The photografic workshop as a dynamizer for the awareness of looking
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37706Keywords:
looking, photography, aesthetics, image, languageAbstract
This article reports an experience of a photographic workshop, developed in the subject “Lengua Castellana” with 5th grade students of San Marcos school in Envigado-Colombia. This is an approach to the aesthetic image reception and the recognition of who and what surrounds us, mediated by the photographic image as a dynamizer of the awareness of looking. This is also a reflection about the reading of other symbolic systems and the production of the photographic image as an aesthetic act within elementary education.
References
ABRAMOWSKI, A. (2007). “El lenguaje de las imágenes y la escuela: ¿es posible enseñar y aprender a mirar?”. Revista El Monitor de la Educación - Quinta Época. Nro. 13. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
ABRAMOWSKI, A. (2006). “Educar la mirada. Reflexiones a partir de una experiencia de formación docente”, FLACSO/Argentina.
BAL, M. (2004). El esencialismo visual y el objeto de los Estudios Visuales. Revista de Estudios Visuales, 2. Barcelona: Akal.
BARTHES, R. (1964). La retórica de la imagen. Disponible en http://www.fadu.edu.uy/slv-i/files/2012/05/Barthes_Roland-Retorica_de_la_imagen.pdf
BAILO, G. y DÍAZ, V. (2016). Nuestro Flash. Manual de Fotoperiodismo. Cuadernillo de Educación Popular sobre Fotografía. Tesis para obtener el grado de Licenciados en Comunicación Social. Córdoba: FCC, UNC.
BREA, J. (2019). Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e-image. Disponible en http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2019/03/cambio-de-r%C3%A9gimen-esc%C3%B3pico-completo.pdf
BOURDIEU, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SA.
CORINA, V. (2020). “La perspectiva multimodal en el estudio de los EVEA. El descubrimiento de lo obvio”, en Revista virtualidad, educación y ciencia. 11(21). Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. ISSN 1853-6530. Pág. 9-22.
DUBOIS, P. (1986). El acto fotográfico De la representación a la recepción. Paidós. Disponible en https://seminario3vivianasuarez.files.wordpress.com/2015/04/el-acto-fotogracc81fico-_-philippe-dubois.pdf
MOREIRAS, D. (2014). “Fotografía en investigación educativa. Experiencias y discusiones en torno a una estrategia metodológica”, en Revista Texto Livre: Linguagem e Tecnología. 7(2). Universidad e Federal de Minas Gerais, Brasil. ISSN 1983-3652. Pág. 118-135.
MOREIRAS, D.; PLAZA, V.; ROJO, C. y YEREMIÁN, G. (2019). Módulo comunicación y lenguaje. Unidad 2. Facultad de ciencias sociales. Maestría en procesos educativos mediados por tecnología. Universidad Nacional de Córdoba.
MIRZOEFF, N. (2007). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
SCHAEFFER, J. (1990). “El ícono indicial”, en La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.
ZAPATA, J. (2019). Capítulo 2. Piedra libre a los patios [audiovisual]. Disponible en https://padlet.com/maestriapempt/comyleng2019_Veronica
ZAPATA, J. (2019). El taller fotográfico en UNESAM. [Muro de Padlet]. Disponible en https://padlet.com/maestriabmc1/3x7kvqahvqlw
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.