How did Mafalda and her friends learn math? Revisiting Mafalda's comic strip math class representation (1964-1973)
DOI:
https://doi.org/10.33044/revem.36061Keywords:
Problem-solving, Mathematical reasoning, Mafalda, Mathematics education, Cultural contextAbstract
Problems are the fuel thanks to which mathematics grows steadily. Solving a problem involves exercising a motley set of competencies such as exploring, guessing, identifying patterns, arguing, and validating. Mathematics education, from the early schoolingstage, seeks the necessary means to ensure that students - coming from different cultural backgrounds - are capable of recreating the problem-solving process for which, in many cases, elementary of mathematical techniques are required. In this essay we recover from Mafalda’s comic strip some school scenes from the 1960s in Argentina, paying attention to the realities of its main characters. The selection of vignettes helps us to reflect on mathematical practices and understand the changes that have been progressively sustained since teacher training and educational planning in search of a more comprehensive and meaningful learning of mathematics
Downloads
References
Charlot, B. (1986). La epistemología implícita en las prácticas de enseñanza de la matemática. Descargado de https://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/cepa/epistemologia_charlot.pdf
Guerriero, L. (1999). Quino, Mafalda, Felipe: todo queda en familia. Sección lifestyle, diario La Nación.. Descargado de https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/quino-mafalda-felipe-todo-queda-en-familia-nid211585/
Itzcovich, H. c., Resia de Moreno, B., Novembre, A., y Becerril, M. M. (2011). Elabecé de... La matemática escolar. Las prácticas de enseñanza en el aula. Buenos Aires, Argentina: Aique grupo editor.
Kurzrok, L., y Comparatore, C. (2013). División. Capacitación práctica y dinámica para el aula. Buenos Aires, Argentina: Tinta Fresca Ediciones.
Lavado, J. S.(Quino). (1997). Toda Mafalda. Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la Flor.
Suarez, M. (2011). La representación de la educación en mafalda. (Tesis Doctoral, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina). http://comunicacion.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/16/2013/02/Suarez-ML.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).