DEVELOPMENT OF HUMAN TALENT THROUGH THE APPLICATION OF THE THEORY OF CONFLICT PATTERNS

Authors

  • Gabriela Alejandra Colella Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Enfermera Dirección de AtenciónPrimaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Escuela de Enfermería. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. https://orcid.org/0000-0001-5544-3245
  • Susana Díaz Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Jefa Zonal. Dirección de Atención Primaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Carrera Especialización Administración y Gestión en Enfermería. Secretaría de Graduados de la Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba.  https://orcid.org/0000-0003-0766-2472

Keywords:

Nursing. Strategy. Conflict patterns. Negotiation.

Abstract

The objective of the present report (“Development of Human Talent through the Implementation
of the Theory of Patterns of Conflict”) was to devise strategies for the resolution of the conflicts
presented by the healthcare teams belonging to the Zone 5 of the Primary Health Care Department
of the Municipality of Córdoba, from March to May of 2019, during onsite practices. The
nurses directly benefited from this since, through the application of the CATDOS tool, they
acquired tools to identify conflict patterns that emerge in the external and internal medium of the
organization. During this process, the methodology involved operative negotiation strategies,
which resulted in a proposal that allowed to address the issues at stake. It was necessary to do
an ex-ante evaluation to define the problem, a process evaluation to value the efficiency of
the activities and an ex-post evaluation that provided information on the group’s behavior and
dynamics. Such experience resulted in learning that is useful in transforming the organizational
culture, by recognizing the institution as an ever-changing medium in which conflicts are
opportunities for the development of individuals and for the growth of the organization.

Author Biographies

  • Gabriela Alejandra Colella, Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Enfermera Dirección de AtenciónPrimaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Escuela de Enfermería. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. https://orcid.org/0000-0001-5544-3245

    Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Enfermera Dirección de AtenciónPrimaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Escuela de Enfermería. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. 

  • Susana Díaz, Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Jefa Zonal. Dirección de Atención Primaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Carrera Especialización Administración y Gestión en Enfermería. Secretaría de Graduados de la Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba.  https://orcid.org/0000-0003-0766-2472

    Especialista en Administración y Gestión en Enfermería. Jefa Zonal. Dirección de Atención Primaria de la Salud. Municipalidad de Córdoba. Docente Carrera Especialización Administración y Gestión en Enfermería. Secretaría de Graduados de la Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. 

References

Ayala Peñaranda, G.E. Análisis del conflicto y la mediación como método de resolución: Redorta y Moore. Revista Academia & Derecho 4 (7) (79-106) Julio- Diciembre 2013. file:///C:/Users/hugof/Downloads/Dialnet-AnalisisDelConflictoYLaMediacionComoMetodoDeResolu-6713671.pdf

Diaz Pérez, A. (2011). Participación y liderazgo en la gestión del cuidado de enfermería desde la perspectiva de Diane Huber. Corporación Universitaria Rafael Núñez

Mills, H. (2016). Negociar: El arte de ganar. Editorial De Vecchi.

Redorta, J. (2018). La estructura del conflicto- El análisis de conflictos por patrones. Almuzara.

Downloads

Published

2022-08-23

Issue

Section

MODELO DE INTERVENCION

How to Cite

DEVELOPMENT OF HUMAN TALENT THROUGH THE APPLICATION OF THE THEORY OF CONFLICT PATTERNS. (2022). Crear En Salud, 18. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/38542