Interculturality, extension practices and sign language: story of a shared experience among pre-Columbian musical instruments, quipus and dinosaurs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.44101

Keywords:

Universitary extension, Sign Language, Accessibility, Archeology, Paleontology

Abstract

The Facultad de Ciencias Naturales y Museo, belonging to the Universidad Nacional de La Plata, occupies a prominent place to carry out linkage actions in university extension. In this area we have carried out workshops with the purpose of promoting the participation of children in scientific knowledge. The implementation of the workshops has focused on inclusion and dialogue, especially for young people with hearing disabilities, following the principles of cultural accessibility. To achieve this, we have adopted the practice of disseminating information in a bilingual and intercultural manner using Argentine Sign Language (LSA). These workshops encouraged the exploration and understanding of the Inca world, focusing on the quipus as an accounting system and on the pre-Columbian sonorities of northwestern Argentina, approached through a detailed analysis of their musical instruments. In the same way, activities were carried out on present and past animals that inhabited the territory, through visits to rooms and interactive spaces of the Museum of La Plata. This comprehensive work proposal continues with the activities of communication in Science, a commitment to provide proposals for the diversity of audiences, promoting the inclusion and dissemination of scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alderoqui, S y Pedersoli, C. (2011). La educación en los museos: De los objetos a los visitantes. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Bacigalupe, M.A.; Lahitte, H.B. y Pujol, S. (2016) Salud, integración y movimiento: Parkinson y comportamiento humano. Revista Museo. Fundación Museo de La Plata (27), 45-50.

Brisco, G. M., y Maroscia, C. (2012). Simbiosis entre empresa y sociedad. El caso del Banco Galicia y el Museo de Ciencias Naturales de La Plata. Estudios Gerenciales, 28(122), 169-180.

Crespi, L. P. (2018). Los sordos, sus lenguas y su textualidad diferida. Traslaciones. Revista latinoamericana de Lectura y Escritura, 5(9), 40-61.

Curiel, M. y Massone, M.I. (1993) Categorías gramaticales en la lengua de señas argentina. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada 31: 27-53.

De Barrio, M. (1923). El Museo de La Plata, sus tres épocas. Buenos Aires: Ed. Coni.

Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata (2008/2009). Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Ferreira, M. A. (2008). La construcción social de la discapacidad: habitus, estereotipos y exclusión social. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 17(1), 221-232.

Fuentes, S. S., y Duk, C. (2022). La importancia del entorno. Diseño Universal para el Aprendizaje Contextualizado. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(2), 21-31.

Garcia Temperley, X. (2018). Cultura Sorda, comunicación no verbal y su relación con el ejercicio de derechos en el ámbito de la Justicia [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Nacional de Lanús.

Guía Práctica de Accesibilidad Cultural (2018). Guía Práctica de Accesibilidad Cultural. Laboratorio de Innovación Cultural. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Argentina. Recuperado desde: https://www.cultura.gob.ar/media/uploads/guia-de-accesibilidad-version-final-octubre-18.pdf

Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender”. Tendencias Pedagógicas, (31), 83–96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Joly, E. D. (2002). La discapacidad como construcción social. Seminario Interdisciplinario Capacidades y diferencias. Buenos Aires: Universidad Nacional de La Plata.

Llamazares, E.L.; Balmaceda, C. y González de Langarica. F. (2019) Guía de accesibilidad en museos. Dirección Nacional de Museos. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. Secretaría de Cultura de la Nación.

Massone, M. I. (1993). Diccionario Bilingüe Lengua de Señas Argentina - Español-Inglés. 2 Vol. Buenos Aires: Editorial Sopena.

Massone, M. I. y Machado. E. M. (1994). Lengua de Señas Argentina. Análisis y Vocabulario Bilingüe. Buenos Aires: Edicial.

Massone, M. I. Curiel, M., Buscaglia, V., Famularo, R., Simón, M. y Carboni, I (2000). La Conversación en la Lengua de Señas Argentina. Buenos Aires: Edicial-Libros en Red.

Massone, M. I.; Simón, M. y Druetta, J. C. (2003). Arquitectura de una escuela para sordos. Colección Estudios de la Minoría Sorda. Buenos Aires: Editorial Digital Libros en Red.

