Communicate in Archeology: What to do?
Theory and praxis from our actions
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.43573Keywords:
Archaeological practice, Dialogue, Social communication, Pedagogy, ScienceAbstract
This paper reviews 35 years of action by the team led by one of the authors of this paper, as part of the Archaeology Division of the Faculty of Natural Sciences and Museum, National University of La Plata and the National Scientific and Technical Research Council. This group mainly investigates the way of life of the first settlers of Patagonia in the Central Plateau of the province of Santa Cruz. The political, ideological, and epistemological positioning of the work team is described. In addition, the construction of its theoretical-methodological line in the framework of extension and university teaching is exposed. Dialogue is proposed as the articulating axis that founds the pedagogical and scientific proposal, oriented to social communication and the co-construction of knowledge. Finally, the focus is on three of their communicative practices: Archaeology workshops, literary resources, and digital communication.
Downloads
References
Abal Medina, J. M. (2014) Algunas reflexiones sobre las intenciones, el accionar y las secuelas de la última dictadura militar argentina. Revista Argentina de Ciencia Política, 17(12), 91-103.
Acevedo, V., y Staropoli, L. (2023). La digitalización de la arqueología en un mundo de patrimonio virtual y Ciencia Abierta (Versátil, Flexible y Expeditiva). Revista del Museo de Antropología, 16(3), 377-394. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.42498
Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico: ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Anagrama.
Buenfil Burgos, R. (1993) Análisis de discurso y educación. Documentos DIE, 26.
Cardich, A. (2003). Hacia una prehistoria Sudamericana. Culturas tempranas de los Andes Centrales y de Patagonia. La Plata: Editorial de la Universidad de La Plata.
Childe, V. G. (1958). Reconstruyendo el pasado. México: UNAM.
Colombo, M. J. (2020) El patrimonio en su lugar: Programa de investigación-acción y educación sobre pasado y presente indígena en escuelas rurales de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Práctica Arqueológica. Revista de la Asociación de Arqueólogos Profesionales de la República Argentina, 3(1), 49-64. http://hdl.handle.net/11336/169510
Curtoni, R. P., y Oliván, A. S. (2023). Arqueología como política: de la res cogitans a la decolonialidad de la práctica. Vestigios-Revista Latino-Americana de Arqueología Histórica, 17(2), 25-42.
Crespo, C. (2018). “Estamos vivos”. Patrimonio, Fragmentaciones y heridas abiertas. Revista del plan fénix, 8(72), 39-45.
Del Giorgio, M., Lunazzi, N., Cueto, M., Martínez, D. y Paunero, R (2008). Arqueología y Comunicación en la comunidad de Puerto San Julián, Provincia de Santa Cruz. III Jornadas de Historia de la Patagonia. https://blogs.ead.unlp.edu.ar/primerospobladores/files/2013/01/Del-Giorgio-et-al.-2008.-Arqueologia-y-comunicacion-en-la-counidad-de-Puerto-San-Julian-Actas-3as-Jornadas-Historia-de-Ptagonia.pdf
Fagan, B. M. (1988) El gran viaje. El poblamiento de la antigua América. Madrid: Edaf.
Frank, A. D. (2011). Tratamiento térmico y manejo del fuego en sociedades cazadoras-recolectoras de la Meseta Central de Santa Cruz. Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Naturales y Museo, Universidad Nacional de La Plata. http://naturalis.fcnym.unlp.edu.ar/repositorio/_documentos/tesis/tesis_1153.pdf
Frank, A., Cueto, M., Skarbun, F. y Paunero R. (2016). Practices for visualizing the regional past. Archaeology, social communication and education in Pto San Julián. En M. Ridges, y G. Tully (Ed.) Regenerating Practices Archaeology Heritage, (pp.107-134). Piscataway: GorgiasPress,. http://naturalis.fcnym.unlp.edu.ar/repositorio/_documentos/sipcyt/bfa005999.pdf
Freire, P. (1999) Pedagogía del oprimido. Ciudad de México: Siglo XXI.
