Reescritura del Lazarillo de Tormes en la literatura argentina del siglo XX

Authors

  • Aníbal A. Biglieri University of Kentucky

Keywords:

intertextuality, author, intertexts, referentiality

Abstract

This article studies the intertextual relations between the sonnet “Un hidalgo” by Carlos Marcos Corti, and the third chapter of the Lazarillo de Tormes, “Cómo Lázaro se asentó con un escudero y de lo que le acaesció con él”, along with references to other texts such as Azorín’s “Un hidalgo”. Starting with several theoretical distinctions, and the comparison between the poem and the novel, the following three topics are analyzed: the “death of the author”, the “infinite intertext”, and the “referential illusion”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, Graham. Intertextuality. London and New York: Routledge, 2000.

Angenot, Marc. “L’ ‘intertextualité’: enquête sur l’émergence et la diffusion d’un champ notionnel”. Revue des sciences humaines 60 (1983): 121-35.

Aronson-Friedman, Amy I. “Identifying the Converso Voice in Lazarillo de Tormes”. Approaches to Teaching Lazarillo de Tormes and the Picaresque Tradition. Ed. Anne J. Cruz. New York: The Modern Language Association of America, 2008. 36-42.

Azorín. “Un hidalgo. Las raíces de España”. Los pueblos. Castilla. Ed. José Luis Gómez. Madrid: Editorial Planeta, 1986. 75-80.

---. “Lo fatal”. Los pueblos. Castilla. Ed. José Luis Gómez. Madrid: Editorial Planeta, 1986. 191-95.

Barthes, Roland. “La mort de l’auteur”. Œuvres complètes. París: Éditions du Seuil, 1994. II, 491-95.

---. Le plaisir du texte. Œuvres complètes. París: Éditions du Seuil, 1994. II, 1493-1532.

---. S/Z. Œuvres complètes. París: Éditions du Seuil, 1994. II, 555-742.

---. Texte (théorie du). Œuvres complètes. París: Éditions du Seuil, 1994. II, 1677-89.

Borges, Jorge Luis. “La biblioteca de Babel”. Obras completas I (1923-1949). Eds. Rolando Costa Picazo e Irma Zangara. Buenos Aires: Emecé, 2009. 861-66.

Brunn, Alain. L’auteur. París: Flammarion, 2001.

Cantar de mio Cid. Ed. Alberto Montaner. Barcelona: Círculo de Lectores, 2007.

Castro, Américo. De la edad conflictiva: crisis de la cultura española en el siglo XVII. Madrid: Taurus, 1972.

---. España en su historia: Cristianos, moros y judíos. Barcelona: Grijalbo Mondadori, 1983.

Clayton, Jay and Eric Rothstein. “Figures in the Corpus: Theories of Influence and Intertextuality”. Influence and Intertextuality in Literary History. Eds. Jay Clayton and Eric Rothstein. Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1991. 3-36.

Compagnon, Antoine. Le démon de la théorie: Littérature et sens commun. París: Éditions du Seuil, 1998.

Culler, Jonathan. “Presupposition and Intertextuality”. The Pursuits of Signs: Semiotics, Literature, Deconstruction. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1981. 100-18.

Derrida, Jacques. Positions. París: Les Éditions de Minuit, 1972.

---. De la grammatologie. París: Les Éditions de Minuit, 1967.

Don Juan Manuel. Obras completas. Ed. José Manuel Blecua. Madrid: Editorial Gredos, 1982. 2 vols.

Edmunds, Lowell. Intertextuality and the Reading of Roman Poetry. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 2001.

Eisenberg, Daniel. “Does the Picaresque Novel Exist?”. Kentucky Romance Quarterly 26 (1979): 203-19.

Foucault, Michel. “Qu’est-ce qu’un auteur?” Œuvres. París: Gallimard, 2015. II, 1258- 80.

García Sánchez, Franklin. Estudios sobre la intertextualidad. Ottawa, Canadá: Dovehouse Editions, 1996.

Genette, Gérard. Seuils. Paris: Éditions du Seuil, 1987.

---. Palimpsestes: La littérature au second degré. París: Éditions du Seuil, 1982.

---. “La littérature et l’espace”. Figures II. París: Éditions du Seuil, 1979. 43-48.

