Analysis of changes in the education service of the Museo Provincial de Ciencias Naturales y Antropológicas “Profesor Antonio Serrano” in Para-ná City

Between 2004 to 2021

Authors

Keywords:

museum, visitors, common benefit, emotional education, neuroscience, free choice learning

Abstract

Since 2004 to 2021, Education Service of “MAS” has changed. Our following analysis aims to reflect these transformations, their causes and significance, stating the multiple factors involved, analyzing observable and measurable properties.

Social imaginary reigns an idea of museum space as a place where certain rights and prohibitions govern. That is why our museum staff, approaching a new paradigma, has given rise new discussions and transformations; also, in constant exchange with visitors, school groups, families we have visualized a path in order to direct some innovations.

This evolution is reflected in changes like education offer, building facilities, activity designs, register of visitors and staff attitude.

When thinking in a museum, we think in rooms, objects, people. And we think that a museum is the beginning of a journey to travel through history, our world and differents cultures. In each place we walk, we stop, we divided, the material space became inmaterial. We know that Nuestro Museo es Nuestra Casa (Our museum is our home) and it belongs to everyone, we act in consecuence, we grow and learn in community; factors are multiple and complex, endemically versatile.

Author Biography

  • Marta B. Quinteros, Autor

    Desde 2004 se desempeña en el área educativa del Museo de Ciencias Naturales y Antropológicas “Profesor Antonio Serrano” de Paraná.  Técnica en construcciones, E.N.E.T. Nº 1 de Paraná; Zertifikat Deutsch als Fremdesprache, Certificado internacional de alemán como lengua extranjera, 1997, Goethe-Institut, Buenos Aires, Argentina. Licenciatura en Biodiversidad, estudios incompletos, materias aprobadas 20 de 29, 1994-2001, Facultad de Formación Docente en Ciencias de la Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe (provincia de Santa Fe). Disertante en 2008, Módulo IV Educación, del curso de Historia Natural “La Tierra y su Evolución”, M.A.S.; 2017, Culturas Originarias para el II Encuentro Provincial de Escuelas Ninas, C.G.E. y M.A.S.; 2017, Culturas Originarias, “20 años, trabajando en pos de la popularización de las ciencias” – Puerto Ciencia Museo Interactivo de Ciencias - U.N.E.R.;  2022, Análisis de los cambios en el Servicio Educativo del Museo Provincial de Ciencias Naturales y Antropológicas “Profesor Antonio SERRANO” de la ciudad de Paraná -período 2004 a 2021, I Encuentro Binacional de Museos, Concordia, Argentina.

References

Alderoqui, S. S. (2012). Profesión: educador/a de museo. En: Alderoqui, S. (coordinación general) Pedersoli, C. (editora). (2012). Los visitantes como patrimonio: El museo en las escuelas. Buenos Aires: Museo de las Escuelas. Ministerio de Educación Go-bierno de la ciudad de Buenos Aires; Universidad Nacional de Luján. En: Memoria Académica. Pp. 38-45. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu-.ar/libros/pm.774/pm.774.pdf

García Blanco, A. (1994). Didáctica del museo: el descubrimiento de los objetos, Madrid: Ediciones de la Torre.

García Blanco, A. (2007). Aprender con los objetos, Serie / Guías didácticas / métodos 5 Madrid: Museo Arqueológico Nacional.

Heumann Gurian, E. (2007). Introducing the Blue Ocean Museum: an imagined museum of the nearly inmediate future, http://www.informallearning.com/archive/Gurian%209-0%20article%202.pdf.

Holguin, M. C.; Baquero Martin, M. J. y Botero Saltarén, M. A. (compiladoras) (2010). Educar: aprender y compartir en museos, Memoria CECA Argentina 2007-2010. Buenos Aires: Editorial Teseo.

Ibarrola, B. (2014). Aprendizaje emocionante, Neurociencia para el aula. Madrid: Ediciones SM. Biblioteca Innovación Educativa

Downloads

Published

2023-04-24

Issue

Section

Experiencias

How to Cite

Analysis of changes in the education service of the Museo Provincial de Ciencias Naturales y Antropológicas “Profesor Antonio Serrano” in Para-ná City: Between 2004 to 2021. (2023). EducaMuseo, 2. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/39818