American Space and European Theory. Dialogd in Literature and Painting

Authors

  • Cristina Elgue-Martini Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Alejo Carpentier, Wilfredo Lam, Jackson Pollock, American space, European theory

Abstract

Primarily, the article approaches Alejo Carpentier’s poetics understood as the result of processes of transculturation that incorporate the author’s transoceanic contacts with the European avant garde movements, mainly French surrealism, and anthropology. Secondly, the analysis considers the paintings produced by Wilfredo Lam in the 1940’s following the principles of Carpentier’s magic realism and next compares them with Jackson Pollock’s production of the 1930’s and 1940’s. Both Lam’s and Pollock’s work shows processes of transculturation in which Carl Jung’s deep psychology, as well as surrealism and cubism, are essential constitutive elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristina Elgue-Martini, Universidad Nacional de Córdoba

    Es Doctora por la Universidad Laval de Canadá. Posee formación de grado en Lengua y Literatura Inglesas y en Letras Modernas y de posgrado en lingüística y en literatura comparada. Se ha desempeñado como Decana de la Facultad de Lenguas y como docente de carreras de posgrado en la Universidad de Laval y en las Universidades Nacionales de Córdoba, Mendoza, La Plata y Río Cuarto. Es Investigadora categoría I y Directora del Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas. Es actualmente vicepresidenta de la Asociación Argentina de Estudios Americanos y fue presidenta de la Asociación Argentina de Literatura comparada entre 2001 y 2003. Ha recibido el premio de la UNC por su desempeño académico, las Palmas Académicas del Gobierno de Francia y el Diploma al mérito de la Asociación Argentina de Estudios Canadienses. Recientemente, ha sido nombrada Profesora Emérita de la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Adams, Henry. “Decoding Jackson Pollock. Did the Abstract Expressionist Hide his Name amid the Swirls and Torrents of a Legendary 1943 Mural?” en Smithsonian Magazine. Nov. 2009. Digital.

Battegazzore, Miguel, A. J. Torres-García. La Trama y los Signos. Montevideo: Impresora Gordon, 1999.

Bretón, André. Manifiestos del surrealismo. Madrid: Guadarrama, 1969. Carpentier, Alejo. El reino de este mundo. Buenos Aires: Quetzal, 1980.

"Problemática de la actual novela latinoamericana" en Tientos y diferencias. Buenos Aires: Calicanto, 1976. 7-39.

Elgue de Martini, Cristina. “André Bretón en dos narradores hispanoamericanos: Alejo Carpentier y Enrique Molina” en Trinidad Blanco de García et al. Modernidad y Literatura. Córdoba, Arg.: Escuela de Letras, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, 1995. 149-180.

Emmerling, Leonhard. Jackson Pollock. 1912-1956. Köln: Taschen, 2003.

González Echeverría, Roberto. "Alejo Carpentier" en Roy, Joaquín (Comp). Narrativa y crítica de nuestra América. Madrid: Castalia, 1978. 127-160.

Harss, Luis. Los nuestros. Buenos Aires: Sudamericana, 1966.

Lévy-Bruhl, Lucien. Les fonctions mentales dans les sociétés inférieures. Paris: Librairie Félix Alcan, 1928.

Vicente, Álex. "Redescubrir a Wilfredo Lam". El País. 16/10/2015. Digital “Retrospectiva de Lam en tres de los museos más importantes del mundo” en Martí. Arte y Cultura. Septiembre 29, 2015. Digital.

Published

2016-12-01

How to Cite

American Space and European Theory. Dialogd in Literature and Painting. (2016). Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 6. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16387