Freire, P. y Faundez, A. (1986) Hacia una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: La Aurora.
González, A. R. (1985). Cincuenta años de arqueología del Noroeste argentino (1930-1980). American Antiquity, 50(3), 505-517.
González Cuberes, M. T. (1989) El taller de los talleres: aportes al desarrollo de talleres educativos. Buenos Aires: Estrada
González Duboux, R. E., Frank, A. D., Cueto, M. E. y Paunero R. S. (2021). Manifestaciones rupestres situadas: Tipología y distribución de las pinturas de La María Quebrada, provincia de Santa Cruz. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano - Series Especiales 9(1), 225-244.
González Duboux, R., C. Valiza Davis, M. Del Giorgio, M.S. Oronó, P. León y R. S. Paunero (2017). El arqueólogo como educador. Del trabajo de campo al aula y viceversa. La descomunal. Revista Iberoamericana de Patrimonio y Comunidad 3, 312-326. https://www.academia.edu/32912465/El_arque%C3%B3logo_como_educador_Del_trabajo_de_campo_al_aula_y_viceversa
Guber, R., Bonnin, M., y Laguens, A. (2007). Tejedoras, topos y partisanos. Prácticas y nociones acerca del trabajo de campo en la arqueología y la antropología social en la Argentina. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 32, 381-406.
Huergo, J. (Ed.). (2001) Comunicación/Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación.
Huergo, J. (2007) Los medios y tecnologías en educación. La Plata: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Dirección Nacional de Gestión Curricular y Formación Docente.
Huergo, J. y Fernández, M. B. (2000) Cultura escolar, Cultura mediática / Intersecciones. Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
Iannamico, R., y Pupio, M. A. (2008). Bajo las estrellas: 12.000 años de historias bonaerenses. Bahía Blanca: Vacasagrada ediciones.
Izeta, A., Prado, I. y Cattáneo, R. (2021). Sentando las bases para una Arqueología Digital en Argentina. El rol de las infraestructuras digitales para la investigación. InterSecciones en Antropología, 22(1), 97–109. https://doi.org/10.37176/iea.22.1.2021.595
Izeta, A. D., y Cattáneo, R. (2023). Dossier: Arqueología Digital, repositorios, protocolos y casos de aplicación. Revista del Museo de Antropología, 16(2),341-344. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.43792
Jara Holliday, O. (2009). La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano. Una aproximación histórica. Diálogo de Saberes, 3, 118-129.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Kuhn, T. S. (1996). La tensión esencial. Estudios selectos en el ámbito de la ciencia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económico.
Lenin, V. I. (2010) ¿Qué Hacer? Colección Claves para el Socialismo. Caracas: Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y la Información.
Lumbreras, L. G. (1974). La Arqueología como ciencia social. Lima: Peisa.
Menéndez, E. L. (1970). Ideología, ciencia y práctica profesional. En A. Touraine, M. Nikolaus, N. Novikov, O. Fals Borda, J. Marsal, E. Menéndez y E. Verón Ciencias sociales: ideología y realidad nacional, (pp. 101-123). Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Millás, J. J. y Arsuaga, J. L. (2020). La vida contada por un sapiens a un neandertal. Madrid: Alfaguara.
