Ingredients for creating a spectators' club: tools to empower and emancipate new audiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45968

Keywords:

emancipatory pedagogy, new audicences, cultural excursion, cultural mediation, independent theatre

Abstract

This article focuses on the creation of new audiences as a result of a process based simultaneously on reflection and practice in cultural management. In November 2020, Vi luz y entré was founded in the city of Córdoba, which gave rise to the Club de Espectadorxs for young people between the ages of 18 and 25 who are starting out in the expectation of performing arts. We propose that when it comes to inexperienced spectators, the fact that the process of involvement (Brown, 2017) is shared among peers, allows the experience of expectation to be experienced as a social practice, that the meanings of the aesthetic experience are enhanced and that going to the theater as a cultural practice (Bourdieu, 2012) is incorporated as a habit. Finally, we reflect on whether it is possible to form spectators from a non-pedagogical point of view, based on affective ties and a sense of belonging? And what practices empower and emancipate audiences? These questions are addressed throughout the article in a reflective exercise from the practice of the case, with the aim of systematising the strategies of artistic mediation and audience involvement developed with new performing arts audiences.

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Author Biographies

  • Sabrina Cassini, National University of Tres de Febrero

    Licenciada en Sociología (UBA), doctoranda en Artes (UNC), investigadora (IIAC-UNTREF), docente y gestora cultural. Se especializa en organizaciones culturales, públicos y comunidades culturales. Integra espacios y grupos del circuito autogestivo. Fue integrante del directorio de PROTEATRO (CABA) y subdirectora del Elenco Danza Teatro de la ciudad de Córdoba. Actualmente, es coordinadora de la Dirección Nacional de Formación Cultural.

  • Guadalupe Pedraza, National University of Córdoba

    Licenciada en Comunicación Social (UNC). Diplomatura en Marketing Digital (FICDE, Fundación Graduados). Gestora cultural, periodista e intérprete escénica. Docente adscripta en la Facultad de Comunicación Social (UNC). Integra la red de profesionales latinoamericanos para el desarrollo de públicos (REDLAP). Responsable de Comunicación del proyecto CePIAbierto “Nuevos públicos de artes escénicas: creación y formación”. Radialista, divulgadora y crítica de artes escénicas.

  • Ximena Silbert, National University of Córdoba

    Licenciada en Teatro (UNC). Doctoranda en Artes con beca SeCyT. Actriz, gestora y productora escénica. Desarrolla programas de Formación de Públicos. Con posgrado en Gestión de Emprendimientos Creativos y Culturales (UNC). Integra la red de profesionales latinoamericanos para el desarrollo de públicos (REDLAP). Dirige el proyecto CePIAbierto “Nuevos públicos: creación y formación”.

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Published

2024-09-01

How to Cite

Ingredients for creating a spectators’ club: tools to empower and emancipate new audiences. (2024). Artilugio, 10, 71-89. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45968

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