The visible faces of a market

day and night at the mercado norte

Authors

Keywords:

Urban Transformations, Strategic Embellishment, City and Communication

Abstract

This article seeks to find clues about how to inhabit the city in the representations created on and about the Mercado Norte, and to that end, we depart from a final degree project and some afterwards conclusions about the diverse experiences centered in a historic center from Córdoba City: The Mercado Norte.

This market was founded in a context of great transformation for the Latinamerican cities, at the beginning of the 20th century, under the great wave of progress. Nowadays, the market constitutes a highlight in the city weft, it is the center of one of the “Great Squares”, and is a space that concentrates diverse commercial, social and cultural activities.

This article suggests a new overview of this space in terms of the dynamics of the experiences given there, and to reflect about what notions and ideas drive the urban transformations and experiences of this area, without losing sight - or maybe establishing it as a point for comparison - of those notions and consensus that in the name of progress drove its creation.

To that end, from a materialistic and critical perspective, news published about this space will be analyzed as well as a photographic register, to try to convey the notions of “revaluation” that motivate and drive these transformations.

References

Benjamin, W. Iluminaciones I. España: Taurus, 1972.

Boito, María Eugenia. (2020). CIUDAD-COMUNICACIÓN-CULTURA Hacia una perspectiva transdisciplinaria. Perspectivas de la comunicación,13(2),43-72. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672020000200043

Boito, E y Espoz, B. (2014). Urbanismo Estratégico y Separación Clasista. Instantáneas de la ciudad en conflicto. Puño y Letra Editorialismo de Base.

De Certeau, M. (1999). La invención de lo cotidiano II. Habitar. Cocinar México: ITESO, 2000.

Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Texto íntegro en castellano de La sociètè du spectacle, Champ Libre, 1967, traducción de Mal de ojo para el Archivo Situacionista Hispano (1998).

García Canclini, N. (1995) Consumidores y ciudadanos: conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo, México.

Gonzalez, S and Dawson, G (2015) Traditional Markets under threat: why it’s happening and what traders and customers can do. Report. Sara Gonzalez and Gloria Dawson, Leeds.

González, S. (2018). La gourmetización de las ciudades y los mercados de abasto. Reflexiones críticas sobre el origen del proceso, su evolución e impactos sociales. En: J. Sbicca, S. González, J., G. Ramos y R. Espelt. (Coord.), Gentrificación, privilegios e injusticia alimentaria, pp.13-25 Madrid, España: Fuhem.

Harvey, D. (2008) El derecho a la ciudad.

Martín-Barbero, J. (2015). ¿Desde dónde pensamos la comunicación hoy? Revista Chasqui, 128, sección Tribuna, marzo de 2015, pp. 6-21.

Medina, J.A, Hernández-Cordero A, Lagos S., Rangel-Trujillo F (2019) Gentrificación y alimentación en Santa María La Ribera. Publicada en Estudios Sociales Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional, Volumen 30, Número 55. Enero - junio 2020. Revista Electrónica. ISSN: 2395-9169

Medina F. y Álvarez M. (2009) El lugar por donde pasa la vida… Los mercados y las demandas urbanas contemporáneas: Barcelona y Buenos Aires.Estudios del hombre, 2009 - 148.202.18.157.

Ortiz M, Zanini G. (2021), “Mercado Norte: la producción social y simbólica del espacio como forma de entender la relación comunicación/ciudad”.

Stang, José Ignacio; El urbanismo como nueva disciplina en Argentina visto desde el especialista Benito J. Carrasco a través del Plan Regulador y de Extensión para la ciudad de Córdoba, 1927; Universidad Nacional del Nordeste; Cuaderno Urbano; 23; 23; 11-2017; 169-197

Published

2022-12-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

The visible faces of a market: day and night at the mercado norte. (2022). Vivienda Y Ciudad, 9, 104-122. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/38300