Asterisca. A disassembly of the drawing in its aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46349

Keywords:

draw, disassembling, singular-plural, art education, contemporary drawing

Abstract

Asterisca is a series of drawings that emphasize the artistic practice at the same time as a university note -a publication that contains them- on the teaching and learning of drawing, used in the course Drawing IV (Visual Arts, Faculty of Arts, National University of Córdoba).The purpose of this text is to investigate the relationship between artistic practice and teaching practice. We will focus particularly on describing Asterisca, we want to explore the links between drawing as a subject taught in the academy and drawing as a contemporary artistic practice. Towards the end we are going to ask ourselves more specifically about the between of being an artist and a teacher in the arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lucas Di Pascuale, National University of Córdoba

    Lucas Di Pascuale (Córdoba, 1968) realizó estudios de grado y postgrado en la Facultad de Artes de la UNC –donde se desempeña como docente–, y continuó su formación en diversas residencias. En sus ensayos, el dibujo, la escritura y la práctica editorial tienen un marcado protagonismo, indaga relaciones entre lo íntimo, lo cotidiano, lo público y lo histórico; relaciones entre lo singular y lo plural; entre lectura, dibujo y escritura; habita lo común entre práctica artística y práctica docente; genera prácticas que promueven lo original como ausencia. www.lucasdipascuale.com.ar

References

Cárdenas, J. (2021). Volver a comer del árbol de la ciencia. Buenos Aires: Sigilo.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Di Pascuale, L. (2018). Catálogo de la exposición Topología asterisca. Córdoba: Fundación OSDE.

Groys, B. (2008). La topología del arte contemporáneo. En Antinomies of Art and Culture. Modernity, Postmodernity, Contemporaneity. Durham: Duke University Press. http://lapizynube.blogspot.com/2009/05/boris-groys-la-topologia-del-arte_175.html

Obersztern, M. (2019). Arquitectura de una conversación. En B. Hang y A. Muñoz (Comps.), El tiempo es lo único que tenemos (pp. 180-198). Buenos Aires: Caja Negra.

Pedrosa, C., Klinger, D., Wolff, J. y Cámara, M. (2021). Indiccionario de lo contemporáneo. La Plata: EME Editorial.

Peran, M. (2019, 25 de febrero). Hay lugar pase. Martí Perán. https://martiperan.net/hay-lugar-pase-yamandu-canosa

Rancière, J. (2007). El maestro ignorante. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Universidad Nacional de Córdoba (2023). Seminario de Trabajo Final [programa de la asignatura]. Córdoba: Lucas Di Pascuale.

https://artes.unc.edu.ar/wp-content/blogs.dir/2/files/sites/2/Programas-Anuales-y-1%C2%B0C-2023-ARTES-VISUALES.pdf

Published

2024-09-01

How to Cite

Asterisca. A disassembly of the drawing in its aspects. (2024). Artilugio, 10, 271-287. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46349