The seductive power. Exhibition networks of photography in Buenos Aires during the 90s

Authors

Keywords:

Photographic materialities, Exhibitions, Institutionalism, Contemporary photography, Curatorship

Abstract

This article exposes the lines of tension of a scenario in which the photographic and the exhibition practice were interconnected in the city of Buenos Aires during the 90s. In this way, it will examine some specific and emblematic cases of the period, the way in which new exhibition spaces were created and the mechanisms that motivated new ways in which the photographic object could be discussed and presented. Thus, it will be argued that these new scenarios of exhibition and discussion of photography made possible the extension of the photographic as a way of thinking about the materiality of the medium. Such conceptualisations only became possible thanks to a structure provided by exhibitions conceived as spaces for the presentation of the medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2010). Signatura rerum. Sobre el método. Barcelona: Anagrama.

Artencia-Linares, P. (2012). Fiction, Nonfiction, and Deceptive Photographic Representation. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (70)1, pp. 19-30.

Barthes, R. (2011). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.

Bazin, A. (1999). La ontología de la fotografía. En ¿Qué es el cine? (pp. 23-30). Madrid: Rialp.

Costello, D. (2018). On photography. A philosophical inquiry. London: Routledge.

Crimp, D. (1993). On the Museum’s Ruins. En On the Museum’s Ruins (pp. 44-65). Cambridge: The MIT Press.

Dubois, P. (2010). Historia de sombra y mitologías con espejos. En El acto fotográfico. De la representación a la recepción (pp. 103-140). Buenos Aires: Paidós.

Ferreiro, J. (2019). Modelos y prácticas curatoriales en los 90. La escena del arte en Buenos Aires. Buenos Aires: Libraria.

Foucault, M. (2015). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.

Giglietti, N. (2015). Coleccionismo y fotografía. Una mirada al acervo del Museo de Arte Moderno. Boletín de Arte, 15, pp. 85-93. Recuperado el 16/04/2022 de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/boa.

González, V. (2011a). Mamba: fotografía. En L. Buccellato et al., Museo de Arte Moderno de Buenos Aires: Patrimonio. Buenos Aires: Asociación Amigos del Museo de Arte Moderno.

González, V. (2011b). Fotografía y espacio urbano en los 90. En Fotografía en la Argentina 1840-2010. Buenos Aires: Arte x Arte.

Hooper-Greenhill, E. (1992). Museums and the shaping of Knowledge. London: Routledge.

Krauss, R. (2009). Notas sobre el Índice. Parte 1 y 2. En La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos (pp. 209-235). Madrid: Alianza.

Lind, M. (2009). The curatorial. Artforum, (48)2, pp. 63-66.

Miceli, S. (2008). Capital cultural. En C. Altamirano (Ed.), Términos críticos de sociología de la cultura (pp. 10-12). Buenos Aires: Paidós.

Pérez Fernández, S. (2011). Apuntes sobre fotografía argentina a fin de siglo: hacia la construcción de un mercado. En S. Pérez Fernández y C. Gamarnik, Artículos de investigación sobre fotografía (pp. 7-47). Montevideo: CMDF.

Schaeffer, J-M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.

Shiner, L. (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.

Williams, R. (2015). Sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The seductive power. Exhibition networks of photography in Buenos Aires during the 90s. (2022). Avances, 31. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/37674