The Continuous and the Discrete

Philosophy and clinic of psychogenic dementia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61377/ehc.38859

Keywords:

Kantianism, Schizophrenia, Psychoanalysis, Dementia

Abstract

This paper exposes and addresses the debate about whether the universe is continuous or discrete. This problem is implicitly included in post-Kantian critical philosophy since it criticizes and rejects the a priori Kantian synthetic judgments of space and time, sustaining instead that they are learned by experience. From J. F. Herbart, Helmholtz, E. Mach to S. Freud, this and another set of conjectures and an agenda of problems are shared, but a consequence is not made explicit or addressed in that common agenda: without a priori synthetic judgments the universe would be a continuum whose apparent discretion is constituted by experience. We address this problem from the clinical phenomenon of dementia in patients with schizophrenia, analyzing the philosophical consequences entailed by conjecture for this dementia is psychogenic, caused by the destruction of the representations that support the appearance of a discrete universe

Author Biography

  • Juan Argañaraz, Facultad de Psicología U.N.C.
    Dr. en Psicología. Prof. Adjunto Ded. Exclusiva Catedra de Psicoanálisis. Docente investigador categoría III. Director deL Proyecto de investigación "Epistemología e historia crítica de la clínica" Autor de libros: "El freudismo reformista (1926-1976) en la política y la literatura; la medicina y la psicología" (2007); "Psicoanálisis y psicopatología: una perspectiva desde Lakatos" (2007); "Ruptura y continuidad de Lacan con Freud (desde Lakatos)" (Prólogo de Alejandro Dagfal) (2012)

References

Abely, P. (1930). El signo del espejo en las psicosis y más especialmente en la demencia precoz. Annales Médico Psychologuiques, I, 28-36. Reditado en Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 17*(62), 299–304. https://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/15538/15398

Argañaraz, J. (2020). La filosofía crítica realista postkantiana: Una tradición desdibujada de Herbart a Popper. Epistemología e Historia de la Ciencia, 5(1), 41–58. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/afjor/article/view/30239

Ayer, A. (1979). ¿Puede haber un lenguaje privado? En Villanueva E. (Ed.), El argumento del lenguaje privado (pp. 63–76). México: UNAM. (Obra original publicada en 1954)

Bleuler, E (1993). Demencia precoz. El grupo de las esquizofrenias. Buenos Aires: Ediciones Hormé. (Obra original publicada en 1911)

Borges, J. L. (2021). Borges: el misterio esencial. Buenos Aires: Sudamericana.

Borges, J. L. (1974). Funes, el memorioso. En Obras completas. Buenos Aires: Emecé editores. (Obra original publicada en 1944)

Cabanchik, S. (1993). El revés de la filosofía. Lenguaje y escepticismo. Buenos Aires: Biblos.

Freud, S. (1900). La interpretación de los sueños. En Obras Completas, vols. 4–5. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Freud, S. (1914). Introducción del narcisismo. AE, 14, En Obras Completas (vol 14, pp. 65 – 98). Buenos Aires: Amorrortu editores.

Freud, S. (1915). Lo inconsciente. En Obras Completas (vol 14, pp. 153–214). Buenos Aires: Amorrortu editores.AE, 14, 153 – 214.

Freud, S. (1923). El yo y el ello. En Obras Completas (vol 19, pp. 1–66). Buenos Aires: Amorrortu editores.

Freud, S. (1932). En torno de una cosmovisión. En Obras Completas (vol 22, pp. 146–167). Buenos Aires: Amorrortu editores.

Gesell, A. (1925). The Mental Growth of the Pre-school Child: A Psychological Outline of Normal Development from Birth to the Sixth Year, Including a System of Development Diagnosis. Macmillan.

Ginzburg, C. (2004). Tentativas. Rosario, Argentina: Prohistoria Ediciones.

Gödel, K. (1981). ¿Qué es el problema del continuo de Cantor? En Obras completas. Madrid: Alianza editorial. (Obra original publicada en 1962)

Griesinger W. (1845, 1997). Patología y terapéutica de las enfermedades mentales (2 vols.) [primera edición en castellano]. Buenos Aires: Polemos editorial.

Herbart, J. F. (1936). Pedagogía General derivada del fin de la Educación. 2a. edición. Madrid. Ediciones La Lectura. (Obra original publicada 1806)

Herbart, J. F. (1825). Psychologie als Wissenschaft, neu gegründet auf Erfahrung, Metaphysik und Mathematik. Zweyter, analytischer Theil. Königsberg: Unzer.

Iommi Amunátegui, G., & Schiavetti Rosas, M. (2016). El espacio en Leibniz: número y relación. Revista De Filosofía, pp. 85–101. (Obra original publicada en 1985). https://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/44275

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Rev Nervous Child, N° 2, pp. 217-250. Traducción comentada a cargo de Bellone Cecchin, M. E. (2021) [inédito].

Kant, I. (2009). Sobre Pedagogía. (O. Caeiro, trad.). Córdoba: Editorial Universidad Nacional de Córdoba y Encuentro Grupo Editor. (Obra original publicad en 1787)

Kraepelin, E. (1996). La demencia precoz (Tomo 1° y 2°.). Buenos Aires: Ed. Polemos. (Obra original publicada en 1893)

Leuchter, E. Ensayo sobre la evolución de la música en occidente. Buenos Aires: Ricordi. (1981).

Mach, E. (1925). Análisis de las sensaciones. Madrid: Daniel Jorro editor. (Obra original publicada en 1886)

Mach, E. (1948). Conocimiento y Error. Buenos Aires: Espasa Calpe Argentina. (Obra original publicada en 1905)

Pereyra C. R. (1965). Esquizofrenia. Demencia Precoz. Buenos Aires: Editorial Salerno. (Obra original publicada en 1944)

Villanueva, E. (1979). El argumento del lenguaje privado. México: UNAM.

Villanueva, E. (1984). Lenguaje y privacidad. México: UNAM.

Wittgenstein, L. (1968). II: Notes for Lectures on «Private Experience» and «Sense Data». The Philosophical Review, 77(3), 275-320. https://doi.org/10.2307/2183568

Wittgenstein, L. (1987). Observaciones sobre los fundamentos de la matemática. Madrid: Alianza Universidad. (Obra original publicada en 1937)

Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. México: UNAM Editorial Crítica. (Obra original publicada en 1953)

Downloads

Published

2023-11-09

How to Cite

The Continuous and the Discrete: Philosophy and clinic of psychogenic dementia. (2023). Epistemología E Historia De La Ciencia, 7(2), 5-26. https://doi.org/10.61377/ehc.38859