Montenegro, M. (2012). Arqueología en la escuela: experiencias en el sector septentrional del noroeste argentino. Chungará (Arica), 44(3), 487-498. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562012000300011
Moyano, R. (2020). Brecha social y brecha digital. Pobreza, clima educativo del hogar e inclusión digital en la población urbana de Argentina. Signo y Pensamiento, 39(77), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.bsbd
Muiña, F. (2021) Divulgación de la arqueología en redes sociales implementando estrategias de marketing. XV Coloquio de estudiantes de Arqueología. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/182691
Muiña, M. F., Bertani, G. O y Acevedo, V. J. (2023). Simposio 10. Saberes en Diálogo: Estrategias para comunicar en Arqueología. XXI Congreso Nacional de Arqueología Argentina. http://congresoscnaa.org/congreso/10-saberes-en-dialogo/
Negrete Yankelevich, A. (2012). La Comunicación de la Ciencia a través de medios culturales narrativos: métodos cuantitativos y cualitativos para su evaluación. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 0(119), 43-49. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/107
Núñez Regueiro, V. A. (1972). Conceptos teóricos que han obstaculizado el desarrollo de la arqueología en Sud-América. Estudios de Arqueología 1, 11-35.
Olson, M. W. (1991) La Investigación-acción entra al aula. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Palermo, M. A., (1999) Superhéroes de nuestro pueblo. Buenos Aires: El Ateneo
Paunero, R., Li, M. E. y Castillo, S. (1992). El Taller para Niños. Una forma de hacer Arqueología. II Jornadas-Taller El Uso del Pasado.
Paunero, R. y Martínez, D. (2008) La experiencia de leer el pasado remoto. Talleres de arqueología y comunicación en Pto. San Julián, Nodos 5: 1–6.
Paunero, R.S. (2009a). La colonización humana de la meseta central de Santa Cruz durante el Pleistoceno final: indicadores arqueológicos, referentes estratigráficos y nuevas evidencias. En M.C. Salemme, F. Santiago, M. Álvarez y M.E. Mansur (Eds.) Arqueología de Patagonia: una Mirada Desde el Último Confín, (pp. 85-100). Ushuaia: Editorial Utopías.
Paunero, R. S. (2009b) El Arte Rupestre Milenario de Estancia La María, Meseta Central de Santa Cruz.1ra Edición. Pto. San Julián: Municipalidad de Puerto San Julián.
Paunero, R., Frank, A., Skarbun, F., Cueto, M., Paunero, M., Martinez, D., Lunazzi, N. y Del Giorgio M. (2005). Arte rupestre en estancia La María, Meseta Central de Santa Cruz: Sectorización y contextos arqueológicos. Relaciones 30, 147-168.
Paunero, R., Valiza, C., Frank A., Skarbun F., Cueto, M. y González, R. (2020) Reconocimiento y puesta en valor del patrimonio en Santa Cruz a partir de un proyecto de investigación y comunicación arqueológica. En M. S. Gascón (Coord.) Patrimonios. Experiencias en debate, (pp. 15-31). Buenos Aires: Biblos. http://naturalis.fcnym.unlp.edu.ar/repositorio/_documentos/sipcyt/bfac20220015.pdf
Paunero, R. S. (2022). Los días de Zorro Curioso y su familia en los primeros tiempos de la Patagonia. Buenos Aires: Arcana Ediciones.
Paunero, R. S. (2024). Aike Tiempo y Espacio. https://www.youtube.com/@aiketiempoyespacio
Piaget, J. (1969). Psicología y Pedagogía. Los métodos nuevos: sus bases psicológicas. Barcelona: Ariel.
Pey, M. L., Carreras, J., Eguia, L., de Murat, F. P., Bocelli, S., Carranza, E., ... y Tulissi, L. (2022). Arqueo-escuela: reflexiones tras cinco años de divulgación en Arqueología. Práctica arqueológica, 5(1), 1-18. https://doi.org/10.5281/zenodo.6727545
Pupio, M. A. y Salerno, V. (2013). El concepto de patrimonio en el campo de la Arqueología Argentina. Análisis de los trabajos presentados en los congresos nacionales (1970-2010). Intersecciones en Antropología, 15, 115-129.
Rodríguez, M., San Martín, C. y Nahuelquir, F. (2016). Imágenes, silencios y borraduras en los procesos de transmisión de las memorias mapuches y tehuelches. En: A. Ramos, C. Crespo y M. Tozzini (Comp.) Memorias en Lucha. Recuerdos y silencios en contextos de subordinación y alteridad, (pp.111-140), Viedma: UNRN.
