Cooperativism and Education: The Local Youth and the Agricultural School in Tres Arroyos (Buenos Aires-Argentina), 1942-1968

Authors

  • Talía Violeta Gutiérrez Centro de Estudios de la Argentina Rural Universidad Nacional de Quilmes Universidad Nacional de La Plata
  • Graciela Mateo Centro de Estudios de la Argentina Rural Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.52885/2683-9164.v0.n15.22099

Keywords:

cooperative, training, Tres Arroyos, Argentina

Abstract

Argentine agricultural cooperatives have been concerned from their origins with the dissemination and implementation of cooperative principles, technical training for the youth and the implementation of adequate information and training. In this regard the cooperative movement in the province of Buenos Aires finds in the Agricultural Cooperative Tres Arroyos a privileged expression, as a pioneer in the creation of the Youth Agricultural Cooperative in 1942 and an elementary school of Agriculture in 1947. The purpose of this paper is to study both undertakings as cooperative strategies shared by the cooperative movement and other actors of the agricultural world, aimed at rooting the youth to the land, offsetting the rural exodus and the consequent reduction of workforce employed in rural areas. We want to analyze coincidences with the policies of historical Peronism, studying, at the same time, the characteristics of the school -conceived as a model- and the conditions that lead to its demise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Talía Violeta Gutiérrez, Centro de Estudios de la Argentina Rural Universidad Nacional de Quilmes Universidad Nacional de La Plata
  • Graciela Mateo, Centro de Estudios de la Argentina Rural Universidad Nacional de Quilmes

References

ARCE Alejandra de y MATEO Graciela, “Ser la vanguardia y mantener la tradición. Las juventudes y el cooperativismo agrario”, José MUZLERA y Alejandra SALOMÓN (coordinadores), Actores sociales del agro argentino. Configuraciones históricas y procesos de cambio, Rosario, Prohistoria, 2014.

CRACOGNA Dante, Cooperativismo agrario argentino, Buenos Aires, Ediciones Intercoop, 1968.

GUTIÉRREZ Talía, “Del hogar agrícola a los maestros queseros. La escuela granja de Tandil (Argentina), 1915-1960”, Quinto Sol, Vol. 19, Nº 2, mayo-agosto 2015.

GUTIÉRREZ Talía, Educación, agro y sociedad, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, 2007, capítulo IV.

GUTIÉRREZ Talía, “La juventud, ‘El valor más preciado’: la prédica ruralista en torno a los jóvenes, 1919-1943”, GALAFASSI Guido (compilador), El campo diverso. Enfoques y perspectivas de la Argentina agraria del siglo XX, Bernal, UNQ, 2005.

MAFFINI Eduardo, “El secreto de la Juventud Cooperativista”, IBALDI José Luis, Consejo Central de Juventudes Agrarias Cooperativistas de la ACA.60 años, Rosario, Editorial Amalevi, 2004.

MATEO Graciela, Cooperativas agrarias y peronismo. Acuerdos y discrepancias. La Asociación de Cooperativas Argentinas, Buenos Aires, Editorial CICCUS, 2012.

MATEO Graciela, “Las Juventudes Agrarias Cooperativistas en la Argentina: una singular forma de organización juvenil (1944-1955)”, Revista de Historia Americana y Argentina, Mendoza, Facultad de Filosofía y Letras, UNCu, Mendoza, 2002, año XXI, N º 39.

LATTES Alfredo, “Esplendor y ocaso de las migraciones internas”, TORRADO Susana (compiladora), Población y bienestar en la Argentina del primero al segundo Centenario, Buenos Aires, Edhasa, 2007.

Downloads

Published

2015-12-01

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Cooperativism and Education: The Local Youth and the Agricultural School in Tres Arroyos (Buenos Aires-Argentina), 1942-1968. (2015). Anuario Del Centro De Estudios Históricos Profesor Carlos S. A. Segreti, 15, 69-83. https://doi.org/10.52885/2683-9164.v0.n15.22099