barcelona: Anthropos

(2000) “La función autopoética y el problema de la productividad histórica”. En José Romera Castillo y Francisco Gutiérrez Carbajo (eds.), Poesía histórica y (auto)biográfica (1975-1999). Madrid: Visor.

DE CERTEAU, Michel.(1996-1999) La invención de lo cotidiano.Vol I. Artes de hacer; Vol.II. Habitar, cocinar. México: Universidad Iberoamericana.

EVEN-ZOHAR, I. (1985). "Les regles dinsertion des réalèmes dans la narration" en Littérature.(Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=328249730 Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal´. Sistema de Información Científica ... Realismo; consultado: 13-11-2013)

HARNSHAW, Benjamin [1997] “Ficcionalidad y campos de referencia”. En Garrido Domínguez, A., Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco libros.

LAPLANCHE, Jean y PONTALIS, Jean B. (1996) Diccionario de psicoanálisis. Barcelona: Paidós

LEJEUNE, Philippe (1991) “El pacto autobiográfico”. En La autobiografía y sus problemas teóricos. Estudio e investigación documental. Barcelona: Suplemento Anthropos Nº 29.

PAZ GAGO, José María (1999) La recepción del poema. Pragmática del texto poético Oviedo: Universidad de Oviedo.

POZUELO IVANCOS, José M. (1997) “Lírica y ficción”. En Garrido Domínguez, A. (ed.), Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco Libros.

(1993) Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.

RICOEUR, P. (1975) La metáfora viva. Buenos Aires: de Senil.

(1991) La lectura del tiempo pasado. Memoria y olvido. Madrid: Arrecife.

(2010) Del texto a la acción: ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica. 2ª edic.

RIFFATERRE, M. (1997) “Semiótica intertextual: el interpretante”. En NAVARRO, Desiderio (selección y traducción), Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto .Colección Criterios. La Habana: UNEAC-Casa de las Américas.

SCARANO, Laura. (2011) “Poesía y nombre de autor: entre el imaginario autobiográfico y la autoficción” en Celehis. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas. Nº 22, Año 20. Mar del Plata: Universidad de Mar del Plata.

STIERLE, K. (1999) “¿Qué es recepción en los textos de ficción?” En Fernando CABO ASEGUINOLAZA, (ed.), Teorías sobre la lírica. Madrid: Arco.

VILLANUEVA, Darío (comp.) (2000) Avances en Teoría de la Literatura. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 2ª edic.

(1992) Teorías del Realismo Literario. Madrid: Instituto de España-Calpe.

Published

2013-10-31

How to Cite

Autoficciones líricas (una vez más, el ‘enigma enunciativo’). (2013). Recial, 4(4). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v4.n4.8218

Similar Articles

1-10 of 346

You may also start an advanced similarity search for this article.