Drawing America: Anna Bella Geiger’s cartographic Ecuations
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34558Keywords:
Images, Map, Space, Art, GeographyAbstract
Whilst the affinities between art and cartography have been studied (Wood, 1987), research on the interest of art in cartography (Harmon, 2004, 2009; de Diego, 2008; Tiberghien, 2010, 2013; Wood, 2006, 2014; Lois, 2014; Besse & Tibergheim, 2017; Hollman & Mazzitelli Mastricchio, 2016) is recent. In particular, the understanding that both artists’ mapping and the maps they create could become a source of spatial information (Girardi, 2017; Padovesi Fonseca & Hollman, 2018). In 2018, Museum of National University of Tres de Febrero-Centre of Contemporary Art held the exposition “Physical and Human Geography” of the Brazilian artist Ana Bella Geiger. The map, or, the maps that Ana Bella Geiger created with different techniques were the absolute protagonists of that exposition. By taking as starting point some of her artworks, we propose to analyze how she uses elements of cartography to challenge the common sense of Latin America and put forward other ways to image this space. We will focus on the maps that make up the Ecuations series.
Key words: Images, Map, Space, Art, Geography.
Downloads
References
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Andrews, J. H. (2007). Reflections on the Harley-Woodward definition of ‘map’. Irish Geography, 40(2), pp. 200-205. Recuperado el 2021, 25 de junio de doi: 10.1080/00750770709555896.
Badiou, A. (1999). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.
Bender, J. y Marrinan, M. (2010). Diagram. En The culture of diagram (pp. 19-52). California: Standford University Press.
Besse, J. M. y Tibergheim, G. (2017). Operations cartographiques. Paris: Actes sud/ENSP.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, 1. Madrid: Antonio Machado Libros.
de Diego, E. (2008). Contra el mapa. Madrid: Siruela.
Girardi, G. (2017). Arte e mapeamento. Ou como fazer um mapa arder? En F. Gasparotti Nunes y I. Franco de Noaves (Org.), Encontros, derivas, rasuras: potências das imagens na educação geográfica (pp. 103-132). Uberlândia: Asis Editora.
Harley, J. B. (2005). La naturaleza de los mapas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Harmon, K. (2004). You are here. Personal Geographies and Other Maps of the Imagination. New York: Princeton Architectural Press.
Harmon, K. (2009). The map as art. Contemporary Artists explore Cartography. New York: Princeton Archiqtectural Press.
Hollman, V. y Mazzitelli Mastricchio, M. (2016). Tensiones entre las imágenes didácticas y el arte. Ateliê Geográfico, 10(3), pp. 7-25. Recuperado el 2021, 25 de junio de https://revistas.ufg.br/atelie/issue/view/1652.
Hollman, V. y Padovesi Fonseca, F. (2018). A potência da arte para pensar o espaço na abordagem de mapas artísticos. En S. Lencione y P. Zusman (Org.), Processos territoriais contemporâneos. Argentina e Brasil: Ideias em circulação (pp. 163-182). Rio de Janeiro: Consequência.
Johnston, R. J., Gregory, D. y Smith, D. (2000). Diccionario Akal de Geografía Humana. Madrid: AKAL.
Lois, C. (2014, julio-diciembre). O mapa, os mapas. Propostas metodológicas para abordar a pluralidade e a instabilidade da imagem cartográfica. Espaço e Cultura, 36, pp. 35-60. Recuperado el 2021, 25 de junio de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/22028.
Massey, D. (2008). For space. Londres: Sage Publications.
Paso Viola, L. F. (1986). Diccionario de Geografía. Buenos Aires: Karten Editora S. A.
Penhos, M. (2005). Ver, conocer, dominar. Imágenes de Sudamérica a fines del siglo XVIII. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
Real Academia Española (2021). Diccionario de la Real Academia Española. Recuperado el 2021, 25 de junio de https://dle.rae.es/cartograf%C3%ADa.
Tiberghien, G. (2010). Poétique et rhétorique de la carte dans l ́art contemporain. L ́espace géographique, 3(39), pp. 197-210.
Tiberghien, G. (2013, diciembre). Imaginário cartográfico na arte contemporânea. Sonhar o mapa nos dias de hoje. Revista Instituto de Estudos Brasileiros, 57, pp. 233-252.
Tolias, G. (2007). Maps in Renaissance Libraries and Collections. En D. Woodward (Ed.), The History of Cartography. III (pp.637-660). Chicago: The University of Chicago Press. Recuperado el 2021, 25 de junio de https://www.turabian.org/books/HOC/HOC_V3_Pt1/HOC_VOLUME3_Part1_chapter25.pdf
Wechler, D. (2017). En primera persona. Ana Bella Geiger en diálogo con Diana Wechler. En Ana Bella Geiger. Geografía Física y Humana (pp. 129-137)[catálogo de exposición]. Buenos Aires/Madrid: Universidad Nacional de Tres de Febrero y La casa encendida.
Wood, D. (2003, spring). Cartography is dead. Cartographic perspectives, 45, pp. 4-7.
Wood, D. (2006, winter). Map art. Cartographic Perspectives, 53, pp. 5-14.
Wood, D. (2014). Maps, art, power. Espaço e Cultura, 36, pp. 09-32.
Woodward, D. (1987). Art and Cartography. Six historical essays. Chicago: The University of Chicago Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Malena Mazzitelli Mastricchio, Verónica Hollman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.