The use of bioindicators in the diagnosis of environmental quality: its application in school practice
Main Article Content
Abstract
In recent years, environmental issues have been incorporated into the educational curriculum, being addressed by several subjects as a "cross-cutting theme". Environmental pollution is an aspect most frequently dealt with by Chemistry, to characterize the origin and structure of pollutants. Little attention has been given to the topics related to Toxicology, and to the methods of its evaluation. The present work has as a didactic proposal to approach bioindication concepts using a plant organism by means of the Allium cepa test, which has characteristics that make its implementation suitable for classroom dynamics, allowing students to evaluate the ecotoxicity and genotoxicity of chemical substances or mixtures. This activity is a good trigger to approach the environmental issue from all areas, in addition to introducing the concepts of bioindicator and genetic toxicology, which are not currently incorporated in education programs and are part of everyday life.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
.