Massone, M. I., Buscaglia, V. L., Serpa, C., Marchese, M. C., y D’Angelo, C. G. (2018). Lengua de Señas Argentina: propuesta para su estudio desde una perspectiva interdisciplinaria. En IV Congreso Internacional de Letras (pp. 51-63).

Montero, R., Francia, A. Iacona, F., Salgado Ahumada,J., Gould, M., Lien López, V., Morell, M., Rodriguez, S.G., Umenico, M., Oxalde, S., Keiliff, A., Soibelzon, M., Soibelzon, E., y Ciancio, M.R (2017). Una aproximación multisensorial a nuestros fósiles. En M. Abad (Ed.) VII Jornadas de Jóvenes Investigadores y Extensionistas (pp. 26-27).

Muñoz Vilugrón, K. (2020). Comunidad Sorda. Desarrollo desde una nueva construcción social. Polyphonía: Revista de Educación Inclusiva, 4(2), 218-234.

Navas, M. G. (2021). El diseño universal de aprendizaje. Una revisión sistemática. Revista Ecos de la academia, 7(14), 16-16.

Pastor, C. A. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible, en J. Navarro, M. T. Fernández, F. J. Soto y F. Tortosa (coords.) Respuestas flexibles en contextos educativos diversos. Murcia, Consejería de Educación, Formación y Empleo.

Pastor, C. A., Sánchez Serrano, J. M. y Zubillaga del Río, A. (2011). Diseño universal para el aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Rabanaque, C., Tambussi, C., y Simanauskas, T. (2009). Explorando el Museo de La Plata. En: II Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, La Plata, Argentina. Un espacio para la reflexión y el intercambio de experiencias. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Ciencias Exactas y Naturales.

Rabanaque, C. R. (2013). Un largo camino recorrido hacia la inclusión. Revista Museo. (Fundación Museo de La Plata. Argentina). 26, 62-67.

Rabanaque, C. R., Martins, M. E., Scazzola, M. S., Pérez, M. E., y Martínez Sorrech, N. (2017). Prácticas educativas inclusivas en el museo: el transitar de una muestra. En: Congreso Iberoamericano de Museos Universitarios y II Encuentro de Archivos Universitarios (La Plata).

Rabanaque, C., Custodio, H., Copello, M. I., Vilches, A. M., Legarralde, T. I., y Darrigran, G. (2021). El Museo de La Plata como recurso para la extensión, enseñanza e investigación. In IX Congreso Nacional de Extensión 14-17 de septiembre 2021 Tandil, Argentina. Buenos Aires: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires; Universidad Tecnológica Nacional; Universidad de Passo Fundo.

Rey, M. I., Famularo, R. y Ringuelet, R. (2020). La alteridad compleja de la comunidad sorda argentina. Revista de Psicología, 19(1), 18-31

Riccardi, A.C. (2013) El Museo de La Plata: su transformación en institución universitaria. Anales de la Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Tomo XLVII: 465-491.

Sardi, M. L. (2009). Ser y Pertenecer. Un recorrido por la evolución humana. La Plata: Museo de La Plata.

Soibelzon E., C. Azurabarrena y R. Montero (2023). Extensión universitaria desde la perspectiva de la educación inclusiva: la propuesta de un colectivo extensionista de la UNLP. En: X Congreso Nacional de Extensión Universitaria. La Pampa.

Sorrech, N., M. E. Pérez, B. Quaggia y M. S. Scazzola (2021). Experiencias lúdicas educativas entre Guías Educadores del Museo de La Plata y personas con condiciones del espectro autista (CEA). En: II Congreso Sudamericano de Museos Universitarios. Museos Universitarios e Instituciones Educativas (pp. 69-77). Buenos Aires: Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Teileche, T. D., Andrade, S. M., Quaggia, B., y Scazzola, M. S. (2022). Experiencias educativas del Servicio de Guías: trabajo virtual y presencial en las salas del Museo de La Plata. En IV Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública.

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossier Saberes en dialogo

How to Cite

Garcia Temperley, X., Couso, M. G., Muiña, M. F., & Martin, P. (2024). Interculturality, extension practices and sign language: story of a shared experience among pre-Columbian musical instruments, quipus and dinosaurs. Revista Del Museo De Antropología, 17(1), 207-216. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.44101

Similar Articles

61-70 of 144

You may also start an advanced similarity search for this article.