Transactional experiences. From control problem and discursive coherence to the search for an integrative experience in the argentine contemporary interactive music of the twenty-first century.

Authors

  • Sofía Costamagna Facultad de Artes. Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n4.2018.21065

Keywords:

music, interactivity, experience, form, systems

Abstract

In the present work, we attempt to add value as well as put into consideration interactive music, refuting negative arguments made by the academicist sector against this form of art. For this purpose, this writing is articulated into two main parts: the first one is a historical observation of the music-technology relation, distinguishing the bases upon which such way of expression is founded, and also analyzing the form problem as a positive turning point for this search; the second part is an analytical approach to two interactive musical pieces by Yamil Burguener, validating the hypothesis made in first instance, and finally, concluding with a reflection about the potentialities held by the unforeseeable nature of the interactive musical composition. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sofía Costamagna, Facultad de Artes. Universidad Nacional de Córdoba

    Sofía Bianca Costamagna se formó como Profesora en Composición Musical en la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. Se encuentra finalizando la carrera de Licenciatura en Composición Musical en dicha institución. Se desempeña como docente de música en diversos ámbitos y como compositora e intérprete en numerosos proyectos de la escena local.

References

Theodor W. Adorno, “El envejecimiento de la nueva música”, en Disonancias. Introducción a la sociología de la música (Madrid: Akal, 2009).

Michel Chion, El arte de los sonidos fijados (España: Universidad de Castilla-La Mancha, 2002).

Umberto Eco, Obra abierta (Buenos Aires: Planeta, 1992).

Pablo Gianera, Formas frágiles. Improvisación, indeterminación y azar en la música (Buenos Aires: Debate, 2011).

Dante G. Grela, Sobre la forma en la música (Rosario: s/d, 2013).

György Ligeti, “De la forma musical” (s/d), consultado en abril de 2017 en http://consonanzastravaganti.blogspot.com.ar/2011/06/gyorgy-ligeti-de-la-forma-musical.html

Elena Oliveras, Cuestiones de arte contemporáneo. Hacia un nuevo espectador en el siglo XXI (Buenos Aires: Emecé, 2008).

Ramón Pelinski, “Corporeidad y experiencia musical”, Trans. Revista transcultural de Música (España: Sociedad de Etnomusicología, 2005).

Alejandro Pereira Ghiena y María de la Paz Jacquier, La corporalidad en la adquisición del lenguaje musical. Una explicación desde la perspectiva de la cognición corporeizada (La Plata: Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de la Plata, 2011).

Favio Shifres, “Poniéndole el cuerpo a la música. Cognición corporeizada, movimiento, música y significado”, Actas de las 3ª Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (Facultad de Bellas Artes, 2007), consultado en abril de 2017 en http://jornadasfba.com.ar/Materiales/2007-%203era%20Jidap/PDF/9/Shifres.pdf

Daniel Varela, “Algunos problemas en torno al concepto de música interactiva”, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos], Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, Facultad de Diseño y Comunicación, Universidad de Palermo (Buenos Aires: Kurz, Agosto de 2007).

Downloads

Published

2018-09-03

Issue

Section

Reflexiones

How to Cite

Transactional experiences. From control problem and discursive coherence to the search for an integrative experience in the argentine contemporary interactive music of the twenty-first century. (2018). Artilugio, 4, 27-40. https://doi.org/10.55443/artilugio.n4.2018.21065

Similar Articles

41-50 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.