The personal is poetic. And about how the personal becomes collective
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45970Keywords:
dramaturgies, acting, direction, pandemic, gadgetAbstract
This article recovers the main experiences of five years of research affected by the pandemic. The art-life tension is evident in the construction of gadgets and methodologies developed in an affective, dialogic and reflective manner with the members of the group for the creation of acting dramaturgy and stage dramaturgy. These dramaturgies are created from shared and intimate sensibilities in relation to the environment.
Downloads
References
Aguada Bertea, V. (2020). Dirección Actoral. Operaciones en el teatro contemporáneo de Córdoba Capital [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16973
Baricco, A. (2021). Lo que estábamos buscando. De la pandemia como criatura mítica. Barcelona: Anagrama.
Blanco, S. (2016). LA AUTOFICCIÓN: UNA INGENIERÍA DEL YO. Temporales. https://wp.nyu.edu/gsas-revistatemporales/la-autoficcion-una-
ingenieria-del-yo/
Goffman, E. (2001). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Kantor, T. (2010). El teatro de la muerte y otros ensayos (1944-1986). Barcelona: Alba.
Quignard, P. (2018). El origen de la danza. Buenos Aires: Interzona.
Pavis, P. (2003). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología. Buenos Aires: Paidós.
Reguillo, R. (1998). La clandestina centralidad de la vida cotidiana. Quinta Pata. Revista de Artes Visuales, 1. https://rolandoperez.files.wordpress.com/2009/02/laclandestinacentralidaddelavidacotidiana-por-rossanareguillo.pdf
Sánchez, J. (2007). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Madrid: Visor Libros.
Sosa Villada, C. (2018). El viaje inútil. Córdoba: Ediciones DocumentA/Escénicas.
Tossi, M. (2019). Procedimientos poéticos y figuraciones autoficcionales en los biodramas de Vivi Tellas: estudio de casos. Valparaíso: Panambi.
Tossi, M. (2017). Condiciones estético-políticas de la autoficción teatral. Ana Casas (éd.), El autor a escena. Intermedialidad y autoficción (pp. 59-80), Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
Valenzuela, J. L. (2020). De la palabra encontrada al dispositivo escénico. Residencia pedagógica Luciano Delprato y Alberto Moreno. Crónica y comentarios José Luis Valenzuela. Argentina: Plan Ediciones Teatrales Patagónicas-Instituto Nacional del Teatro.
Vivas, E. (2021). Mamá desobediente. Una mirada feminista a la maternidad. Buenos Aires: Ediciones Godot.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Verónica Aguada Bertea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.