Performing Arts and Pandemic. Case analysis of Las pestes (video lectures from the confinement)
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38494Keywords:
Theatre, COVID, Performance, Virtuality, IntertextualityAbstract
This article is proposed as the result of a process of creative research. It aims to analyze three performative conferences in virtual environments that we have carried out together in the context of isolation during the COVID pandemic. Our work is traversed by the traces of classics such as Sophocles' Antigone, Federico Borromeo's chronicles of the 17th-century plague in Milan, contemporary political theory, manifestos of activist collectives, and the pestilent voices of right-wing Latin American presidents. To fulfill the aforementioned objective, we make use of the possibilities offered by discourse analysis, genetic criticism, and cultural analysis. The results and conclusions of this process allowed us to account for the exceptional aesthetic/political potentialities of the convivial crisis that the performing arts are going through, in the context of global isolation caused by the pandemic.
Downloads
References
Abuín González, A. (2008). Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos. Revista Signa, 17, pp. 29-56. https://doi.org/10.5944/signa.vol17.2008.6172
Agamben, G. (2017). Homo sacer. El poder soberano y la vida desnuda. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Barría Jara, M. (2020). Escuchas, pantallas, otros cuerpos, otra presencia. Resistir en tiempos de confinamiento. En L. Proaño Gómez y L. Verzero (Comps.), Mutis por el foro. Artes escénicas y política en tiempos de pandemia. La Plata: REAL - ASPO Editora. Recuperado el 26/07/2022 de http://bit.ly/MutisPorElForo.
Berardi, F. (2020). Crónica de la psicodeflación. Caja Negra Editora. Recuperado el 26/07/2022 de https://cajanegraeditora.com.ar/blog/cronica-de-la-psicodeflacion/.
Bolter, J. D. y Grusin, R. (1999). Remediation. Understanding New Media. Cambridge, Mass: The MIT Press.
Borromeo, F. (1630) Sobre la peste de Milán. En F. Campagne (Comp.) (2002), Historia Moderna [Ficha de Cátedra] Buenos Aires: Oficina de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA).
Cabur, B. (2015). La telepresencia en el teatro de texto. 1616: Anuario de Literatura Comparada, 5, pp. 75-84.
Castro, E. (2020, 27 de marzo). Giorgio Agamben y el nuevo estado de excepción gracias al coronavirus. Revista Ñ. Recuperado el 26/07/2022 de https://www.clarin.com/revista-enie/ideas/giorgio-agamben-nuevo-excepcion-gracias-coronavirus_0_PudxE2ilo.html.
Chuang (2020). Contagio social: guerra de clases microbiológica en China. Artillería inmanente. Recuperado el 26/07/2022 de https://artilleriainmanente.noblogs.org/?p=1334. https://doi.org/10.1344/oxi.2020.i17.31370
Deleuze, G. y Guattari, F. (2003). Rizoma. Valencia: Pre-Textos.
Dubatti, J. (2015). Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 9, pp. 44-54.
Fabião, E. (2019). Performance y precariedad. En B. Hang y A. Muñoz (Comps.), El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas (pp. 25-49). Buenos Aires: Caja Negra.
Ferrari, L. (1967). Palabras ajenas. Buenos Aires: Falbo Editor.
González, H (2020). La inhibición de acompañar a los familiares en velorios y entierro. Página 12. Recuperado el 26/07/2022 de https://www.pagina12.com.ar/261547-antigona
Ledermann, W. (2003). Peste en Milán: Borromeos y untadores. Revista chilena de infectología, 20(1), pp. 76-80. https://doi.org/10.4067/s0716-10182003020200031
Proaño Gómez, L. y Verzero, L. (Comps) (2020). Mutis por el foro. Artes escénicas y política en tiempos de pandemia. La Plata: REAL- ASPO Editora. Recuperado el 26/07/2022 de http://bit.ly/MutisPorElForo.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Sánchez, J. (2018). La potencia de la ficción: a propósito de Palabras Ajenas y La escritura del presente [ponencia]. Museo Universitario del Chopo. Universidad Nacional Autónoma de México. Ciudad de México, México. Recuperado el 26/07/2022 de https://youtu.be/FDgcH24pSOU
Sófocles (2010). Antígona. Buenos Aires: Gredos.
Stambaugh Prieto, A. (Comp.) (2020). Artes escénicas en contingencia. Recuperado el 26/07/2022 de https://investigacionteatral.uv.mx/index.php/investigacionteatral/article/view/2649/4605.
De la Puente, M. I. y Manduca, R. A. (2020). Las pestes (I): Conversaciones entre Federico Borromeo y Franco Berardi Bifo [videoconferencia performática]. Recuperado el 26/07/2022 de https://youtu.be/3v37McJfot0
De la Puente, M. I. y Manduca, R. A. (2020). Las pestes (II): Diálogos promiscuos, estados de excepción y duelos. A y B. [videoconferencia performática]. Recuperado el 26/07/2022 de https://youtu.be/yrlFsbtsTZY; https://youtu.be/i9CJXYnQvn0
De la Puente, M. I. y Manduca, R. A. (2020). Las pestes (III): Diálogos ajenos, pestilencia verbal A y B. [videoconferencia performática]. Recuperado el 26/07/2022 de https://youtu.be/mjCIyNT2rck; https://youtu.be/mSviyIBeVUc
Tomas, L (dir.) (1937). Frontiers of the Future [Cortometraje de propaganda]. Estados Unidos: Audio Productions/ National Industrial Council.
Wiene, R (dir.) (1920). El gabinete del Doctor Caligari [Largometraje de ficción]. Alemania: Decla-Bioscop.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.