SELF-PERCEIVED HEALTH, CHANGES IN SCHOOL EXPERIENCE AND OTHER HEALTH BEHAVIORS IN ADOLESCENTS DURING THE PREVENTIVE AND COMPULSORY SOCIAL ISOLATION DUE TO COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Silvina Berra CONICET; Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba. http://orcid.org/0000-0003-3618-7041
  • Luisina Rivadero Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS, CONICET – UNC)
  • Romina Mántaras Universidad Nacional de Córdoba
  • Francisco Fantini Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CONICET - UNC).
  • Julieta Lavin Instituto Patagónico de Estudios en Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS, CONICET-UNCo)
  • Verónica Mamondi Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v26.n2.34016

Keywords:

adolescent, quality of life, health behavior, schools, coronavirus

Abstract

Objective: To explore associations between self-perceived health and perceptions of school performance (PDE), study habits, physical activity (PA), sleep and screen time habits before and during the compulsory, preventive and social isolation (ASPO) due to the COVID-19 pandemic in middle school students from Córdoba, Argentina.

Method: Descriptive study using a virtual survey addressed to adolescents. Ten dimensions of self-perceived health were assessed by means of KIDSCREEN-52 questionnaire; school experience (items from HBSC and LASSI questionnaires), AF (PACE), sleep and screen use (BackPEI), before ASPO and at the study time were evaluated.

Results: During the ASPO, several domains of self-perceived health correlated with school experience and other habits studied. Changes before-during ASPO in experiences and habits correlated with psychological well-being, school environment, social acceptance, parent relations and social acceptance.

Conclusions: In this sample, self-perceived health seemed affected by the circumstances experienced during the COVID-19 pandemic.

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Author Biographies

  • Silvina Berra, CONICET; Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba.

    Prof. Titular de Métodos y Técnicas de la Investigación Científica; Investigadora adjunta CONICET-INICSA; Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba.  

  • Luisina Rivadero, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS, CONICET – UNC)

    Licenciada en Fonoaudiología. Becaria doctoral (CONICET), Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CONICET - UNC). Profesional adscripta, Escuela de Fonoaudiología (FCM, UNC).

  • Romina Mántaras, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Kinesiología y Fisioterapia, Magíster en Salud Materno-Infantil. Profesora adjunta, Escuela de Kinesiología (FCM, UNC).

  • Francisco Fantini, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CONICET - UNC).

    Licenciado en Sociología. Becario doctoral (UNC – CONICET), Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CONICET - UNC).

  • Julieta Lavin, Instituto Patagónico de Estudios en Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS, CONICET-UNCo)

    Lic. en Nutrición. Doctora en Ciencias de la Salud. Investigadora de CONICET y docente de la Universidad Nacional del Comahue.

  • Verónica Mamondi, Universidad Nacional de Córdoba

    Lic. en Nutrición. Magíster en Salud Pública. Docente-investigadora de la Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Ciencias Médicas, Escuela de Nutrición.

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Published

2021-12-27

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Scientific Articles

How to Cite

1.
SELF-PERCEIVED HEALTH, CHANGES IN SCHOOL EXPERIENCE AND OTHER HEALTH BEHAVIORS IN ADOLESCENTS DURING THE PREVENTIVE AND COMPULSORY SOCIAL ISOLATION DUE TO COVID-19 PANDEMIC. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2021 Dec. 27 [cited 2024 Nov. 22];26(2):86-9. Available from: https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/34016

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