Medical Students Teach Microbiology to Rural Communities through Collaborative Learning
Main Article Content
Abstract
As part of their academic work, medical students must complete 60 hours of participation in a bonding program. The linking program "Healthy Water" brings ceramic filters to communities that lack drinking water, which in Ecuador is 25% of households. Students in groups of four visit four homes, deliver the filter, explain its use, operation and care. Then explain what the usual infectious agents of untreated water are: protozoan parasites, bacteria and viruses. For this, models of eukaryotic cell, bacterium, bacterial virus (phage T4) and eukaryotic virus (H1N3 influenza virus) will be provided. With these models, the students will deal with topics such as the differences in scale between the pathogens, the different infectious capacity and the mode of action of the antibiotics.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Ministerio Coordinador de Patrimonio Natural y Cultural (2008). Informe de Labores 2007-2008. Editorial SobocGrafic. Quito: Ecuador, 115 p.
Rivera, R. (2004). El filtrón, filtro cerámico para agua potable. IDEASS: Nicaragua.
Rivera, R.; Shulunger, F. y Holtslag, H. (2004). El Filtrón: filtro cerámico para potabilizar agua. Potters for Peace. Managua: Nicaragua.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Pro-cesses. Eds. M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, and E. Souberman. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wood, D.; Bruner, J.S. y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17: 89-100.