An Exercise of Postmemory About Aparecer, of the Insurgentes Art Collective
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34561Keywords:
Post-memory, Urban Art, Walter Benjamin, Temporality, Affective TurnAbstract
The article addresses an artistic intervention carried out a decade ago in the city of Córdoba (Argentina) by the artistic collective Insurgentes on the anniversary of the last civic-military dictatorship (1976-1983). The approach of Aparecer, o del combate por la existencia [“To Appear” or the combat for existence] constitutes a critical post-memory exercise, which seeks to map the practices of a generation that cites previous ones, specially those of the 60 and 70s. Rather than a literal translation of the category to the phenomenon in question, we think of post-memory beside an specific artistic practice. The proposal a) develops the post-memory category in its theoretical and political dimensions, pointing out objections and strengths; b) presents an anachronistic cartography by which Insurgentes can be placed in the artistic activism of that time and c) goes through the intervention Aparecer as an exercise of post-memory, namely, a temporal mismatchin four dimensions: the question about what is contemporary, the affective relationship with the past, the quotation, and the question of the subject.
Downloads
References
Basso, M. F. (2012). Memoria/Postmemoria en las producciones visuales de los artistas argenmex [ponencia]. V Seminario Internacional Políticas de la Memoria: Arte y memoria. Miradas sobre el pasado reciente. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti / Espacio para la Memoria y la Promoción de los Derechos Humanos (Ex ESMA). Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina. Recuperado el 2021, 26 de junio de http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2012/10/6_seminario/mesa_14/basso_mesa_14.pdf.
Benjamin, W. (1989). Tesis de Filosofía de la Historia. En W. Benjamin, Discursos interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia (pp. 175-192). Buenos Aires: Taurus.
Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Ciancio, B. (2016). ¿Cómo (no) hacer cosas con imágenes? Sobre el concepto de posmemoria. Constelaciones. Revista De Teoría Crítica, 7(7), pp. 503-515. Recuperado el 2021, 26 de junio de http://constelaciones-rtc.net/article/view/1128.
Dinshaw, C. (2015). Tocando el pasado. En C. Macón y M. Solana (Eds.), Pretérito Indefinido. Afectos y emociones en las aproximaciones al pasado. (pp. 187-203). Buenos Aires: Recursos Editoriales.
Espinoza, C. (2019). La revisión del pasado nos permite un futuro más justo [entrevista a M. Hirsch]. Público. Recuperado el 2021, 26 de junio de https://www.publico.es/culturas/generacion-posmemoria-marianne-hirsch-revision-pasado-permite-futuro-justo.html.
Grupo autónomo a.f.r.i.k.a., Blisset, L. y Brünzels, S. (2006). Manual de guerrilla de la comunicación. Barcelona: Virus Editorial. Recuperado el 2021, 26 de junio de https://www.viruseditorial.net/paginas/pdf.php?pdf=luther_blisset_manual_guerrilla_comunicacion_baja.pdf.
Iconoclasistas (2013). Manual de mapeo colectivo. Recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires: Tinta Limón. Recuperado el 2021, 26 de junio de https://tintalimon.com.ar/libro/manual-de-mapeo-colectivo/
Insurgentes (2009). Aparecer, o del combate por la existencia [documento de la intervención]. Arte insurgente [blog]. Recuperado el 2021, 26 de junio de http://arteinsurgente.blogspot.com/search/label/07%20Aparecer.
Insurgentes (2009). Archivo fotográfico. Recuperado el 2021, 26 de junio de http://cbainsurgente.blogspot.com/.
Longoni, A. y Bruzzone, G. (Comps.) (2008). El siluetazo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Ludmer, J. (2000). ¿Cómo salir de Borges? En W. Rowe, C. Canaparo y L. Annick (Eds). Jorge Luis Borges. Intervenciones sobre pensamiento y literatura, (pp. 289‐300). Buenos Aires: Paidós.
Moreno, M. (2018). Oración. Carta a Vicki y otras elegías políticas. Buenos Aires: Literatura Random House.
Scelso, G. (2015). Pasado de moda. Apuntes sobre tiempo, memoria y política. En L. Arese y F. Svetko (Eds. y Comp.), Cine, política, y derechos humanos: segunda compilación. Córdoba: UNC.
Sedgwick, E. K. (2018). Tocar la fibra. Afecto, pedagogía, performatividad. Madrid: Alpuerto.
Taccetta, N. (2015). Arte, afectos y política. O de cómo armar un archivo. En C. Macón y M. Solana (Eds.) Pretérito indefinido. Afectos y emociones en las aproximaciones al pasado. Buenos Aires: Título.
Walsh, R. (2008). Carta abierta de Rodolfo Walsh a la Junta Militar. En R. Walsh, El violento oficio de escribir. Obra periodística (1953-1977). Edición corregida y aumentada. Buenos Aires: Ediciones De La Flor.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Victoria Dahbar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.