Guillén, Claudio. “Toward a Definition of the Picaresque”. Literature as System: Essays Toward the Theory of Literary History. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1971. 71-106

Hillis Miller, J. Ariadne’s Thread: Story Lines. New Haven and London: Yale University Press, 1992.

Jakobson, Roman. “Linguistics and Poetics”. Selected Writings: III Poetry of Grammar and Grammar of Poetry. Ed. Stephen Rudy. The Hague-Paris-New York: Mouton Publishers, 1981. 18-51.

Jenny, Laurent. “La stratégie de la forme”. Póetique 27 (1976): 257-81.

La vida de Lazarillo de Tormes, y de sus fortunas y adversidades. Ed. Alberto Blecua. Madrid: Editorial Castalia, 1993.

Larson, Donald R. The Honor Plays of Lope de Vega. Cambridge: Harvard University Press, 1977.

Lázaro Carreter, Fernando. “Para una revisión del concepto novela picaresca”. Lazarillo de Tormes en la picaresca. Barcelona: Ariel, 1972. 193-229.

Mason, Jessica. Intertextuality in Practice. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2019.

Meyer-Minnemann, Klaus. “El género de la novela picaresca”. La novela picaresca: concepto genérico y evolución del género (siglos XVI y XVII). Eds. Klaus Meyer- Minnemann y Sabine Schlickers. Madrid: Universidad de Navarra-Vervuert- Iberoamericana, 2008. 13-40.

---. y Sabine Schlickers. “¿Es el Lazarillo de Tormes una novela picaresca? Genericidad y evolución del género en las versiones, continuaciones y transformaciones de La vida de Lazarillo de Tormes desde las ediciones de 1554 hasta la refundición de 1620 por Juan de Luna”. La novela picaresca: concepto genérico y evolución del género (siglos XVI y XVII). Eds. Klaus Meyer-Minnemann y Sabine Schlickers. Madrid: Universidad de Navarra-Vervuert-Iberoamericana, 2008. 41-75.

Moraru, Christian. “Intertextuality”. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Eds. David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan. London and New York: Routledge, 2005. 256-61.

Morgan, Thaïs E. “Is There an Intertext in This Text? Literary and Interdisciplinary Approaches to Intertextuality”. American Journal of Semiotics 3 (1985): 1-40.

Oriel, Charles. “Corporate Honor and Conflictive Subjectivity in Calderón’s El alcalde de Zalamea)”. Bulletin of the Comediantes 72 (2020): 51-71.

Pérez Firmat, Gustavo. “Apuntes para un modelo de la intertextualidad en literatura”. Romanic Review 69 (1978): 1-14.

Perrone-Moisés, Leyla. “L’íntertextualité critique”. Póetique 27 (1976): 372-84.

Rabau, Sophie. L’intertextualité. París: Flammarion, 2002.

Real Academia Española. Diccionario de la lengua española (DLE). Madrid: Real Academia Española, Edición del Tricentenario, 2014.

Rey Hazas, Antonio. La Novela Picaresca. Madrid: Anaya, 1990.

Rico, Francisco. La novela picaresca y el punto de vista. Barcelona: Seix Barral, 1982.

---. Problemas del Lazarillo. Madrid: Cátedra, 1988.

Riffaterre, Michael. “Compulsory reader response: the intertextual drive”. Intertextuality: Theories and practices. Eds. Michael Worton and Judith Still. Manchester and New York: Manchester University Press, 1990. 56-78.

---. “L’intertexte inconnu”. Littérature 41 (1981): 4-7.

---. “Syllepsis”. Critical Inquiry 8 (1980): 625-38.

---. Semiotics of Poetry. Bloomington and London: Indiana University Press, 1978.

Rupp, Stephen. “Cervantes, Calderón and Matters of Honour: Romance and Tragedy in ‘El curioso impertinente’ and El pintor de su deshonra”. Revista canadiense de estudios hispánicos 41(2016): 65-83.

Still, Judith and Michael Worton. “Introduction”. Intertextuality: Theories and practices. Eds. Michael Worton and Judith Still. Manchester and New York: Manchester University Press, 1990. 1-44.

Published

2022-12-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Reescritura del Lazarillo de Tormes en la literatura argentina del siglo XX. (2022). Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 13. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/39657