Roteta Lannes, C y Pupio M. A (2023). Imágenes 3D para la comunicación en la arqueología bonaerense: análisis de estrategias y nuevas propuestas. Práctica Arqueológica 6(1), 48-56. https://doi.org/10.5281/zenodo.8038952
Ruiz Zapatero, G. (2014). Escribir como arqueología. Arqueología como escritura. Anales de prehistoria y arqueología, 30, 11-28.
Salerno, V. (2013) Arqueología Pública: reflexiones sobre la construcción de un objeto de estudio. Revista Chilena de Antropología, 27, 7-37. https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/27350
Skarbun, F. (2019). Jerarquización del paisaje arqueológico de la Localidad Arqueológica La María, Santa Cruz, Argentina. Geografía y Sistemas de Información Geográfica (GEOSIG), 11(13), 11-35. http://hdl.handle.net/11336/128067
Skarbun, F.; Valiza Davis, C.; Frank, A. D.; Cueto, M.; González Dubox, R.; Paunero, R. S. y Lunazzi, N. M. (2021) Primeros pobladorxs de la Meseta Central de Santa Cruz. Reflexiones sobre prácticas de investigación, comunicación y extensión. XII Congreso Argentino de Antropología Social. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/133725/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sokol, O. L. y Salerno, M. V. (2023) Bienes “públicos” y lo digital en la arqueología argentina. Revista del Museo de Antropología, 16(3), 363-676 http://doi.org/10.31048/1852.4826.v16.n2.41245
Tarragó, M. (2003). La arqueología de los valles calchaquíes en perspectiva histórica. Anales Nueva Época, 6, 13-42.
Tommasino, H., y Cano, A. (2016). Extensión crítica, Integralidad, neo-difusionismo: tendencias y controversias en las políticas extensionistas de las universidades latinoamericanas en el siglo XXI. Revista Universidades, 67, 7-24.
Valko, M. (2020). Pedagogía de la Desmemoria. Crónicas y estrategias del genocidio invisible. Buenos Aires: Ediciones Continente.
Valiza Davis, C. (2021). Zooarqueología de cazadores-recolectores que habitaron la Meseta Central de Santa Cruz durante la transición Pleistoceno-Holoceno. Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Naturales y Museo, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120743
Valiza Davis, C., Del Giorgio, M., González Dubox, R., Oronó, M. S., León, P. y Paunero, R. S. (2016). Arqueología y Comunicación. Aportes para la Memoria y la Identidad Local. En V. Aldazábal, L. Amor, M. Díaz, R. Flammini, N. Franco y B. Matossian (Comp.) Territorios, memoria e identidades, (pp.331-343). Buenos Aires: Instituto Multidisciplinario de Historia y Ciencias Humanas. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/91419/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valiza Davis, C., González Duboux, R., Frank, A. y Paunero, R. (2019) Reflexiones sobre la patrimonialización: Prácticas y narrativas sobre el pasado humano en Pto. San Julián Santa Cruz. En: J. Gómez; A. Svoboda y A. Banegas (Ed.) Arqueología de la Patagonia: El pasado en las arenas, (pp. 227-236), Puerto Madyn: IDEAus.
Villelli, M. B., Vargas, E., Navarro, E. P., Monteyrú, M. J., Lamperti, C., Caracotche, S., Mazzia, N., Tourn, N., Di Lorenzo, M. y Taubenschlag, R. (2023). Digitalización de las Colecciones Arqueológicas del Museo de la Patagonia “Dr. Francisco P. Moreno” (PNNH-APN). Primeros pasos hacia una transformación digital. Mundo de Antes, 17(2), 59-89. https://doi.org/10.59516/mda.v17.294
Vygotsky, L. S. (1977). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: La Pléyade.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafael Sebastián Paunero, Natalia Mabel Lunazzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)