Being a nurse , inthe voice of referents. " 202 years of nursing, live "
Keywords:
Nursing. Gender. StudentsAbstract
Every 12th of May, the International Nurses Day is celebrated, which commemorates the birth of Florence Nightingale. The initiative comes from the International Council of Nurses (ICN), which distinguishes nurses’ contributions to each of the work areas. At the Nursing School of the School of Medical Sciences of the National University of Córdoba, an experience was
carried out during five virtual interview meetings via the Instagram application. The meetings had the objective of becoming acquainted with the referents’ own meaning of being a nurse from their own voices in their own workspaces and throughout their careers. By expressing their motivations to choose the Nursing Licentiate Course, an expression of a significant caregiving
experience emerges. As a part of the extensive careers of the protagonists of this experience, it is worth pointing out their work from a dimension that takes into account the implementation of gender-perspective policies at their workplaces. The experience leads to the conclusion that, in order for future generations to transmit values of equality, it is key to have a strong education in
gender policies from the standpoint of a critical social paradigm that allows for the transmission of interest, of an analytical view, of deconstruction and of mobilization.
References
Albar, M.J., y Sivianes-Fernández, M. (2016). Percepción de la identidad profesional de la enfermería en el alumnado del grado. Enfermería Clínica. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2015.10.006
Amezcua, Manuel. (2018). ¿Por qué decimos que la Enfermería es una disciplina bien establecida? Índice de enfermería, 27 (4), 188-190. Epub 20 de enero de 2020. Recuperado el 26 de junio de 2022, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132 12962018000300002&lng=es&tln
Casiani 2018. Perspectivas de enfermería y la campaña “Enfermería ahora”. Rev. Bras. Enferm. 71 (5) Septiembre-octubre 2018.
https://doi.org/10.1590/0034-7167.2018710501Cassiani SHB, Munar Jimenez EF, Umpiérrez Ferreira A, Peduzzi M,
Leija Hernández C. (2020). La situación de la enfermería en el mundo y la Región de las Américas en tiempos de la pandemia de COVID-19. Rev Panam Salud Publica.;44:e64.https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.64
Hernández Mellado, M. (2020). La formación de grado de enfermería, una visión integral de la realidad de la práctica enfermera. Conocimiento Enfermero.https://www.conocimientoenfermero.es/index.php/ce/article/view/101
Hidalgo Blanco, (2017). La decisión de estudiar enfermería: motivación y expectativas de los alumnos de primer curso de la universidad de Barcelona(Tesis Doctoral).http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/118163/1/MAHB_TESIS.pdf
Kérouac, S. et al. (1996). El Pensamiento enfermero. Barcelona, España: Masson S.ALarrosa, J. (2006). Sobre la Experiencia. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona.http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/96984/1/566508.pdf
López, Maroto. M. 2020. La visión social de la enfermería desde una perspectiva de género. Universidad de Colombia. Tesis de grado.
https://eprints.ucm.es/id/eprint/61130/1/LOPEZ_MAROTO_M_TFG.pdf
Luengo Martínez, Carolina, & Paravic Klijn, Tatiana. (2016). Autonomía Profesional: factor clave para el ejercicio de la Enfermería Basada en la Evidencia. Index de Enfermería, 25(1-2), 42-46.http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100010&lng=es&tlng=es.
Marriner A, Raile M. Modelos y Teorías en Enfermería. Harcourt 6ed. Madrid. España: 2007.
Raile Alligood, M., & Marriner Toney, A. (2011). Modelos y Teorías de Enfermería (7.ª ed., p. 394, 395). Barcelona, España: Elsevier
Rodríguez Abrahantes, T., & Rodríguez Abrahantes, A. (2018). Dimensión ética del cuidado de enfermería. Revista Cubana de Enfermería.
http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2430/383
Rodríguez Campo, V.A., & Valenzuela Suazo, S. (2012). Teoría de los
cuidados de Swanson y sus fundamentos, una teoría de mediano rango para la
enfermería profesional en Chile. Enfermería Global, 11(28), 316-322.
http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-
61412012000400016&lng=es&tlng=es
Rohrbach-Viadas, Cecilia. “Introducción a la teoría de los cuidados culturales enfermeros de la diversidad y de la universalidad de Madeleine Leininger”. Cultura de los cuidados. Año II, n. 3 (1. semestre 1998). ISSN 1138-1728,
pp. 41-45
Silva R, Silva G, & Fernandes J. (2019). Programa de residencia para
enfermeros: transformando saberes, prácticas y contextos organizacionales.
https://doi.org/10.15446/av.enferm.v37n1.79250
Rodríguez Campo, V.A., & Valenzuela Suazo, S. (2012). Teoría de los cuidados de Swanson y sus fundamentos, una teoría de mediano rango para la enfermería profesional en Chile. Enfermería Global, 11(28), 316-322. Recuperado en 28 de junio de 2022, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412012000400016&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.