Museological approach to web space. Online Exhibition of the MNBA´s Collection
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n2.13059Keywords:
museum, website, collection, exhibitionAbstract
The online presence of the Argentine National Fine Arts Museum (MNBA) cannot be conceived without considering the technological and communicative innovations that have transformed museum studies over the last decades. This institution has, therefore, adopted a number of specific virtual tools to display its art heritage. This work aims to revise in a preliminary and exploratory way some constructions within website design and the tools offered by Google Art Project, in order to then focus on the online display of works of art as series of pixels. The most distinctive features of this type of heritage lead us to a specific way of exhibiting art collections in the virtual space. The International Council of Museums (ICOM) considers that museums should look out for their physical and virtual exhibits presenting trustworthy information, in accordance with the aims, policies, and purposes set by the above mentioned institution. Thus, the aim of this outline will be to consider the implications and the strategies used by the MNBA to exhibit its art heritage online, by means of both its own website www.mnba.gob.ar and the Google Art Project platform.Downloads
References
Baeza, R.; Riverca, C.; Velasco, J. 2004. “Arquitectura de la información y usabilidad en la Web”. El profesional de la información, Vol. 13, Nº 3, Madrid, pp. 267-290.
Bennett, T. 1996. The exhibitionary complex. Greenberg Reesa et al, Thinking about Exhibitions, pp. 81-112, Routledge, London.
Bonsiepe, G. 1999. Del objeto a la interfaz. Mutaciones del diseño. Ediciones infinito, Buenos Aires.
Castells, M. 1998. La era de la Información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1, Alianza, Madrid.
Collados Muños, D. 2009. Colecciones y museos, aproximación histórica al alumnado. Andaluciaeduca, Nº 14, Andalucía.
Crimp, D. 1993. Sobre las Ruinas del Museo. Hall Foster, La Posmodernidad, pp. 75-90. Editorial Kairos, Barcelona.
Deloche, B. 2001. El museo virtual. Trea, Asturias.
Díaz, M. D. 2005. Gestión de contenidos en Portales Web. Programación en castellano. [En línea]. Disponible en: http://www.moisesdaniel.com/es/wri/GestContWeb.htm. [Consulta: 26 de octubre de 2011].
Flores Enríquez, M. A. 2013. Museo virtual: organización sistemática y heurística. Un modelo para la generación de museos virtuales. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, Nº 1, Vol. 17, Madrid, pp. 61-74.
Foucault, M. 1984. Conferencia en el Centro d’études architecture de París, Espacios y otros: utopías y heterotopías.
Foucault, M. 1977. Fantasia of the Library. Language, Counter-Memory, Practice, Cornell University Press, Ithaca, pp. 92-93.
Gabaldón Peñaranda, E. 2013. El museo virtual como paradigma del museo-texto y del museo-red. RdM. Revista de Museología. Nº 57. Madrid, pp 14-20 .
Levy, P. 1999. ¿Qué es lo virtual?. Paidós Editorial, Barcelona.
Igarza, R. 2008. Nuevos medios. Estrategias de convergencia. La Crujía Ediciones, Buenos Aires.
Jullier, L. 2004. La imagen digital. De la tecnología a la estética. La Marca, Buenos Aires.
Manovich, L. 2006. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Paidós, Buenos Aires.
Nielsen, J. 2003. Usability 101: Introduction to Usability. [En línea]. Disponible en: http://www.useit.com/alertbox/20030825.html. [Consulta: 26 de febrero de 2014].
Pisani, F. y Piotet, D. 2009. La Alquimia de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Paidós Comunicación. Barcelona.
Podgorny, I. 2005. La mirada que pasa: museos, educación pública y visualización de la evidencia científica. Historia, Ciencias, Saude, Río de Janeiro, Vol. 12 (suplemento), pp. 231-264.
Pomian K. 1978. “Entre l'invisible et le visible: la collection”, Collectionneurs, pp. 15-59.
Sabate Navarro, M. y Gort Riera, R. 2012. Museo y comunidad. Un museo para todos los públicos. Trea, Madrid.
Scolari, C. 2004. Hacer clic: hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Gedisa, Barcelona.
Scolari, C. 2008. Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa , Barcelona.
Rico, J. C. 2009. ¿Cómo se cuelga un cuadro virtual? Edición Trea, Gijón.
Rivière, G. 1993. La Museología. Curso de Museología/Textos y Testimonios. Akal, Madrid.
Rovira, C. y Codina, L. 2006. Sistemas de navegación con menús desplegables: componentes y edición en línea. Española de Documentación Científica, Vol. 29, Nº 1, pp. 85-89, Barcelona.
O'Reilly, T. 2005. Web 2.0: Compact Definition. Radar [En línea]. Disponible en: http://radar.oreilly.com/archives/2005/10/Web-20-compact-definition.html [Consulta: 18 de diciembre de 2013].
Traversa, O. 2007. Regreso a pantallas. Dossier de Estudios Semióticos de La Trama de la Comunicación, Volumen 12, UNR Editora, Rosario, pp. 27-40.
Traversa, O. 2001. Aproximaciones a la noción de dispositivo. Revista Signo y seña 12. Instituto de Lingüística. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Valdettaro, S. 2007. Notas sobre ‘diferencia’: aproximaciones a la interfaz. Dossier de Estudios Semióticos de La Trama de la Comunicación, Vol. 12, UNR Editora, Rosario, pp. 209-223.
Vizer, E. 2007. Procesos socio-técnicos y mediatización en la cultura tecnológica. Denis de Moraes, Sociedad Mediatizada, pp. 39-68, Gedisa, Buenos Aires.
Yus, F. 2010. Ciberpragmática 2.0 Nuevos usos del lenguaje en Internet. Ariel, Barcelona.
Artículos periodísticos
“Unas 250 obras del Museo Nacional de Bellas Artes fueron subidas a la red” [En línea]. Disponible en: http://www.lmneuquen.com.ar/noticias/2012/4/3/unas-250-obras-del-museo-nacional-de-bellas-artes-fueron-subidas-a-la-red_142592. Publicado el 3/04/2012. [Consulta: 5 de enero de 2014].
“Museos para todos” [En línea]. Disponible en: http://www.pagina12.com.ar/diario/cdigital/31-190971-2012-04-03.html. Publicado el 5/04/2012. [Consulta: 5 de enero de 2014].
“El Museo Nacional de Bellas Artes está presente en el Art Project de Google” [En línea]. Disponible en: http://www.lanacion.com.ar/1462355-el-museo-nacional-de-bellas-artes-esta-presente-en-el-art-project-de-google. Publicado el 7/04/2012. [Consulta: 5 de enero de 2014].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 alejandra gabriela panozzo zenere
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)