Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.

Main Article Content

Marcelo Bernal

Abstract

Abstract: Argentina is a federal country with severe deficits in intergovernmental relations. The few existing coordination instances are insufficient to channel the multiplicity of multilevel public policy spheres typical of current cooperative federalisms. For its part, the lack of political agreements to implement the institutional arrangements resulting from the last constitutional reform of 1994 have pushed the country towards a fiscal federalism without rules of the game and an unfinished process of devolution of powers. To this are added the problems derived from the decentralization processes carried out in the seventies and nineties of the last century, by which the management and financing of two of the most expensive and complex state apparatuses to articulate were transferred to the provinces - education and health - without adequate planning of said transfer between the bureaucracies involved or an adequate analysis of the existing state capacities in each province. The addition of these factors reveals a severe deficit of RIGS that give way to intergovernmentality in Argentine federalism and, due to this, the dialogues between governments are preeminently informal and personalized, showing in them the asymmetries of power between the parties. This paper describes and analyzes in depth the deficits in norms, institutions and processes that give rise to multilevel dialogues and their main consequences in terms of balances of power in Argentine subnational federalism.

Article Details

How to Cite
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: . (2021). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 12, 57-73. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195
Section
Dossier Temático

How to Cite

Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: . (2021). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 12, 57-73. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195

References

ALTAVILLA, Cristian (2018). Un análisis de las relaciones intergubernamentales en el federalismo

argentino a 200 años de su independencia. Revista Studia Politicae N° 45. Universidad Católica de

Córdoba. Córdoba.

ANDERSON, George (2008). Una introducción al federalismo. Publicación del Foro de Federaciones.

Marcial Pons. Madrid; Marcial Pons.

ASTARITA, Martín, BONIFACIO, Santiago. y DEL COGLIANO, Natalia (2012). Relaciones

intergubernamentales (RIGs) en la administración pública nacional argentina. En Abal Medina, J.M. y

Cao, H. Manual de la nueva administración pública argentina. (pp. 231-283). Buenos Aires: Editorial

Ariel.

BERNAL, Marcelo (2020). Un federalismo en pausa. Normas, instituciones y actores de la

coordinación intergubernamental en Argentina. Córdoba: Eudeba y Editorial de la Universidad

Nacional de Córdoba.

BERNAL, Marcelo y PUCHETA, Nadia (2017). “Implicaciones institucionales, políticas y financieras de

la ausencia de un Pacto Fiscal en el federalismo argentino”. Revista Jurídica de la Universidad

Autónoma de Madrid, N° 36 51-74. Madrid.

BERNAL, Marcelo y BIZARRO, Valeria (2019). “Coordinación intergubernamental en materia fiscal en

el nuevo federalismo subnacional argentino”. Publicado en la Revista de la Facultad de Derecho de la

Universidad Nacional de Córdoba, Vol. X, N° 2. 164-183. Córdoba.

BERNAL, Marcelo y BIZARRO, Valeria (2020) La coordinación intergubernamental en materia fiscal en

el federalismo argentino. En Bernal, Marcelo (Director) (2020). Un federalismo en pausa. Normas,

instituciones y actores de la coordinación intergubernamental en Argentina (pp. 83-129). Córdoba:

Eudeba y Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.

CETRÁNGOLO, Oscar y GATTO, Francisco (2002). Descentralización fiscal en argentina: Restricciones

impuestas por un proceso mal orientado. Presentación en Seminario Desarrollo local y regional: hacia

la construcción de territorios competitivos e innovadores. Quito, Ecuador.

FALLETTI, Tulia (2010). Descentralization and subnational politics in Latin America. Cambridge

University Press.

JORDANA, Jacint (2002). Relaciones intergubernamentales y descentralización en América Latina.

Serie Documentos de Trabajo I-22UE. Proyecto conjunto INDES-Unión Europea. Washington D.C.

MENDOZA RUIZ, Joel y GRIN, Eduardo (Coordinadores). (2020). Federaciones de las Américas.

Descentralización, relaciones intergubernamentales y recentralización. México: Instituto Nacional de

Administración Pública.

PORTO, Alberto (2018). Evolución del sector público en el largo plazo. La Plata: CEFIP. Instituto de

Investigaciones Económicas de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de La

Plata.

REZK, Ernesto, PADRAZA CHAPARRO, Francisco y SUÁREZ PANDIELLO, Javier (Editores). (2011).

Coparticipación impositiva argentina y financiación autonómica española: un estudio de federalismo

fiscal comparado. Buenos Aires: Consejo de Ciencias Económicas de la Ciudad Autónoma de Buenos

Aires.

SCHNABEL, Joanna (2017). Committed to Coordination? Intergovernmental Councils as a Federal

Safeguard. Swiss Political Science Review, 23.

SERAFINOFF, Valeria (2007). Conflicto y colaboración entre el gobierno nacional y las provincias: los

Consejos Federales como exponentes de una constante tensión. Ponencia en Latin American Studies

Association.

TRETTEL, Martina (2018). El sistema federal alemán: Marco institucional y estructura de las

relaciones intergubernamentales. En Bernal, Marcelo y Pizzolo, Calógero (Editores). Modelos para

armar. Procesos federales actuales, descentralización del poder y desafíos del gobierno multinivel

(pp. 39-57). Córdoba - Buenos Aires: Ed. Astrea y Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.

WRIGHT, Dale S. (1997). Para entender las relaciones intergubernamentales. México: Fondo de

Cultura Económica.