Dressed in History: a Look at the Collection of Women's Clothing at the Na-tional Historical Museum (Buenos Aires, Argentina)
Main Article Content
Abstract
Different women of the first half of the 19th century, mostly belonging to the Buenos Aires elite, wore various garments on their bodies, such as dresses, capes, robes, mantillas, which decades later were donated to one of the main historical museums of Argentina, the National Historical Museum. In this article, we intend to study these garments as objects that reflect not only the daily lives of the time in which they were used, but also how those objects became pieces worthy of being a testimony for national history.
Another of our objectives with this article is to generate new knowledge about the women of the past, which enriches the current museological scripts. In addition, we seek to add a type of material source to the study of clothing that allows a different contribution on the circulation of these garments, as well as to inquire about symbolic and political dimensions that emerge from their use.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Bajo los siguientes términos:
Atribución - Usted debe dar el crédito apropiado, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se hicieron cambios. Usted puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o a su uso.
No comercial - Usted no puede utilizar el material con fines comerciales.
NoDerivados - Si remezclas, transformas o construyes sobre el material, no puedes distribuir el material modificado.
References
Appadurai, A. (Ed.) (1991). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mer-cancías. México: Editorial Grijalbo.
Asociación Amigos de los Museos Histórico Nacional y del Cabildo (1969). Catálogo Exposición del traje en el Río de la Plata, desde el siglo XVII hasta el siglo XX. Buenos Aires.
Barrancos, D. (2007). Mujeres en la sociedad argentina: una historia de cinco siglos. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Bermejo, T. y Cortés Aliaga, G. (2019). Museos híbridos, feministas y descoloniza-dos. Caiana, 14, 56-62. Disponible en http://caiana.caia.org.ar/resources/uploads/14-pdf/Caiana14D_intro.pdf (Descar-gado 24/06/2020).
Carman, C. M. (2013). Los orígenes del Museo Histórico Nacional. Buenos Aires: Pro-meteo Libros.
Cortés Aliaga, G. y Cuevas Pérez, J. (2018). Género y Discipulaje. Los casos de Clara Filleul y Procesa Sarmiento en el “Taller Monvoisin”. Análisis de las colecciones del Mu-seo Nacional de Bellas Artes y del Museo Histórico Nacional. Santiago: Fondo de apoyo a la Investigación Nacional. Disponible en https://www.investigacion.patrimoniocultural.gob.cl/694/articles-92432_archivo_01.pdf (Descargado 24/06/2020).
Criado Boado, F. (2012). Arqueológicas: La razón perdida. La construcción de la inteli-gencia arqueológica. Barcelona: Ed. Bellaterra.
Di Lorenzo, S, Villaronga, M, y Wortley, A, (2007). Conservación y puesta en valor del patrimonio textil del Museo Histórico Nacional de Buenos Aires, Argentina. Actas XXI Comité Nacional de Conservación Textil, 21-26. Disponible en: http://www.cnct.cl/?page_id=214 (Descargado 20/11/2020).
Di Meglio, G. (2014). Manuel Dorrego: vida y muerte de un líder popular. Buenos Ai-res: Edhasa.
Gluzman, G, (2017). Adornar la nación. Artes femeninas en la Argentina entre la Revolución de Mayo y el rosismo (1810-1852). ARENAL, 24 (1), 135-167. Disponible en https://revistaseug.ugr.es/index.php/arenal/article/view/3089 (Descargado 23/06/2020).
Gutiérrez Usillos, A. (2012). Ausencias y silencios. Patrimonio en femenino. Disponible en https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=14138C (Descargado 24/06/2020).
Katz, M. (2017). Los artesanos proteccionistas. Buenos Aires, primera mitad del siglo XIX. Economía y Política, 4 (2), 5-36. Disponible en http://www.economiaypolitica.cl/index.php/eyp/article/view/44 (Descargado 21/06/2019).
Larkin, A. (2017). Professional and Domestic Embroidery on Men’s Clothing in the Later Eighteenth Century. The Journal of Dress History, 1 (1), 74-83.
Leonardi, R. y Vaisman, S. (2017). Los devenires de la Indumentaria porteña, Buenos Aires 1800-1852. Buenos Aires: Diseño Editorial.
López Fernández Cao, M. (2011). ¿Es necesario un museo de mujeres? Disponible en https://sede.educacion.gob.es/publiventa/patrimonio-en-femenino/cultura-sociedad-arte/14187C (Descargado 24/06/2020).
Mansilla, L. V. (1984). Una excursión a los indios ranqueles. Buenos Aires. Biblioteca Ayacucho. Disponible en: http://www.iphi.org.br/sites/filosofia_brasil/Lucio_mansilla_-_Una_excursion_a_los_indios_ranqueles.pdf (Descargado 20/11/2020).
Méndez, A. (2003). La generación y su tiempo. Buenos Aires: Editorial Dunken.
Mitidieri, G. (2017). Costureras, modistas, sastres y aprendices. Una aproximación al circuito de trabajo de la costura. Buenos Aires, 1852-1862 (Tesis de Licenciatura en Historia). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Moreyra, C. (2018). Cuerpos vestidos. Indumentaria femenina en Córdoba (Argen-tina) siglo XIX. ARENAL, 25 (2), 501-527. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/329835588_Cuerpos_vestidos_Indumentaria_femenina_en_Cordoba_Argentina_siglo_XIX (Descargado 13/11/2019).
Parker, R. (1996). The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. London: Tauris and Co Ltd.
Publicaciones del Museo Histórico Nacional (1939). El Museo Histórico en su Cin-cuentenario 1889-1939. Buenos Aires: Peuser.
Root, R. A. (2014). Vestir la nación. Buenos Aires: Edhasa.