Theatres, memoirs and archives. Counter-stories

Authors

  • Gabriela Macheret Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30025

Keywords:

evanescent arts, memories, device, archives, event

Abstract

     This article approaches the complex links between archives, theaters and memories as concepts capable of configuring particular and problematic devices. The intersections within this triad force us to reflect on each of them in their singularity, and at the same time, to re-think them based on the tensions they establish in their juxtapositions, in their irreducibility. The relations they inaugurate involve both time (in a plural sense) and the way we situate ourselves “in” history. Theaters and archives, although inseparably linked to memories, hold a contradictory relationship between them. On the one hand, they may be considered as necessarily intertwined; on the other, we here verify the alien relations they hold. From this point of view, any possible agreement implies partially giving up their own conditions, which is the reason why these “pacts” are precariously made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriela Macheret, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Teatro. Doctoranda en Artes. Profesora del Centro de Estudios Avanzados. Integrante del Programa Nuevos Frutos de las Indias Occidentales (Estudios de la cultura latinoamericana), Cea (Centro de Estudios Avanzados) UNC (Universidad Nacional de Córdoba). Actriz concursada del Elenco Estable de la Comedia Cordobesa, Provincia de Córdoba, Argentina. 

References

Badiou, A. (2015). Rapsodia para el teatro. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Benjamin, W. (2009). Estética y política. Buenos Aires: Las cuarenta.

Deleuze, G. (1995). Proust y los signos. Barcelona: Anagrama.

Deleuze, G.(2002). Diferencia y repetición Buenos Aires: Amorrortu.

Deleuze, G. Guattari, F. (1990). Kafka. Por una literatura menor. México D. F.: Era.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2012). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.

De Naverán Urrutia, I. (2015). La danza: aliada perfecta del pasado. AusArt Journal for Research e Art. 3, 1, pp. 41-53. Recuperado de: www.ehu.es/ojs/index.php/ausart. DOI: 10.1387/ausart.14400.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.

Dubatti, J. (2014) Filosofía del teatro III. El teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel.

Dubatti, J. (2019) Arte, teatro y universidad: filosofía de la praxis, pensamiento y ciencias. Universidad, producción del conocimiento e inclusión social: a 100 años de la Reforma. Córdoba: Edicea. Recuperado de: https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/14650

Fernández, S. (2019). Poéticas de la memoria. Narrativas, teatralidades y transmisión. Teatralidades de la memoria. Mimeo.

Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños.

Jansa, J. (2010). Reconstrucción 2: Sobre las reconstrucciones de Pupilija, papá Pupilo y Pupilcecs y Monument G. pp. 85-113 en Naverán Urrutia I. (ed.) Hacer Historia. Reflexiones desde la práctica de la danza, CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Macheret, G. (2018). El archivo y las artes evanescentes. En Arán, Pampa y Vigna, Diego. Archivos artes y medios digitales. Teoría y práctica. Córdoba: Edicea.

Macheret, G. (2013). Teatralidad contemporánea en la ciudad de Córdoba. Poéticas de la singularidad. Mimeo.

Mayorga, J. (2013). El dramaturgo como historiador. Colección Futuros Pasados, N° 2. Ediciones Contratiempo. Recuperado de: http://www.contratiempohistoria.org/ed/0002.pdf [Consulta: 15/03/2020].

Mroué, R. (2013). Image(s) mon amour: Fabrications. Madrid: CA2M

Proust, M. (2006). En busca del tiempo perdido. Por el camino de Swann. Buenos Aires: CS Ediciones.

Published

2020-09-01

Issue

Section

Reflexiones

How to Cite

Similar Articles

1-10 of 69

You may also start an advanced similarity search for this article.