Nobody thought of a school for that boy. Educational trajectories of young footballers

Main Article Content

Mariano Pussetto

Abstract

In this article we propose to analyze the educational trajectories of young soccer players, with special interest in those who live in the boarding house of a club in the city of Córdoba. This work is based on a socio-anthropological approach and builds its analysis from interviews with young soccer players, club and school workers, as well as from observation records in both institutional spaces. Analyzing educational trajectories has the main objective of understanding how, in the institutional disputes to resolve the tensions between “the world of school” and “the world of football”, individualized paths are being created that are constitutive of the players' formative experiences.

Article Details

How to Cite
Nobody thought of a school for that boy. Educational trajectories of young footballers. (2024). Cuadernos De Educación, 24, 117-135. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/46939
Section
Artículos
Author Biography

Mariano Pussetto

Licenciado en Antropología (FFyH) y Magister en Investigación Educativa con orientación Socioantropológica (FCS). Universidad Nacional de Córdoba. Becario doctoral del CONICET. Docente en la Escuela de Ciencias de la Educación. FFyH, UNC. Argentina. 

How to Cite

Nobody thought of a school for that boy. Educational trajectories of young footballers. (2024). Cuadernos De Educación, 24, 117-135. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/46939

References

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.

Bertrand, J. (2012). La fabrique des footballeurs. La Dispute.

Bourdieu, P. (1979). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Briscioli, B. (2017). Aportes para la construcción conceptual de las “trayectorias escolares”. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3). Recuperado de: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212

Czesli, F. y Murzi, D. (2018). Humildes, trabajadores y sacrificados. Treinta años de desplazamientos en las representaciones de ser futbolista en Argentina. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 30, pp. 65-84.

Czesli, F. (2024). “Mi papá dice que sos re bueno”. Placer, prestigio y afectos en el fútbol infantil. AVATARES de la comunicación y la cultura, No 27. Recuperado de: https://doi.org/10.62174/avatares.2024.9483

Czesli, F. (2016). Llegar a Primera. Deseos y prácticas en el camino al fútbol profesional. [Tesis de maestría inédita]. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa. México.

Damo, A. (2007). Do domà Profssão: a formação de futebolistas no Brasil e na França Sao Paulo. São Paulo: Hucitec: Anpocs Aderaldo Ed. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ha/a/pjb3dFYRkmFNTHbgmvKKVPG/

Lascialandare, N. (2020). Fútbol y pensiones. Entre la profesionalización temprana y la protección de los derechos de niños, adolescentes y jóvenes. [Tesina de grado inédita] Universidad Nacional de Rosario, Rosario. Argentina.

Majul, D. (2021). Soñar con la gloria: un análisis de las experiencias futbolísticas de varones. Cuadernos del CLAEH • Segunda serie, año 40, N° 114, pp. 187-202.

Murzi, D. y Czesli, F. (2016). De la humildad a lo mental. El proceso de formación de futbolistas profesionales en Argentina y en Francia. Revista Apuntes de Investigación del CECYP, (n°28), pp. 162-182.

Murzi, D., Herbella, J. M. y Sustas, S. (2020). Ser futbolista juvenil en Argentina. Orígenes, escolarización, vivienda, sentimientos y expectativas de los deportistas en formación de un club de fútbol profesional. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VIII(1), Artículo no. 75.

Laíño, F. A., Tuñón, I., Castro, H. y Pérez Rodríguez, M. (2019). Educación formal y deporte de élite en adolescentes argentinos. Educación Física y Ciencia, 21(3), e089.

Ladizesky, M. (2012). Fútbol y escuela: ¿mundos incompatibles? Los factores que dan cuenta de la búsqueda o no de una segunda chance educativa. Un estudio de caso con los jugadores de fútbol residentes de las divisiones inferiores del Club Atlético Nueva Chicago. Revista del IICE /31, pp. 99-116.

Ley Nacional de Educación (2006). Ley 26.206. Boletín Oficial de la República Argentina.

Ortner, S. (2006). Antropología y teoría social. Cultura, poder y agencia. Buenos Aires, Argentina: Ed. Universidad Nacional de San Martín.

Rial, C. (2008). Rodar: A circulação dos jogadores de futebol brasileiros no exterior. Horizontes Antropológicos, 14(30), pp. 21-65.

Rigo, L.C., Da Silva, D.V. y de Moraes Rial, C.S. (2018). Formação de jogadores em clubes de umacidade do interior: circulação, escolarização e inserção no Futebolprofissional. Revista Movimento (ESEFID/UFRGS), 24(1), pp. 263-274.

Roderick, M. (2006). The Work of Professional Football. A labour of love? Routledge.

Santillán, L. (2012). Quién educa a los chicos. Infancia, trayectorias educativas y desigualdades. Buenos Aires: Ed. Biblos.

Silva de Melo, L., Almeida da Rocha, H., da Costa e Silva, A. y Gonçalves Soares, A. (2016). Jornada escolar versus tempo de treinamento: a profissionalização no futebol e a formação na escola básica. Revista Brasileira de Ciências do esporte, 38(4), pp. 400-406.

Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Buenos Aires, Fundación Santillana, pp. 28-30.

Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares: del problema individual al desafío de política educativa. Ministerio de Educación. Buenos Aires.