Los fusilamientos from Alejandro Román: narraturgy and theater of the real
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30018Keywords:
Ayotzinapa, Tlatlaya, Goya, narraturgy, documentary theater, theater of the realAbstract
In September 2014, Mexico lived one of forced disappearance cases that had made the greatest impact in the last decades: 43 students were kidnapped in Ayotzinapa by police and Mexican army. Inspired by this tragedy, playwright Alejandro Roman writes Los fusilamientos, a narraturgic text built on documents, testimonies and real images to posit his own truth about this event. In it, furthermore, explores two other massacres, one that happened the very same year as Ayotzinapa, in Tlatlaya, Estado de Mexico, and the shootings of Spanish people in Madrid, Spain, 1808. For the writer and poet, from a Zambranian vision, these stories become a motif for artistic exploration to face the terror that the State has been wanting to install through their institutionalized crimes.
Downloads
References
Aznar Almazán, Y. et al. (2011). Los discursos del arte contemporáneo. Madrid: Centro de estudios Ramón Areces/UNED.
Bixler, J. E. (2020). “Teatro liminal, poesía y un pasado que no muere en la Plaza de Tlatelolco: Auxilio: Au Secours”, Investigación teatral, Vol. 10, 6, 4-26.
Comisión Nacional de los Derechos Humanos (2015). “CNDH reclasifica el caso Tlatlaya como investigación de ‘violaciones graves’ de derechos humanos”, Boletín de prensa. Consultado el 15 de enero de 2020. Disponible en: https://www.cndh.org.mx/sites/default/files/doc/Comunicados/2015/COM_2015_007.pdf
Diéguez, I. (2013). Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor. Córdoba: DocumentA/Escénica.
Féral, J. (2005). “La memoria en las teorías de la representación: entre lo individual y lo colectivo”. En: Osvaldo Pellettieri (ed.) (2005). Teatro, memoria y ficción. Buenos Aires: Galerna.
Ferri, P. (2016). “Clara Gómez insiste: ‘Los mataron’”, El país, 16 de mayo. Consultado el 15 de enero de 2020. Disponible en: https://elpais.com/internacional/2016/05/17/mexico/1463451279_462838.html
García Barrientos, J. (2009). “La ‘narraturgia’ a debate (teatro mexicano actual)”, Unidad y multiplicidad: tramas del hispanismo actual. VIII Congreso argentino de hispanistas. Mendoza: Zeta Editores.
González Hernández, M. (2017). “El cuerpo en la protesta social por Ayotzinapa. Prácticas artísticas y activismo en la toma política y cultural del Palacio de Bellas Artes”, Andamios, vol. 14, 34. Consultado en línea, el 5 de febrero de 2020. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632017000200115
Herrera Román, S. (2015). “¿Por qué torturaron hasta la muerte al normalista Julio César Mondragón Fontes?”, El Cotidiano, vol. 189, pp. 106-108.
Marcos Martínez, F. y Torres Oregón, F. (2017). “El caso Tlatlaya: ‘Pan y palos’ en la región de Tierra Caliente en México”, Antropología experimental, vol. 17, pp. 79-91.
Merahi, D. (2017). Théâtres du Rèel en Angleterre et en Écosse depuis les années 50. París: L’Harmattan.
Mirza, R.(2005). “Ficción escénica y construcción del acontecimiento: Elena Quinteros, presente de Marianella Morena y Gabriela Iribarren (Montevideo, 2003)”. En: Pellettieri, O. (ed.) (2005). Teatro, memoria y ficción. Buenos Aires: Galerna.
Olmos de Ita, E. (2010). “Narraturgia. Una narcoteoría”, Replicante, 11 de mayo. Recuperado en línea el 2 de enero de 2020. Disponible en: https://revistareplicante.com/narraturgia/
Ordaz, D. (2016). “Patricia, testigo del caso Tlatlaya, ‘me pidio plata’: Pablo Ferri”, Aristegui Noticias. Consultado el 14 de febrero de 2020. Disponible en: https://aristeguinoticias.com/0107/mexico/testigo-del-caso-tlatlaya-me-pidio-plata-pablo-ferri-video/
Ortiz, R. (2013). Fuera de escena. Teatro politizado y políticas del teatro mexicano. México: Malaletra.
Otero, S. y Joel R. (2016). “Tlatlaya: otra versión de la historia”, El Universal, 30 de junio. Consultado el 14 de febrero de 2020. Disponible en: https://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/seguridad/2016/06/30/tlatlaya-otra-version-de-la-historia
Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. México: Paso de Gato.
Román, A. (2016). Los fusilamientos. México: Fondo Editorial Estado de México.
Sánchez, C. (2017). “En la creación dramatúrgica me siento en paz, es mi remanso, entrevista con Alejandro Román”, Maborock. periodismo & Literatura, 17 de septiembre. Consultado en línea el 2 de enero de 2020 en: http://www.mamborock.mx/en-la-creacion-dramaturgica-me-siento-en-paz-es-mi-remanso/
Salvat, R. (2008). “Entrevista a Alejandro Román”, Monogàfic / IV. Els creadors. Recuperada en línea el 3 de enero de 2020, en: https://core.ac.uk/download/pdf/39115826.pdf
Sanchis Sinisterra, J. (2006). “Narraturgia”, Barcelona: Nuevo Teatro Fronterizo. Recuperado en línea el 20 de febrero de 2020, en https://vdocuments.mx/narraturgia-por-jose-sanchis-sinisterra.html
Visual Action (2017). “Muestra Fotográfica Internacional con los ausentes de Ayotzinapa”, Visual Action. Consultado en línea el 23 de enero de 2020 en: http://www.visualaction.org/proyecto-ayotzinapa/
Weiss, P. (2017). “Notas sobre el teatro documento”. Conjunto, vol. 185, pp. 2-7.
Zambrano, M. (2007). Algunos lugares de la poesía. Madrid: Trotta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Carlos Gutiérrez Bracho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.