Santucho in the Museum (Campo de Mayo, Argentina)

Death, war and disappearance

Authors

  • Mariana Sirimarco Universidad de Buenos Aires, CONICET

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.41752

Keywords:

Museo de la Subversión, Campo de Mayo, Santucho, War, Trophies, Disappearance

Abstract

This paper examines the ‘Museo de la Subversión’ in Campo de Mayo opened during the last Argentinean dictatorship, questioning the exercise of masked violence that this place implemented by exposing “elements taken from terrorists’ groups in combats and military operations”. In this context, this paper specifically examines two objects related to Mario Santucho. In doing so, it intends to refer to what was the heart of these places: the tight matrix of death, war trophies and disappearance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, S. (2005). Objects and the museum. History of Science Society, 96(4), 559-571.

Almirón, F. (1999). Campo Santo. Los asesinatos del Ejército en Campo de Mayo. Testimonios del ex sargento Víctor Ibañez. Bueno Aires: Editorial 21.

Andersen, M. E. (2000). Dossier secreto. El mito de la “guerra sucia” en la Argentina. Editorial Sudamericana.

Appadurai, A. (1991). Introducción: las mercancías y la política del valor. En A. Appadurai (Ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías (pp. 17-87). México: Grijalbo.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. España: Editorial Paidós.

Berger, J. (2017). Para entender la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Castel, R. (2003). Imágenes y fantasmas. En P. Bourdieu (Ed.), Un arte medio. Un ensayo sobre los usos sociales de la fotografía (pp. 330-377). Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Comaroff, J. y Comaroff, J. (2004). Criminal obsessions, after Foucault: postcoloniality, policing, and the metaphysics of disorder. Critical Inquiry, 30(4), 800-824.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. España: Paidós.

Dziuban, Z. (2017). Between Subjectification and Objectification: Theorizing Ashes. En Z. Dziuban (Ed.), Mapping the ‘Forensic Turn’: Engagements with Materialities of Mass Death in Holocaust Studies and Beyond (pp. 261-288). New Academic Press.

Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Alzira: Edicions Alfons el Magnánim.

Gamarnik, C. (2015). La fotografía de prensa durante la guerra de Malvinas: la batalla por lo (in)visible. Páginas, 7(13), 79-117.

Gamarnik, C. (2013). La fotografía irónica durante la dictadura militar argentina: un arma contra el poder. Discursos fotográficos, 9(14), 173-197.

Gamarnik, C. (2012). Fotografía y dictaduras: estrategias comparadas entre Chile, Uruguay y Argentina. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, s/d.

Garaño, S. (2011). El monte tucumano como “teatro de operaciones” (Tucumán, 1975-1977). Nuevo Mundo / Mundos Nuevos, s/d.

García Canclini, N. (2010). ¿Los arquitectos y el espectáculo les hacen mal a los museos? En A. Castilla (Comp.), El museo es escena. Política y cultura en América Latina (pp. 131-144). España: Paidós.

Gusmán, L. (2005). Epitafios. El derecho a la muerte escrita. Buenos Aires, Bahía Blanca: Norma.

Kopytoff, I. (1991). La biografía cultural de las cosas: la mercantilización como proceso. En A. Appadurai (Ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías (pp. 89-122). Barcelona: Grijalbo.

Mangieri, R. (2007). El cuerpo del Che. El gesto que muestra, la mano que indica. DeSignis, 11, 143-153.

Marcos, D. (2005). Liderazgos autoritarios en el noroeste argentino: el caso Bussi en Tucumán. Reflexión Política, 7(13), 42-58.

Mendiara, I. y Sirimarco, M. (2022). Las sobrevivientes. Fotos, dictadura, Museos y subversión. El caso de Córdoba. Interseções, 23(3), 517-550.

Nemec, D. (2019). Pueblos de la “guerra”. Pueblos de la “paz”. Los pueblos rurales del Operativo Independencia (Tucumán, 1976-1977). Tucumán: Edunt.

Olaya, V. y Herrera, M. C. (2014). Fotografía y violencia: la memoria actuante de las imágenes. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, 9(2), 89-106.

Reato, C. (2012). Disposición final. La confesión de Videla sobre los desaparecidos. Buenos Aires: Sudamericana.

Rinesi, E. (2019). Restos y desechos. El estatuto de lo residual en la política. Buenos Aires: Caterva Editorial.

Robben, A. (2008). Pegar donde más duele. Violencia política y trauma social en Argentina. Barcelona: Anthropos.

Rufer, M. (2018). La memoria como profanación y como pérdida: comunidad, patrimonio y museos en contextos poscoloniales. A contra corriente, 15(2), 149-166.

Salvi, V. (2012). De vencedores a víctimas. Memorias castrenses sobre el pasado reciente en Argentina. Buenos Aires: Biblos.

Schindel, E. (2003). Desaparición y sociedad. Una lectura de la prensa gráfica argentina (1975-1978) [Tesis de Doctorado, Universidad Libre de Berlín].

Seoane, M. (2011). Todo o nada. La historia secreta y la historia pública del jefe guerrillero Mario Roberto Santucho. Español: Debolsillo.

Sirimarco, M. (2023). El ‘Museo del Horror’ tucumano, Nahuel Maciel y la historia que nunca sucedió. Cuadernos del INAPL, 32(1), 82-107.

Sirimarco, M. (2019). Las huellas de lo borrado. Muerte, guerra y restos corporales en los Museos de la Subversión. En: M. Sirimarco (coord.), Narrar el oficio. Los museos de las fuerzas de seguridad como espacios de ficciones fundadora (pp. 225-282). Buenos Aires: Biblos.

Sirimarco, M. (2014). La cosa y la palabra. Relato y emocionalidad en un museo policial. Revista del Museo de Antropología, 7(1), 177-188.

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Argentina: Alfaguara.

Steedman, C. (2001). Dust. The archive and cultural history. New Brunswick, Nueva Jersey: Rutgers University Press.

Thomas, N. (1991). Entangled objects: exchange, material culture and colonialism in the Pacific. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Vallejo, I. (2020). El infinito en un junco. La invención de los libros en el mundo antiguo. España: Siruela.

Downloads

Published

2023-12-28

Issue

Section

Social Anthropology

How to Cite

Sirimarco, M. (2023). Santucho in the Museum (Campo de Mayo, Argentina): Death, war and disappearance. Revista Del Museo De Antropología, 16(3), 123-136. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.41752

Similar Articles

61-70 of 789

You may also start an advanced similarity search for this article.